Fire Emblem: Path of Radiance is op de afgelopen E3 weer uitvoerig uit de doeken gedaan. Naast The Legend of Zelda is dit namelijk één van de games die dit jaar de GameCube bezitter naar de winkels moet doen rennen.
In Fire Emblem: Path of Radiance is ook het skills systeem aangepast. Zo is het nu mogelijk om unieke skills te leren aan je karakters, waardoor je ze nog meer zelf kunt ontwikkelen. Daarnaast is het na gevechten ook mogelijk om bonus experience punten uit te delen aan de karakters die niet hebben meegevochten. Hierdoor worden de verschillen qua levels van de karakters die minder vechten vergeleken met diegene die veel vechten nog enigszins rechtgetrokken.
Zoals elke Fire Emblem game zal ook deze een diep verhaal vol met politieke intriges, schokkende plotwendingen en persoonlijk drama bevatten. Na elke missie wordt het verhaal verder uit de doeken gedaan door conversaties tussen de verschillende karakters. Deze gesprekken bevatten nog steeds geen ingesproken tekst en dat lijkt toch een beetje een gemiste kans.
Op een paar kleine veranderingen na is Fire Emblem: Path of Radiance dus eigenlijk niet heel anders dan de voorgangers. Toch is er één groot verschil en dat zijn de graphics. Dit is namelijk de eerste Fire Emblem die de kracht van de huidige console gebruikt. De Nintendo 64 moest het zonder Fire Emblem doen, want Intelligent Systems kreeg het niet voor elkaar een fatsoenlijke 3D game te maken. De eerste console game van Intelligent Systems in 3D was dan ook Paper Mario; niet echt een game die alles uit een console haalt.
Met Fire Emblem lijkt men dan eindelijk door te hebben hoe het wel moet. De kaarten waarop moet worden gevochten zijn mooi vormgegeven; denk aan kibbelende riviertjes, groene velden, dichte wouden en middeleeuws ogende huizen. De karakters bestaan ditmaal ook niet uit sprites, maar uit mooie 3D-modellen. Tijdens de gevechten zal het beeld dan ook inzoomen wanneer er wordt aangevallen of verdedigd, waardoor je in een kort, flitsend filmpje de aanval kunt bekijken. De camerastanden kunnen ditmaal ook worden aangepast, zodat je naar eigen inziens het slagveld kunt overzien. Naast deze grafische vernieuwing zal Fire Emblem: Path of Radiance ook enkele CG filmpjes bevatten, die we ook al kenden uit o.a. Tales of Symphonia. In deze filmpjes zal wel gesproken tekst zitten.
Fire Emblem: Path of Radiance lijkt vooral meer van hetzelfde in een mooie 3D omgeving te worden. Op zich is dat natuurlijk helemaal niet slecht, als je bedenkt dat de serie toch wel tot de beste in het genre wordt gerekend. In tegenstelling tot de console versie van Advance Wars (Battalion Wars), blijft deze game dus vrij trouw aan zijn voorgangers. Fire Emblem: Path of Radiance moet vooralsnog 18 november 2005 in de Europese winkels liggen.
|