Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Feature:

Vijf jaar games: Resident Evil 4


Door Joris op 29-11-2008 om 09:25
Bron: Gamed

Gamed bestaat vijf jaar en oud en sentimenteel als ze nu is, gaat de redactie op de nostalgische toer. In deze featurereeks staan vijf bijzondere games van de afgelopen vijf jaar centraal. We vervolgen de toer met Resident Evil 4.


Joris: Resident Evil 4 bood veel vernieuwing, volgens sommigen zelfs teveel, er is in deel 4 te weinig van de oude Resident Evil games overgebleven…
Martijn: Hmmm. Vraag is: missen we dat? De crank, de vage puzzels, de eeuwige zombie (hond, vleermuis etc etc) of fucking 'ZOMG it's UMBRELLA!' kwam je op een gegeven moment de strot uit. En onder iedere schuur zat wel een laboratorium van dat &^%$^% bedrijf. De kracht van Resident Evil 4 lag hem er juist in dát ze met die dingen braken en iets totaal anders gingen doen.
Gideon: Ik ben van mening dat er wel iets meer terug mag inderdaad. Ik zou graag wat meer donkere gangetjes met (jawel) scripted schrikmomenten willen
Joris: Ik zie bij zoveel verbetering eigenlijk weinig dingen die ik echt mis, maar in Resident Evil 5 lijken ze naar mijn mening toch wel wat te ver te gaan, lopen en schieten kan tegelijk, de typewriter verdwijnt, lichte omgevingen...
Cor: Ja, dat wordt toch afwachten op het nieuwe deel om er echt over te oordelen, maar er moet uitgekeken worden dat Resident Evil niet een standaard shooter gaat worden op termijn.
Gideon: Vooral over het lopen / schieten ben ik wat angstig: raak ik nog wel in paniek dan? Typewriter is nostalgie, maar ik vind het niet zo erg dat die verdwijnt.
Martijn: Nee, ik zal hem ook niet missen. De continuepoints zijn beter. Zo loop je tenminste niet dertig minuten game overnieuw te doen.


Gideon: Lichte omgevingen is natuurlijk alleen het eerste deel van de game: vergeet niet, toen Resident Evil 4 werd gepromoot toonde men vrijwel alleen het dorp en dat bleek maar het topje van de ijsberg te zijn! Ik weet nog zo goed hoe verrast ik was toen het kasteel, de catacomben en het lab er ook nog bleken te zijn. En de trailers tonen al enkele shots van donkere gangen.
Joris: Resident Evil 4 maakte veel impact, deeltje vijf is vooral een voortzetting, ik denk dat de game daarom wel minder indruk gaat maken.
Valentino: Tuurlijk, Resident Evil 4 was de basis, het begin van de verandering.. nu gaan ze daar verder op bouwen en tweaken aan de minpuntjes.
Gideon: Ik heb vertrouwen. Het zal niet zo'n revolutie zijn, maar door de next-gen kracht wel een stap vooruit. En de co-op gameplay, daar ben ik echt reuze benieuwd naar. Ik ga de game zeker online met twee spelers doorlopen.
Jasper: Deel 5 zal waarschijnlijk niet zo'n grote impact hebben als deel 4, maar zal nog altijd indruk maken, zoals Gideon zegt ben ik vooral benieuwd naar de co-op.
Joris: Maar met co-op lijkt me dat je in ieder geval wel alle angst kwijt bent.
Cor: Ik heb ooit een keer een co-op mod geprobeerd om Doom 3 samen met iemand anders te spelen. Weliswaar werkte het voor geen meter, maar alle spanning was meteen weg. Gewoon via voice chat "oh hé, weer zo'n vijand, eng hoor". Goed aangepakt kunnen ze het echter vast wel zo maken dat de spanning blijft, hoewel het in coöp waarschijnlijk wel aardig anders beleefd wordt en dat de angst inderdaad verminderd is. Maar met z'n tweeën gaat de ervaring wel van 'angstig' richting 'gezellig', denk ik.
Gideon: Tja, het is even afwachten. Ik denk dat het ook meespeelt met wie je speelt. Ik kan in de orginele Resident Evil ook een normale sfeer creeren: licht aan, geluid zachter en over alles dom doen. Dan gaat de urgentie van het overleven weg (het blijft een spelletje) en dus ook de angst.


Joris: Als afsluiter: Wat is voor jou het beste van Resident Evil 4?
Jasper: De sfeer. De benauwde sfeer van de game, de smerige locaties en het gevoel dat je ieder moment besprongen kan worden door een mafkees met een kapmes, dat vond ik het beste van de game.
Gideon: Het beste was voor mij dat de game onverwacht lang was en bleef knallen op topniveau van begin tot eind.
Martijn: Heb je even? De eindbazen, voor het eerst waren het meer puzzels dan lopende 'bullseyes'. Die reuzen moest je eerst voor hun kop schieten om daarna hun parasiet te kunnen mollen. Mendez moest je eerst op zijn ruggegraat schieten, zodat hij in tweeën brak en daarna op zijn armen zodat hij zich nergens meer aan vast kan houden.
Cor: Och ja, Mendez. Daar was ik eerst bang dat ik door al m'n kogels heenging dat viel gelukkig nog net mee.


Jasper Wat ik ook vet vond waren die momenten dat je in een cut-scène op de aangegeven knoppen moest rammen, hoe heet dat ook alweer?
Cor: Dat vond ik eigenlijk wat vervelend...
Jasper: Ik niet, daarvoor legde je bij het kijken naar een cut-scène de controller weg en kon je achteruit leunen, nu moest je gespannen blijven opletten of je snel een actie moest uitvoeren
Cor: Dan denk je, filmpje, mooi, moet je opeens met de Wiimote shaken om weg te rennen van een rotsblok. Heb je je aandacht er niet goed bij, wordt je geplet.
Valentino: Oh neen, ik vond dat ook leuk.. dat messengevecht, heerlijk.
Martijn: Vreselijke scene, zes keer overnieuw moeten doen en die tenenkrommende conversaties... Achteraf wel vet idee, maar niet als je het speelt.
Gideon: Tenenkrommende conversaties?! Dude, de conversaties waren uitstekend!
Joris: Maar goed, wat mij betreft heeft deze conversatie ondertussen ook wel lang genoeg geduurd…
Gideon: Nee!!! Ik wil nog wat zeggen!
Joris: Zeg het maar!
Gideon: (…….) [edit Redactie: vaag verhaal over vissen en goud]
Joris: Nou, dit was Resident Evil 4, volgende keer Bioshock.
Gideon: Ik denk dat ik een vervolgfeature ga maken waarin alleen ik aan het woord ben.
Pagina: 1 | 2


10:35  Seaman spin-off naar iPhone
09:15  Lichte DRM voor Grand Theft Auto IV
 Reacties (14)
 Pagina: 1
Arjan op 29-11-2008 om 10:51 [Niv: 7 / Exp: 360]
Inleiding fout

BengaBenga op 29-11-2008 om 10:54 [Niv: 27 / Exp: 1337]
Erg gave feature!

RE4 is een supergame, maar ik ben het wel eens met degenen die zaken uit de eerdere games missen. Vooral te veel kogels, te veel herbs en te weinig spanning in RE4.

Het lijkt er helaas op dat RE5 nog meer de shooterkant op gaat.

Maar ik denk dat ik mijn Wii maar weer eens een weekendje aanzwengel en lekker RE4 ga spelen. (En daarna de best Survival Horror ooit: REmake!)

tesla246 op 29-11-2008 om 11:06 [Niv: 18 / Exp: 875]
hmm, leuke feature idd

en idd, die ''hijgende'' beesten, die waren best eng. Vooral die ene keer dat ze nog bevroren waren en je ze moest laten ontdooien in een claustrofobisch klein hokje: je zag ze hangen en wist dat je er zometeen tegen ging vechten

Toch vind ik het niet de beste game v.d. afgelopen generatie: die eer behoort metroid prime toe imo

toen ik RE4 uitspeelde dacht ik: wat een gruwelijk goed spel.
Toen ik metroid prime uitspeelde dacht ik WOW, wat een ervaring, wat een sfeer, wat een eindbazen, wat een grfx, wat een muziek, echt intens gewoon, beste game ooit

Gast (84.197.177.xxx) op 29-11-2008 om 11:08
Pracht van een spel. De beste Resident Evil tot nu toe.

Gast (86.91.244.xxx) op 29-11-2008 om 11:15
Toffe feature, re5 is toch ook ofline coop?

Gast (62.251.25.xxx) op 29-11-2008 om 11:20
Ja volgens mij kan coop ook offline

Gast (81.247.111.xxx) op 29-11-2008 om 11:41
Regenerators ftw _O_

Wii gamer op 29-11-2008 om 13:08 [Niv: 290 / Exp: 14517]
coole game. Ik verheug me wel op RE5

Nibor op 29-11-2008 om 13:11 [Niv: 144 / Exp: 7223]
Ik vond 98 een erg hoog cijfer, ik vond niet dat de game bijna perfectie was.
Er waren wel een aantal vervelende minpunten zoals het draaien en wapens verwisselen.
Niet veel maar toch erg storend tijdens de game, neemt niet weg dat het een geweldige ervaring was.

HcV83 op 29-11-2008 om 14:17 [Niv: 44 / Exp: 2195]
En onder iedere schuur zat wel een laboratorium van dat &^%$^% bedrijf



Ik had toch wel verwacht dat iemand het kasteel gedeelte zou bashen, dat is zo'n geforceerd "anders was de game tekort" erin gepropt stukje van het spel.

Stammetje91 op 29-11-2008 om 18:43 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Deze game verdient zeker een plaats in deze feature! Een meesterlijke game, al vind ik wel dat het 'label' Resident Evil er eigenlijk niet op past.

@HcV83
Ik vond eerlijk gezegd alle gebieden geforceerd op het dorpje na. Vooral op the Island had ik het wel gehad.

The Big N op 29-11-2008 om 18:43 [Niv: 89 / Exp: 4462]
Re4 is de beste game tot dan toe. Absoluut.
Ehrm guys jullie zijn DE GRUWELIJKSTE DUDE OP AARDE vergeten. Die gozert met die kettingzaag? Die liet me pas schijten
Oja Gideon maak een vervolg want ik ben wel geinteresseerd in je verhaal

MarcianoNL op 30-11-2008 om 14:00 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Pas uitgespeeld, echt een hele vette game en vooral de knopdrukmomenten waren op een hele goede plek neergezet. Hopelijk doen jullie ook een Bethesda special(Fallout 3 en Oblivion)

Gast (86.91.244.xxx) op 01-12-2008 om 17:25
Ik hoop liever op een collosus.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Vijf Jaar Games
Type:
Feature
Releasedatum:
TBA
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden