Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

LittleBigPlanet


Door Joni Philips op 23-12-2008 om 10:23
Bron: Gamed

Met LittleBigPlanet ontwikkelde Mark Healey's studio Media Molecule hun debuuttitel, een unieke platformtitel waarin de speler zelf levels moet maken om Sackboy op de proef te stellen. Is het unieke LittleBigPlanet concept echter goed genoeg om de game aan te schaffen? Dat lees je in onze review.

LittleBigPlanet is een 3D platformtitel die uit een 2D aanzicht gespeeld wordt, op het eerste zicht lijkt het spel een puur 2D spel, maar het schattige hoofdpersonage Sackboy kan ook in de voorgrond en de achtergrond springen wat vooral aangewend wordt voor het ontdekken van verborgen paden in de levels. Het platformen in LittleBigPlanet heeft echter meer diepgang dan simpelweg vooruit en achteruit springen. De levels in de game zijn gevuld met allerlei gevaarlijke elementen zoals brandende blokken vermijden, vijanden doden door hun blauwe kern te raken, aan allerlei sponzen hangen, met een kraan werken, door ronddraaiende wielen lopen, in voertuigen kruipen, ... Het aantal opties in de verhaallevels is zeer groot en in de levels die online worden geplaatst door de gebruikers, is het aantal nog groter.

LittleBigPlanet is dus misschien in essentie een 2D platformtitel, maar de gameplay blijft sterk gevarieerd. De gemiddelde gamer begint natuurlijk met het verhaal waar je zo'n 25 grote levels kunt vinden met bijbehorende minilevels die je kunt vrijspelen. In deze levels kun je gemakkelijk de besturing onder de knie krijgen, zeker omdat deze levels beginnen met een tutorial. De besturing zelf is zeer eenvoudig ondanks de uitgebreidheid van de opties. Het enige probleem is dat je te gemakkelijk van pad verandert en je dus soms even vastzit om een bepaald pad te volgen. De meeste elementen van de besturing ontdek je echter pas tijdens het spelen zelf. Door te springen op het moment dat een platform naar boven beweegt, kun je een pak hoger springen dan normaal.


Tijdens de game zul je regelmatig zulke kleine extra's ontdekken die een beetje extra diepgang brengen in het spel, wat eigenlijk een belangrijk punt is in de Media Molecule levels. In het verhaal verzamel je honderden items die je later kunt gebruiken om je eigen levels te maken. Soms moet je deze items zelfs gebruiken in andere levels om bepaalde geheimen vrij te spelen. Het systeem wordt eerst uitgelegd met een zeer uitgebreide tutorial waarna je kunt beginnen aan de ontwikkeling van een eigen level. Een resultaat moet je echter niet snel verwachten, de constructie van een goed level duurt uren, maar het resultaat is soms subliem. Tijdens de ontwikkeling van een level moet je echter niet alleen werken, het is mogelijk om met een vriend samen te werken.

Het systeem om levels te maken is zeer uitgebreid, misschien zelfs iets te uitgebreid waardoor je soms het overzicht verliest of iets maakt dat niet werkt. Op het eerste zicht kun je bijvoorbeeld eenvoudig een checkpoint installeren, maar dat checkpoint moet je dan nog activeren. In grote levels is het ook moeilijk om snel te bewegen van de ene naar de andere kant. Gelukkig word je enigszins beperkt in het maken van levels, bij elk level is een thermometer aanwezig die voller wordt indien je meer items in een level plaatst. Op deze manier worden je levels nooit te groot om te verspreiden. Het grootste probleem van deze mode is het feit dat je moeilijk iets ongedaan kunt maken, wat je vooral zal merken als je op een gegeven moment een trigger activeert in de Editor.

Na het maken van een level kun je het snel online gooien waarna iedereen het kan spelen indien je dit toelaat. Daarna kunnen zij ook hartjes aan jouw level hangen om aan te duiden dat ze het echt graag spelen, ze kunnen je een rating op vijf sterren geven en ze kunnen tags aan je level hangen om de inhoud aan te duiden. Zelf kun je ook zulke keuringen nalaten om andere gamers beter te informeren over welke levels die goed zijn. De online selectie varieert namelijk van waardeloos tot echte pareltjes. Aan het aantal sterren, hartjes en spelers zul je gelukkig snel zien welke levels de moeite zijn zodat je enkele de beste levels moet spelen. Deze levels liggen echt binnen handbereik want het duurt amper tien seconden om een level te starten.


De singleplayer is natuurlijk eindeloos door de user-created levels, maar elk singleplayerlevel kan ook met meerdere spelers gespeeld worden. Spijtig genoeg steekt dit element van de game rotslecht in elkaar, het spel is online praktisch onspeelbaar door de lag. Anderhalve maand na de release hebben Media Molecule en Sony Computer Entertainment nog altijd geen oplossing gevonden. Zonder deze lag kan de multiplayer een waardige uitbreiding vormen voor de game. Voorlopig moet je tevreden zijn met de offline multiplayer die wel goed werkt, maar waarin de camera soms problemen geeft. Je moet steeds dicht bij elkaar blijven om echt te kunnen genieten en de kans is klein dat je vier mensen in huis kunt verzamelen om de game volledig uit te spelen. De online mode moet dus duidelijk in orde worden gebracht.

Grafisch is LittleBigPlanet een sfeervol pareltje waarbij vooral de details zoals de naden op Sackboy en zijn gezichtsuitdrukking opvallen. De game heeft een schattig design dat iedereen moet aantrekken. De grote verscheidenheid in levels is ook een leuke extraatje. Technisch steekt dit element ook grotendeels goed in elkaar, hoewel je op drukke momenten wel vertraging kunt merken. Dit gaat vooral op als je aan hoge snelheid reist. In het algemeen zit het echter zeer goed met de graphics, wat ook geldt voor de muziek. De muziek is zeer verslavend, maar de reeds aanwezige soundtrack is niet het meest indrukwekkende deel van de game. Door de geluidsobjecten kun je elk nummer nabootsen, online kun je bijvoorbeeld een Sweet Child O'Mine level spelen. In combinatie met echte levels kan dit leuk worden.

Media Molecule heeft een briljante titel ontwikkeld met enkele kleine schoonheidsfoutjes. Een iets strakkere besturing, een vlotte online multiplayer en een betere camera in de multiplayer maken LittleBigPlanet perfect. Nu is de game niet perfect, maar dat is geen probleem. LittleBigPlanet is sowieso een topper als je PlayStation 3 verbonden is met het Internet. Zonder Internetverbinding kun je geen levels van anderen downloaden en dan blijkt de game heel kort uit te vallen omdat de levels in het verhaal niet extreem lang zijn. Met een internetverbinding moet je niet twijfelen over de aankoop van deze game.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   95
Graphics   90
Replay   100

LittleBigPlanet is een briljante game met enkele schoonheidsfouten.
94


10:37  Epische gevechten in Battlestations video
09:43  Gizmondo vindt geen geld
 Reacties (42)
 Pagina: 1 | 2
The Big N op 23-12-2008 om 14:05 [Niv: 89 / Exp: 4462]
@ Divine
Ja dat heb ik dus ook, maar ik had een nieuwe gekocht

@ LBP
Deze game had gewoon op een Nintendo Console uit moeten komen, niet op de wii want daar past hij niet op lijkt me

Gast (83.85.82.xxx) op 23-12-2008 om 14:55
ik had het spel een tijdje terug gekocht maar gelijk weer ingeruild voor cod 5 het leukte me gewoon niet om lbp leuk te vinden

armineke op 23-12-2008 om 16:49 [Niv: 33 / Exp: 1640]
Wauw _0_
Als ik een PS3 had was dit het eerste wat ik kocht

Stammetje91 op 23-12-2008 om 16:52 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Mij lijkt het enkel leuk voor een paar sessies.

matthijs011 op 23-12-2008 om 17:21 [Niv: 0 / Exp: 6]
Het is echt een héél goed spel maar alleen als je het leuk vind om zelf levels te maken. Als je het alleen speelt dan vind ik het zelf nietsuper. Dan is het meer een 75% waard.

Matesers op 23-12-2008 om 17:34 [Niv: 58 / Exp: 2892]
Ik heb maar heel af en toe last van lag online. Ik had cijfer meer tegen de 100 aan verwacht.

Techin op 23-12-2008 om 19:01 [Niv: 11 / Exp: 574]
Het is echt een super game! Voor mij GOTY.
Wel jammer trouwens dat de negatieve reacties enkel van gasten (360 fanboys) komen.

Jonezy op 23-12-2008 om 19:53 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Doe mij maar 2D Mario.
Goede review

Gast (85.146.159.xxx) op 23-12-2008 om 21:25
omfg zo hoog voor dit spel? Is een grapje zeker?
Lekker serieus allemaal.. Geef dan alles een 90+.
omg.. Sorry hoor, maar er is niks bijzonders aan deze titel, je kon 10 jaar geleden al je eigen levels maken.

Techin op 23-12-2008 om 21:33 [Niv: 11 / Exp: 574]
@hierboven

Trieste reactie dit he, maar dat wist je zelf ook al.

da bom op 23-12-2008 om 22:41 [Niv: 89 / Exp: 4472]
beetje wel ja maargoed kvindt een 94 terrecht. graphics zijn goed en ik hoor er hele goeie dingen over van mensen die em hebben, als ik een ps 3 had kocht ik hem zekr lijkt me een vermakelijk spelletje voor met je vrienden

Gast (212.83.246.xxx) op 24-12-2008 om 12:25
Als je je persoonlijke mening geeft ben je geen 360 boy en hoeft het ook geen trieste reactie te zijn, Techin.

Ik heb ook een PS3 en ik had veel verwachtingen, maar voor mij zijn deze niet waard gemaakt.

De graphics en de stijl zijn Uber, maar het platform is gewoon net Mario, en toen moest ik mezelf nog door een eeuwen lange tutorial worstelen. Ik heb liever een game die je meteen grijpt.

Gast (194.171.7.xxx) op 24-12-2008 om 13:16
Wacht even, volgens mij haal jij wat dingen door elkaar. Deze game heeft nooit de intentie gehad om de nieuwe Mario te willen worden. Dat is appels met peren vergelijken, een shooter als Doom is ook geen Gears of War.

En ik bergijp niet dat jij deze game niet begrijpt, alles is zo gedaan dat zelfs een kind van 10 er met gemak vanalles mee kan maken.

En ja, je kon 10 jaar geleden ook al zelf levels maken. Het verschil met LBP is dat deze game het op een heel andere en gebruiksvriendelijke manier doet. En het is stukken minder omslachtig en ingewikkeld voor de casual gamers die bv niet snel achter de UnrealEditor zullen gaan zitten.

Als je al argumenten hebt, zorg dan dat ze ergens over gaan.

Gast (85.146.69.xxx) op 24-12-2008 om 16:52
Ik heb niet gezegd dat ik het niet begrijp, ik wil een game gewoon spelen en niet meer dan een uur tutorials doen. Het uitdagings gevoel kreeg ik ook niet.

Maar voor mij voelde het platform gedeelte gewoon saai, dat zijn mijn argumenten.

DeathofaDay op 24-12-2008 om 17:03 [Niv: 8 / Exp: 375]
Ik heb me maar ff aangemeld, beter dan al die nummers
En zie duidelijk de Avatar geen 360FanBoy

Gewijzigd door DeathofaDay op 24-12-2008 om 17:05

Joni Philips (Eindredacteur) op 24-12-2008 om 17:26 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
welkom.

DeathofaDay op 24-12-2008 om 17:50 [Niv: 8 / Exp: 375]
Dank u

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
LittleBigPlanet
Type:
Game
Releasedatum:
07-11-2008
Ontwikkelaar:
Media Molecule
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media