Oh jee, zal iedereen hebben gedacht. Bioshock 2. Geen Kevin Levine, een andere studio (2K Marin) en we kregen wilde verhalen over Russen en een gemuteerde dierentuin. En was het verhaal eigenlijk niet klaar? Maar toen kregen we te horen dat Jordan Thomas de leiding over het project had en dat stelde ons al gerust.
En je gaat ze nodig hebben. De Splicers, Big Daddies en andere – nog onbekende - vijanden zijn niet je grootste probleem. Er waart ook een Big Sister rond. Ooit was zij een Little Sister die bevrijd werd en ontsnapte. Ze kon echter niet aarden in de wereld en keerde terug naar Rapture en liet zich ombouwen tot Big Daddy hybride. Om het bijna vergane ecosysteem van de stad weer een ‘kickstart’ te geven ontvoerde ze Little Sisters die weer ADAM moesten halen. Tot vreugde van de Splicers – die waren jarenlang van het goedje verstoken.
Deze dame heeft het niet op met concurrenten – zoals jou. Heb je een Sister in bezit of wil je haar laten ontsnappen, dan komt grote zus achter je aan. Eerst loopt er een tijdklok in beeld die aangeeft hoe lang je nog hebt voordat de aanval begint. In de tussentijd kan je snel ammunitie aanschaffen, vallen aanleggen en ‘turrets’ hacken. Doe dat vooral. Big Sister is supersterk en beschikt ook over Plasmids. Daarnaast overbrugt ze als een volleerd ballerina springend grote afstanden. En schijnbaar is ze niet eens de eindbaas.
Wie wel, blijft nog de grote vraag. In ieder geval maakt Tennenbaum haar rentree. Jack komt zeker niet terug – over zijn lot wilde 2K Marin niets zeggen. Fontaine en Ryan wanen enkel als geest rond. Dat wil zeggen: in de vele geluidsrecorders die je ongetwijfeld weer zal vinden. Thomas meldt verder dat er naast de gestoorde karakters ook normale mensen in Rapture zullen rondlopen. Hoe die het zo lang hebben overleefd is ons overigens een raadsel. Ze krijgen in ieder geval meer aandacht dan hun lotgenoten in het origineel.
De hoofdrolspeler blijft natuurlijk Rapture zelf. De gigantische artdeco stad blijft net zo indrukwekkend als in het vorige deel. In Bioshock 2 zullen we andere plekken van de onderwaterstad gaan bezoeken. Fontaine’s Futuristics, de plasmidfabriek bijvoorbeeld. Oude locaties krijgen we eveneens te zien, maar dan zullen ze behoorlijk veranderd zijn. Aangezien Big Daddies een duikhelm hebben, kunnen we ook buiten de stad komen. De kans is aanwezig dat we bijvoorbeeld de Medical Pavillon compleet onderwater zullen zien.
Na de eerste brokken informatie te hebben verwerkt – overigens kunnen we de Vita-Chambers dit keer uitzetten - zijn we hongerig naar meer. Wat voor wapens krijgen we nog? Zijn er nieuwe Plasmids en welke kunnen we combineren? Wat houdt ‘super-predator splicers’ in? Wat voor nieuwe vijanden verschijnen er? Heeft Tennenbaum een dubbelrol? Waar is Sander Cohen? Wat voor rol speelt die blauwe vlinder? Teveel om op te noemen. Hou daarom de komende maanden onze website in de gaten.
Mijn eerste reactie op de nieuwe Bioshock was terughoudend. Ik citeer: ,,Ten eerste is het gigantisch moeilijk om het origineel te overtreffen, ten tweede wist ik al dat de mensen van 2K Boston hem niet gingen doen. Voor Bioshock 2 ga ik dus niet overdreven enthousiast doen.” Vergeet die opmerking. Nu ik weet dat maker van Fort Frolic de creative director blijkt, is mijn enthousiasme helemaal terug. Het spel blijft in goede handen. Dus als je mij excuseert ga ik even mijn altaar oppoetsen…
|