Met Section 8 maakt Timegate Studios haar eerste volwaardige game. Na ervaring te hebben opgedaan met F.E.A.R. Extraction Point en Perseus Mandate is het nu tijd voor een multiplayer gerichte shooter gebaseerd in de toekomst. De game vliegt een beetje onder de radar van vele gamers, maar is dat terecht?
Section 8 stopt je in de huid, of beter het gepantserd pak, van een futuristische marine genaamd Corde tijdens een korte singleplayer campagne. Corde is onderdeel van het 1st Recon Squad en zal samen met zijn drie teamgenoten als eerste op een planeet gedropt worden om de weg vrij te maken voor de grotere troepen of om de vijandelijke installaties te saboteren. Veel waarde hoef je echter niet aan de campagne te geven want voordat je het goed en wel beseft, is hij namelijk al voorbij. Op een magere drie uurtjes zit je dus al door het ‘verhaal’ heen. Het is duidelijk dat deze modus meer een tutorial is om je de verschillende wapens en gadgets te laten testen zonder onmiddellijk in het online geweld te zitten.
Alle actie in Section 8 zit dus voornamelijk in het online gedeelte en waar de game op het eerste zicht misschien lijkt op de zoveelste online shooter, brengt het toch enkele verfrissende elementen naar boven die erg vermakelijk zijn en tactisch ingezet kunnen worden. Het eerste dat opvalt als je de game start is dat respawnen erg belangrijk is. Vergeet vaste respawnpunten, spelers worden vanuit de atmosfeer gedropt en beslissen zelf waar ze neerkomen op de map. Achter de linies van de vijand? Kort bij een objectief in de buurt? Geen probleem! In de buurt van sommige basissen is er echter luchtafweer die een vroegtijdig einde van je drop zullen inluiden als je er niet op voorbereid bent met speciale schilden. Ook op de grond gaat het er iets anders aan toe. Niet alleen kan iedereen enorm hoog springen met behulp van jetpacks, ze kunnen na een poosje sprinten ook nog in ‘overdrive’ gaan waardoor ze wel erg snel beginnen te lopen. Handig voor grote afstanden maar schieten kan je niet tijdens overdrive.
Zoals het elke multiplayer shooter beaamt, heeft ook Section 8 verschillende klassen. Deze zijn volledig aan te passen naar wens. Je hebt als wapens de keuze uit een assault rifle, sniper rifle, shotgun, een pistool, een zwaar machinegeweer of een raketwerper. Hiervan kan je er twee meenemen waardoor je je favoriete wapens altijd met je mee kan nemen. Afgezien van je wapens kan je dan nog twee stukken equipment met je meenemen waaronder granaten, explosieven, een mes, een reparatietool of een sensor of sensor-hacker. Deze zullen erg belangrijk worden doorheen de game want alle tools zijn goed gebalanceerd en hebben een niet te onderschatten nut.
Als je eenmaal je wapens en equipment hebt ingesteld kan je het pantser van je soldaat nog aanpassen met passieve modules. Je kan de sterkte van je schilden verbeteren, de schade van kogels verhogen of zelfs schade opgelopen in de lucht verminderen zodat je in gebieden met luchtafweer kan droppen zonder te sterven. Keuze genoeg alvast en ook hiervan kan je het nut snel merken. Je personage kan je dus nagenoeg helemaal naar wensen instellen. En dat zal nodig zijn want de actie online kan wel eens hevig oplopen waardoor het zeker loont om een persoonlijke toets aan je bewapening te geven.
|