Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Review:

Left 4 Dead 2


Door Roderick op 03-12-2009 om 12:52
Bron: Gamed

Vorig jaar kwam Valve met het succesvolle Left 4 Dead. De game bracht een simpele formule die goed uitgewerkt was. Een prima kwaliteit gecombineerd met een stevige marketingcampagne maakte van Left 4 Dead een succes. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven. Dat het vervolg al een jaar na het origineel kwam was voor sommige mensen iets te snel. Toch is het tweede deel onlangs op de PC en Xbox 360 verschenen.

Voor veel gamers leek Left 4 Dead 2 te weinig nieuwe content te bieden om al zo snel op de markt te komen. EA en Valve werden ervan beschuldigd even makkelijk in te cashen op het succes van het eerste deel. Ook was de community boos dat de belofte van veel downloadable content voor het eerste deel verbroken zou worden. Aan Gamed de taak om eens kritisch te kijken of Valve en EA de fans een beetje tevreden kunnen maken met dit tweede deel. In het kort valt alvast te zeggen dat men er zeker niet op alle vlakken in geslaagd is. Om dat te weten komen lees je rustig verder.

Het concept van Left 4 Dead draait maar om één ding en dat is zoveel mogelijk zombies doden. In de tussentijd moet je ook nog eens zorgen dat je in leven blijft en om dat voor elkaar te krijgen moet je samenwerken. Coöperatieve gameplay is dus wat de klok slaat in Left 4 Dead. Met maximaal vier man kun je online de verschillende levels bestormen. Het doel in een level is het vinden van de veiligheid en in de tussentijd kun je zoveel mogelijk zombies doden als je wil. Levels zijn opgedeeld in safe-rooms waarin je even bij kunt tanken, nieuwe supplies kunt graaien, om vervolgens weer door te gaan. Simpel toch? Klopt helemaal, ware het niet dat er shitloads aan zombies op je staan te wachten als je besluit weer verder te gaan.


In totaal kent Left 4 Dead 2 vijf campaigns waar je elk ongeveer een uur mee bezig bent als alles goed gaat. Vooral dat laatste is belangrijk want de moeilijkheidsgraad in dit tweede deel is een stuk hoger dan het eerste deel. Ook voegt de nieuwe Realism mode een flinke uitdaging toe: in deze modus moet je écht goed samenwerken om te overleven, want de zombies zijn dodelijker dan ooit en de game helpt je op geen enkel vlak meer. De moeilijkheidsgraad is eveneens groter door de toevoeging van nieuwe ‘special zombies’. Deze speciale zombies kunnen meer dan de normale breindode idioot die maar een beetje op je af rent. Naast de Witch, de Smoker, de Tank, de Hunter en de Boomer kent Left 4 Dead 2 drie nieuwe varianten. De eerste is de Jockey, die bovenop de kop van een speler springt en hem zo flink wat schade toedoet. Ook heeft de speler weinig controle meer over zijn bewegingen. Vrij irritant dus. De tweede zombie is de Charger. Deze stormt op je af, ramt je, pakt je beet en slaat je meerdere malen op de grond. Een stevige kerel dus, maar hij is vrij snel naar de grond te krijgen. Tot slot is er de spitter, een ontzettend lelijke zombie die lelijk groen zuur naar je spuugt, wat heel schadelijk is.

Al met al dus een paar toevoegingen en een compleet nieuwe campaign modus, maar het voelt allemaal wel erg hetzelfde. De nieuwe levels kennen meer licht en afwisseling in graphics, maar de traditionele gameplay is exact hetzelfde gebleven ten opzichte van het eerste deel. Wapens, hoewel er enkele nieuwe guns zijn toegevoegd, hebben niet het goede gevoel dat je er maar eeuwig door mee wil knallen en de nieuwe levels vereisen over het algemeen geen nieuwe tactieken ten opzichte van de levels die je in het eerste deel hebt gehad. De traditionele gameplay en aanpak is zo gelijk gebleven dat Left 4 Dead 2 een stuk sneller verveelt dan deel 1. Heb je het eerste deel nooit gespeeld, dan is het natuurlijk een compleet ander verhaal. Heb je het eerste deel meerdere malen doorgespeeld, dan komt het je allemaal erg bekend voor. Ook geldt dat de campaign levels in Left 4 Dead 2 wat te langgerekt aanvoelen. Naar het einde van elke campaign toe voel je duidelijk dat het maar wat als tijdrekken aanvoelt. Elk level moet het hebben van slechts een paar hoogtepunten en daar tussenin is er vrij weinig.

Dit mag toch een teleurstelling genoemd worden. De toevoeging van nieuwe zombietypes zou een tactische laag aan het tweede deel kunnen toevoegen, wat helaas niet is gelukt. De wapens zouden beter aanvoelen en onderling meer verschillen dan in het eerste deel, wat echter niet het geval blijkt. De toevoeging van melee wapens heeft van de hele Left 4 Dead beleving zelfs een minder tactisch geheel gemaakt aangezien het nu bij horden zombies om je heen soms gewoon een kwestie van om je heen hakken is. In het eerste deel moest je er juist voor zorgen dat je uit de buurt bleef van die grote groepen. Het verdwijnen van een stukje tactiek heeft grote invloed op de voldoening die de game geeft en daar ligt een groot manco bij Left 4 Dead 2. Hoewel eigenlijk alles aan de game verbeterd is ten opzichte van het eerste deel is het juist hier misgegaan. Deel 1 geeft meer voldoening in de uiteindelijke gameplay. Ben je de standaard campaign modes zat dan kun je echter altijd voor andere multiplayer modes kiezen. Deze modi zijn wat meer competitief van aard. Je kunt het net als in het eerdere deel als een special infected opnemen tegen de survivors. Nieuw in het tweede deel is echter de scavenge mode. In deze mode moeten de overlevenden benzine vinden en moeten de special infected voorkomen dat de survivors de benzine vinden.


Wat betreft presentatie scoort de Source engine nog steeds goed. Een engine die al zo lang meegaat en er nog steeds zo goed presteert verdient een boel respect. Met name de effecten in Left 4 Dead 2 zijn van een uitstekend niveau en de charactermodels kennen een boel detail. Sommige omgevingen kunnen een beetje kaal en steriel ogen, maar dit zijn slechts uitzonderingen. Ook is de presentatie in het tweede deel een stuk sterker dan in het eerste deel. Er gebeurt meer om je heen, in de lucht bijvoorbeeld, en er wordt daarom een sterkere sfeer neergezet. Ook het geluid helpt hier flink aan mee door meer omgevingsgeluiden en sterkere effecten van de zombies. Het knalharde wapengeluid is echter nier opgeofferd.

Uiteindelijk is Left 4 Dead 2 niet alleen meer van hetzelfde, maar zijn ook de dingen die het tweede deel toevoegt niet een echte aanvulling op de gameplay die Left 4 Dead zo sterk maakte. De game heeft een wat minder tactische inslag en zal om die reden vrij snel vervelen voor de gamer die veel tijd in Left 4 Dead heeft gestoken. Dit wil niet zeggen dat Left 4 Dead 2 helemaal geen leuke game is, in tegendeel, de formule van Left 4 Dead is erg sterk en deze kracht is ook in het tweede deel op te merken. Echter is er wat aan deze kracht ingeboet om de speler meer te bieden. Wat betreft presentatie blijft de game vol kwaliteit. Voor het derde deel mag Valve rustig denken aan de volgende leus: Less is more.
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   83
Graphics   83
Replay   70

Left 4 Dead 2 blijft sterk, maar kampt met wat problemen.
78


15:09  Call of Duty 7 speelt zich af in het verleden?
09:27  Sony werkt aan Bayonetta?
 Reacties (39)
 Pagina: 1 | 2
GekooktEi op 03-12-2009 om 16:30 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Ik moet zeggen dat toen ik de demo speelde, ik niet echt het idee had dat ik een uitbreiding speelde, in tegenstelling tot dat hele half jaar (of langer?) sinds de aankondiging dat ik mijn kritiek er op uitte.

Maar objectief gezien (ofwel, nu ik de demo niet meer kan spelen ) is het toch wel een (al dan wel grote) uitbreiding ja.

Aaruman op 03-12-2009 om 17:05 [Niv: 62 / Exp: 3086]
''De game heeft een wat minder tactische inslag en zal om die reden vrij snel vervelen voor de gamer die veel tijd in Left 4 Dead heeft gestoken.''

Niet mee eens, heb 169 uur in l4d gestoken volgens Xfire, en vermaak me goed met deel 2.

Joni Philips (Eindredacteur) op 03-12-2009 om 19:21 [Niv: 1183 / Exp: 59160]
@Weslii: Er is een verschil tussen niet innoveren en gewoon een ongelofelijk leuke game afleveren, en niet innoveren en een game afleveren die hierdoor snel repetitief wordt.

sotarK op 03-12-2009 om 21:26 [Niv: 124 / Exp: 6197]
Dus mensen die deel 1 niet hebben gespeeld die mogen er 1 punt bij optellen.

Shadowx op 03-12-2009 om 21:47 [Niv: 155 / Exp: 7765]
Zelfs mensen die deel 1 gespeeld hebben vinden deel 2 waanzinnig als je reacties overal een beetje leest.

Je mot eigenlijk demo spelen en dan oordelen , iedereen heeft een eigen mening kwa cijfer.

Cain op 03-12-2009 om 22:16 [Niv: 147 / Exp: 7344]
Ik ben het totaal niet eens met de review.

Tactiek wat betreft hordes was bij L4D1 al weg. Iedereen ging gezamelijk in een hoekje zitten met dual pistols en daardoor liep niemand enige schade op. Tanks werden gewoon in de fik gezet en daarna eruit gerend, hetzelfde geld voor de witch in L4D1. Molotov erop en klaar. En wat de melee wapens betreft, veel plezier met hakken tijdens 1 van de panic events waar je van plek a naar b moet rennen om de panic event te beëindigen.

L4D2 vereist veel meer tactiek. Levels zitten zo in elkaar dat je niet simpelweg weg kan rennen van de tank of witch. L4D1 was nogal lineair qua map opbouw, bij 2 loop je als survivor geregeld langs, boven of onder de route die je iets eerder moest nemen.

Qua wapens heb je precies dezelfde die in deel 1 zaten plus krachtigere nieuwe wapens dus snap ik je argument ook niet dat je de wapens al snel zat bent.

Zoals ik het zie is L4D2 moeilijker, heeft een beter level design, vereist wél meer tactiek (zeker als survivor) en speelt net ff lekkerder.

Mijn advies, ga proberen elke survivor map goud te halen en probeer dan nog eens te zeggen dat L4D2 minder tactiek nodig heeft dan L4D1. Bij 1 was de tactiek iedereen in een hoekje met ieder een shotgun. Pistols voor de common infected en shotgun voor de tank. Met die tactiek heb ik vrijwel elke goude medaille gehaald in 1. Bij 2 kwamen we al snel tot de conclusie dat dat niet meer werkt.

Roderick op 03-12-2009 om 22:41 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Klopt, er zit meer hoogteverschil in. Toch ben ik nog steeds van mening dat het campen wel degelijk werkt, ook in dit tweede deel. Ik hoopte ook op wat meer dynamiek en kreeg dit niet echt. Men heeft het wel geprobeerd, met name door meer obstakels in je omgeving te zetten.

De tank en witch heb ik in dit tweede deel niet als veel gevaarlijker dan in het eerste ervaren. Ook de aanpak is wat mij betreft niet veel anders. De tactieken die jij beschrijft werken in dit tweede deel prima. Met name de witch is in dit tweede deel ook niet erg spannend meer. Het ontwijken van de witch blijkt voor sommige mensen echter wel te moeilijk soms...

Velqor op 03-12-2009 om 22:47 [Niv: 191 / Exp: 9548]
te laag cijfer, iig goede review en nice game

Cain op 03-12-2009 om 23:05 [Niv: 147 / Exp: 7344]
@ Roderick,

Bij L4D1 begon de Witch een beetje hysterisch in de rondte te rennen zodra ze in de fik vloog i.p.v. rechtstreeks op haar belager af te rennen. Dat was gewoon te makkelijk. De Tank kreeg een kleine speed boost maar 9 van de 10 keer maakte dat weinig uit aangezien de survivors dan al 100 meter terug aan het rennen waren.

Ik speel campaigns enkel op Expert. Bij L4D1 gaat dat ook een stuk makkelijker dan bij 2. Bij 1 werden er amper serieuze tactieken op toegepast, bij 2 kan elke foute beslissing genadeloos afgestraft worden. Bij 1 was het i.g.v. horde hoekje opzoeken en dan lekker knallen. Bij 2 is het hoekje opzoeken en doodgaan vanwege een spitter die daar een stokje voor steekt of een jockey die nog net ff de laatste survivor bespringt en ermee weg draaft.

Gast (85.147.17.xxx) op 03-12-2009 om 23:09
ik vind dit spel niet leuk de meeste FPS shooters komen er gewoon niet ik vind 1 FPS shooter de beste en dat is call of duty, de rest dit is gewoon een game dat zoals RE5 moet gemaakt worden

Velqor op 04-12-2009 om 14:04 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Gast boven mij,

Apart.. zoals je kunt lezen vind bijna niemand COD meer goed tegenwoordig, of is in elk geval bijna iedereen het met me eens dat COD MW 2 slecht is, of IIG minder goed

Gast (81.69.238.xxx) op 04-12-2009 om 20:56
@ Dellion, slecht, slecht, de game scoort overal dikke achten. Ken geen shooter die hoger scoort.

Gast (84.82.53.xxx) op 04-12-2009 om 22:37
Toch ben ik benieuwd wat er met Zoey, Francis, Bill en Louis gebeurt is van deel 1!!!

levens ze nog of zijn ze gepakt door zombies??? dat vind ik jammer dat ze niet in deel 2 een verhaal hebben gemaakt voor de 4 personage's van deel 1 of ze in leven zijn of dood gaan. ik vind de nieuwe personage's in deel 2 niet zo veel aan vond ik deel 1 personage's veel meer bij passen.

Gast (77.161.191.xxx) op 05-12-2009 om 18:31
je ontsnapt toch aan het einde, dus ik neem aan dat ze nog leven

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Left 4 Dead 2
Type:
Game
Releasedatum:
20-11-2009
Ontwikkelaar:
Turtle Rock Studios
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media