Ben jij die man of vrouw die opzoek is naar een lekkere actiegame? Een game waarin je zelf rondloopt en alles om kunt knallen? Niet teveel tegenstand? Is een verhaal voor jou alleen maar oponthoud van de actie en moet deze actie duidelijk en overzichtelijk in beeld worden gebracht?
Zoals gezegd heeft elk personage een ander wapen om zich te verdedigen. Gelukkig verschillen de personages op nog meer aspecten van elkaar. Elk karakter heeft namelijk meerdere speciale moves die nodig zijn bij bepaalde puzzels en vijanden. Zo kan Mask de Smith bijv. bepaalde muren omschieten, terwijl de dief Coyote sloten kan openmaken en gigantisch hoog kan springen. Con kan onder andere rennen als de beste en Kevin kan onzichtbaar worden voor een tijdje. De speciale krachten van het meest vreemde clubje op aarde zijn interessant en worden leuk gebruikt in de game.
KAEDE Smith en Travis, een dode die je zo nu en dan van tips voorziet.
Killer7 maakt ook nog gebruik van het fenomeen dat RPG heet. Zo is het mogelijk om je karakters op vier verschillende factoren te laten groeien. Zo kun je de kracht van je geweer verhogen, de snelheid van het schieten kan versnellen, je richtingsvermogen kan worden verbeterd en voor elke personage is er nog een speciale vaardigheid die verhoogd kan worden. Door het verhogen van deze vaardigheden leren de personages ook weer nieuwe aanval en verdedigingsmoves. Dit verhogen wordt gedaan met het aantal deciliter dik bloed dat je hebt verzameld. Het zit namelijk zo dat je, door het neerschieten van vijanden, dik en dun bloed verzameld. Het dikke bloed is voor het upgraden van je karakters en het dunne bloed is voor het bijvullen van je levensbalk (in de vorm van een oog!) en het gebruiken van super aanvallen. Je zult dus zelf moeten kiezen welk personage je op welk punt sterker wilt maken en je zult ook zuinig moeten zijn met het dunne bloed. Gebruik je het voor die ene vervelende vijand of wil je toch liever zorgen dat Dan Smith wat meer levens terug krijgt?
Aan de rechterkant zien we Dan Smith.
Naast het vele schieten zul je in Killer7 ook de nodige puzzels tegenkomen. Ik heb in verschillende reviews gelezen dat deze puzzels onlogisch zouden zijn, maar dit standpunt weerleg ik meteen. Je zult zo nu en dan zeker die grijze massa in je bovenkamer moeten gebruiken, maar nergens wordt het compleet onlogisch. Het is eerder zo dat de puzzels (net zoals de rest in de game) zeer origineel zijn, maar onlogisch: nee. Ik raad wel iedereen aan om op de moeilijkere graad de game te starten, want op de simpele graad is het veel te makkelijk. Puzzels worden dan voorgekauwd en het antwoord wordt je vaak zo goed als voorgezegd en dat is doodzonde. Begin dus op de moeilijkste mode die je wordt aangeboden!
Een speciale vermelding wil ik toch nog even aanhalen voor de eindbazen in deze game. Ik heb het de laatste tijd al vaker gedaan (bijv. bij Resident Evil 4 en ook God of War kan er wat van), maar Killer7 past wat dit betreft zeker bij de topgames. Ik heb zowaar nog een aantal keer echt moeten zoeken naar de oplossing om een baas te verslaan en dat gebeurd mij niet vaak. Aangezien de gameplay vrij 'beperkt' is, had ik nooit zien aankomen dat de eindbazen zo origineel zijn ontworpen. De een is uiteraard wat toffer dan de ander, maar ze zijn bijna allemaal van hoog niveau.
Één van de vele cut-scenes tijdens het spelen.
Als we in een notendop de gameplay van Killer7 zou moeten uitleggen, dan kan ik stellen dat het bestaat uit drie elementen; schieten, puzzelen en kijken. Je bent in deze game veelal aan het kijken en luisteren naar filmpjes, maar dit is zo goed uitgewerkt dat het geen moment verveeld. Sterker nog, je zult zien dat je juist naar deze filmpjes zult uitkijken (sommige in mooi FMV!). Het plot wordt namelijk gedeeltelijk ontrafeld in een ware Japanse Anime. Het schieten is leuk en goed uitgewerkt, al is je bewegingsvrijheid wel zeer beperkt. Ook het puzzelen heeft mij vermaakt, vooral door het originele gebruik van zowel de krachten van je karakters als het goed opletten in de omgeving.
|