Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 Juni 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Review:

Stormrise


Door Joni Philips op 13-04-2009 om 12:44
Bron: Gamed

Na Spartan: Total Warrior en Viking: Battle for Asgard ontwikkelde Creative Assembly opnieuw een consoletitel met Stormrise, maar ditmaal ontwikkelde men een RTS in plaats van een actietitel. Is deze RTS nu de moeite of blijft men beter actiegames ontwikkelen voor de consoles?

Het is ook maar een kleine opoffering om hiervoor een kleine eenheid grondtroepen te gebruiken aangezien je een uitgebreid arsenaal troepen verwerft naar het einde van de game toe. Tijdens elk gevecht krijg je controle over luchttroepen, infanterie, mecha's en dergelijke met elk hun eigen voor- en nadelen. De eenheden zijn weinig verrassend, maar ze zijn voldoende gevarieerd om de gevechten spannend te maken. Elke eenheid heeft ook leuke alternatieve wapens, die je simpel kunt activeren. Spijtig genoeg is geen enkele van deze eenheden echt slim zodat ze vaak vergeten op de vijand te schieten, een totaal verkeerde kant uitgaan of simpelweg achter een deel van het level blijven steken. De AI kent dus grote problemen, wat voor veel frustratie zorgt als je hierdoor verliest. De frustratie wordt erger als je beseft dat de game maar één saveslot heeft en elke missie weinig checkpoints telt.


Bij het bouwen van je eenheden heb je natuurlijk grondstoffen nodig, maar dit deel is redelijk eenvoudig. Je moet simpelweg energiebakens op de map verzamelen welke dienst doen als grondstof en als basis voor de productie van nieuwe troepen. Zij produceren elke seconde energie zodat je nooit zonder grondstoffen komt te zitten als je nog een baken bezit. Je moet alleen even wachten tot je voldoende energie hebt om een nieuwe eenheid te produceren. De vijanden zullen zich dan ook concentreren op deze bakens zodat je best een deel van je leger bewaart voor de verdediging. De verdediging van de bakens zelf, zoals een turret of een schild zijn namelijk niet krachtig genoeg om voor de verdediging te zorgen. De game laat je ook niet weten dat een baken onder aanval is tot de strijd verloren is. Je kunt dus niet even snel je troepen terugsturen ter verdediging.

Stormrise is geen leuke game om te spelen, maar doorzetters mogen rekenen op een lange game. De game volledig uitspelen kost je zo'n 20 uur, en de game kent ook een online multiplayermode en een Skirmish mode waarin je tegen de AI speelt in multiplayeromgevingen. Je zal vooral tijd besteden in deze laatste mode want online valt er weinig te beleven. Zonder tegenstanders kun je namelijk niet echt van veel plezier spreken. Het concept van de multiplayer is wel interessant met zijn drop-in en drop-out multiplayer voor acht personen. Op voorhand van elke strijd kun je ook je Commander aanpassen met wapens en vaardigheden naar jouw keuze zodat je leger een persoonlijk tintje krijgt in deze multiplayer. Met een betere gameplay en meer volk online had deze multiplayer echt interessant kunnen zijn. Nu is het simpelweg een lichtpuntje in de duisternis.


Buiten de framerate en de camera is er technisch weinig mis met de graphics. De omgevingen en de personages zien er tijdens de gevechten goed uit, en zijn redelijk gedetailleerd voor een RTS. De omgevingen aan de andere kant zien er ook leuk uit, maar zijn nog duister en eentonig zodat je toch weinig onder de indruk bent. Een beetje meer variatie, een beetje kleur en minder schaduw hadden de game kunnen helpen. Tijdens de gevechten start een spannend muziekje dat vaak herhaald wordt, maar wel leuk klinkt. De stemmen zitten in hetzelfde schuitje. Ze klinken goed, maar ze vallen snel in herhaling. Een ander minpunt zijn de inhoudsloze dialogen zoals eerder vermeld. De geluidseffecten klinken wel simpelweg goed, de bewegende Matriarch bijvoorbeeld klinkt net zoals je verwacht. Het is echt indrukwekkend als deze eenheid beweegt. Zo hebben alle eenheden een eigen klankje.

Met Stormrise wilde Creative Assembly bewijzen dat een RTS kan werken op console, maar dat je hiervoor de besturing moet aanpassen aan de console. Spijtig genoeg zijn ze niet geslaagd in hun missie, praktisch elke RTS die van PC naar console is overgezet, werkt beter dan Stormrise. Praktisch elke keuze die Creative maakt met Stormrise, is de foute. De game wordt ook geplaagd door verschillende bugs en fouten waardoor Stormrise de moeite niet waard is. Stormrise kent enkele goede kwaliteiten zoals een goede multiplayer, maar in zijn totaliteit is de game een teleurstelling. Hopelijk weet Creative Assembly de betere kanten van Stormrise te bewaren en hun fouten recht te zetten voor hun volgende RTS, anders mogen ze actiegames blijven ontwikkelen voor de consoles en Total War titels voor de PC want voorlopig lijkt een consoletype RTS geen goed idee.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   30
Sound   60
Graphics   40
Replay   50

Stormrise faalt op alle vlakken.
45


13:12  SEGA heeft interesse in Valkyria Chronicles 2
12:24  Fat Princess krijgt datum in Nieuw-Zeeland
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Jonezy op 13-04-2009 om 12:57 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Erg jammer, maar had er ook niet veel van verwacht, na de eerste beelden had ik al een sterk mwah-gevoel.

Robert op 13-04-2009 om 13:09 [Niv: 206 / Exp: 10294]
dit doet schade aan t imago van CA, waarom maken ze dan ook een console rts, dan faal je sowieso.

GekooktEi op 13-04-2009 om 13:12 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Alle vlakken, neeee alle behalve geluid .

De graphics zien er trouwens op de screens best aardig uit...

Gast (212.187.42.xxx) op 13-04-2009 om 13:32
een vriend van mij heeft dit spel, wat bestuurd het slecht! en het is zoooooooooooooooo sAAi! het had wat potentie maar helaas. echt jmmr

Christian Vuye op 13-04-2009 om 13:43 [Niv: 76 / Exp: 3816]
spijtig voor the creative assembly.... maareuh hoe zit het met de PC versie van dit spel?

BosnianBoss op 13-04-2009 om 13:44 [Niv: 44 / Exp: 2193]
Uuuu laag cijfer, had meer van deze game verwacht.

Joni Philips (Eindredacteur) op 13-04-2009 om 13:59 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
@cecilffiv: Die versie hebben we niet kunnen testen, maar ik heb even rond gekeken en die haalt nog slechtere cijfers. Logisch ook want Whip is echt toegespitst op twee analoge sticks.

Gewijzigd door Joni Philips op 13-04-2009 om 14:00

Thejoker op 13-04-2009 om 15:14 [Niv: 36 / Exp: 1798]
faalt op alle vlakken. }>

Jelle Havermans op 13-04-2009 om 16:34 [Niv: 103 / Exp: 5158]
vond het op meerdere vlakken besturen erg potentieel. jammer.

00fabian7 op 13-04-2009 om 17:49 [Niv: 38 / Exp: 1914]
Hmm, als je aan de besturing gewend raakt vind ik het eigenlijk wel lekker werken. Ik vind het ook wel lekker wegspelen, en bij RTS spellen let ik toch niet zo vaak op de verhaallijn. Ik had het zo'n 76-78 gegeven

Gast (81.68.206.xxx) op 13-04-2009 om 18:11
:r gaap
boring spel
boring spel
:r :r :r

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Stormrise
Type:
Game
Releasedatum:
27-03-2009
Ontwikkelaar:
Creative Assembly
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:








Meer media