Terwijl worstelshows als WWE en TNA zakken in de kijkcijfers, komt de mixed martial arts organisatie UFC steeds meer op. Dan kan een game natuurlijk niet achterblijven. Helaas kregen we geen kans om UFC 2009 Undisputed tijdens Gamekings Live te spelen – veel spellen, veel bezoekers – dus moeten we het met een oogverslag doen. Maar dat geeft niets af aan de game.
Een moment van de UFC 2009 Undisputed presentatie blijft mij dwarszitten. Na een enthousiaste uitleg van wat UFC allemaal is gingen de PR man van THQ en Dennis van Gamekings een potje tegen elkaar knokken. Na vier seconden waren we alweer klaar om dat Dennis zijn tegenstander knock-out had geslagen. Goed, als we Boris mogen geloven was dit een zeldzaamheid. Ik weet ook dat dit in UFC gevechten in het echt ook heel snel voorkomt (wat voor de fans ook de charme van de organisatie is), maar dit ging wel heel erg snel.
UFC deed mij denken aan de Fight Night serie. Vooral grafisch gezien komt het er heel dicht bij in de buurt. De vechters zijn tot in de kleinste detail perfect weergegeven. Ik herkende bijvoorbeeld ex-WWE’er Brock Lesnar die op het scherm een bijna exacte kopie lijkt. Ook tijdens het gevecht zien de karakters er realistisch uit. Zweet stroomt werkelijk van de lichamen af, blauwe plekken en bloedingen verschijnen op het vlees als je er herhaaldelijk op beukt en ook buiten de ring is aandacht besteed aan het publiek en dergelijke.

Met de movestructuur lijkt eveneens weinig mis. Beginners kunnen een fijn potje beuken, maar mensen die zich echt in UFC 2009 willen verdiepen zullen een rijk systeem aan slagen, grepen en worpen vinden. Het interessantste deel ligt hem in de groundbased attacks. Werk een tegenstander tegen de grond en je zal de nodige beuken kunnen uitdelen. Maar let op! Door middel van een grijpsysteem kan hij genadeloos counteren en jou in een houdgreep nemen. Daar kan je zelf ook weer uitkomen, waarop hij weer reageert, etc.
De tactiek gaat nog veel verder. Iedere keer op hetzelfde lichaamsdeel meppen of schoppen heeft niet alleen een visueel effect. Bovenbenen verzwakken heeft als voordeel dat een tegenstander zijn balans niet meer kan houden, waardoor jij hem naar beneden kan halen voor een greep. Verder kan je de lucht uit iemands longen slaan, waardoor hij geen adem meer haalt. Het scherm wordt dan vaaggeel en vervolgens heb jij de kans om je opponent de definitieve genadeslag te geven. Een hele diep vechtsim dus.

Maar dan is er nog die knock-out tijdens de presentatie. Hopelijk was het een toevalstreffer. Dit soort spelelementen zijn enorm frustrerend voor veteranen als ze zo door groentjes worden verslagen. Natuurlijk vergroot zo’n element de spanning en geeft een strategisch element aan de gevechten. Gamers moeten continu op hun hoede blijven en hun tegenstanders langzaam proberen af te matten. Ik vrees alleen dat spelers hierdoor gaan ‘turtlen’ (eeuwig blijven blokken) waardoor het hele trage en angstige partijen worden – of hele saaie snelle.
UFC 2009 ziet er uit als een diepe en superrealistische vechtsimulator die een mooi alternatief kan vormen voor de worstels en boksgames van de afgelopen jaren. Grafisch ziet het er geweldig uit en de groundbased worstelmoves zullen een verrijking zijn voor het genre. Alleen door de K.O. van Dennis blijf ik twijfelen. Zullen ze vaker voorkomen of enkel een incident zijn? Maar wellicht maak ik me zorgen om niets en krijgen we een geweldige vechtsimulator. Op 22 mei zullen we het weten.
|