Preview: Halo Wars
Door Roderick op 10-11-2008 om 08:45
|
Bron: Gamed
|
De Halo trilogie is vorig jaar afgesloten en deze drie games hebben Microsoft bepaald geen windeieren gelegd. Reden genoeg om door te gaan met de serie en daarom staat er in 2009 een boel Halo voor ons klaar. Tijd om alvast eens vooruit te blikken.
Met Halo 3: Recon wordt de laatste Halo episode nog even vanuit een compleet andere hoek bekeken. Deze game zal eind 2009 verschijnen. Met een beetje geluk vergezelt Halo Chronicles, de 'game' van Wingnut Interactive, Halo 3: Recon ook nog eind 2009. Al eerder krijgen we Halo Wars naar ons toe, een Real Time Strategy game van Ensemble Studios. Dit is tevens de laatste game van de studio, want Microsoft heeft besloten andere doeleinden te hebben gevonden voor hun zuurverdiende Halo-geld. De game komt in februari van 2009 uit.

Het grappige aan Halo is dat het aanvankelijk bij Bungie startte als een RTS game. Uiteindelijk werd besloten om een First Person Shooter te maken en dat is allesbehalve een slechte keuze geweest. Het eerste Halo deel bleek baanbrekende dingen te doen in het FPS genre op de console: het bracht bijvoorbeeld een nieuwe vorm van toegankelijkheid en combineerde dit met een identificeerbare held en een interessant universum. De game werd immens populair en de rest van de geschiedenis weten we allemaal. De serie is gehaat en geliefd, net als elk ander sterk merk, en daar zal met Halo Wars waarschijnlijk weinig aan veranderen.
Het is wel interessant om te zien of er nog gedachten van het aanvankelijke RTS idee van Bungie terug te vinden zijn in Halo Wars. Daar zullen we waarschijnlijk nooit achter komen. Wel heeft Halo Wars een ongelofelijk sterke naam hoog te houden. Kan Halo Wars voor het RTS genre op de console doen wat Halo voor het FPS genre op de console heeft gedaan? Dat is nog even afwachten, maar het is alvast leuk om te kijken wat gedaan moet worden om überhaupt zoiets mogelijk te maken.
Allereerst moet Halo Wars geen stappen vooruit maken, er moeten geen grote nieuwe dingen aan het RTS genre worden toegevoegd, net zoals Halo geen grote nieuwe dingen aan het FPS genre toevoegde. Wel moeten kleine dingen een revolutionaire impact hebben, zoals het healthsysteem in de eerste Halo. Halo Wars zou dit bijvoorbeeld met het basisprincipe kunnen doen. Waar een normale RTS game een chaotische basis kan hebben heeft men in Halo Wars geprobeerd dit compacter en meer gestructureerd te maken. Of dit een groot effect zal hebben zien we als de game uitkomt.
De game moet simpel blijven, wat past bij de vorige alinea. Halo werd verweten een standaard shooter te zijn, maar uit de kritieken bleek dat men vooral de basics zo goed had gemaakt dat de funfactor ondanks grote poespas gewoon volledig intact bleef. Ook moest men de game perfect bestuurbaar maken op een console, wat in het verleden vaak fout was gedaan. Halo Wars moet dus een simpele RTS besturing hebben, maar daar wel ontzettend doeltreffend in zijn. We zeggen allemaal dat RTS games 'gewoon' beter werken op de PC en Halo Wars moet na één uur kunnen bewijzen dat het op de console net zo makkelijk kan. Of dit gaat lukken? We zien het in februari 2009.

Wat graphics, het aantal modi en online betreft zit het ongetwijfeld wel goed met Halo Wars. Drie verschillende rassen zijn aanwezig, de UNSC, de Covenant en uiteraard de Flood. Of deze laatste uiteindelijk ook speelbaar is is nog even afwachten. Coöperatief spelen voor vier spelers moet de Halo Wars ervaring compleet maken. Daarbij is het lekker in lijn met de andere Halo games, die sterk leunden op de coöp modus. Wordt Halo Wars een goede game als deze in februari uitkomt? Die vraag heb ik nog niet kunnen beantwoorden, wel heb ik hopelijk kunnen uitleggen wat Halo Wars in ieder geval goed moet doen.
|
|
|
|
09:02 Prince of Persia met zijn Trophies
20:20 Dodelijke LBP glitch ontdekt
|
Reacties (16) |
|
Pagina:
1
|
|
Wii gamer
op 10-11-2008 om 09:50
[Niv: 290 / Exp: 14517]
|
Halo blijft verkopen en zo ook deze. Mooie graphics.
|
|
armineke
op 10-11-2008 om 09:56
[Niv: 33 / Exp: 1640]
|
Ziet er erg goed uit
|
|
Gast (80.200.38.xxx)
op 10-11-2008 om 10:16
|
komt erin vanaf dag 1
|
|
GekooktEi
op 10-11-2008 om 11:25
[Niv: 483 / Exp: 24134]
|
Inderdaad, grafisch ziet het er erg strak uit, vooral die schaduweffecten ook  .
|
|
Matesers
op 10-11-2008 om 11:46
[Niv: 58 / Exp: 2892]
|
Master chief een identificeerbare held? Ik denk dat niet iedereen dat met je eens zal zijn.
|
|
RoaringMdog
op 10-11-2008 om 13:13
[Niv: 62 / Exp: 3079]
|
ik hoop dat de special editions binnenkort te pre-orderen zijn want deze game wil ik hebben
|
|
Gast (80.127.108.xxx)
op 10-11-2008 om 13:45
|
@ Matesers: als je daarmee bedoelt dat masterchief zn helm nooit afzet, tja, dan niet..
Maar hij was wel DE held van de serie, en je kon je tog ook wel behoorlijk identificeren met zijn angsten of de 'WTF??-factor' (bijvoorbeeld bij de introductie van de flood, het filmpje van Pvt Jenkins.)
|
|
RoaringMdog
op 10-11-2008 om 14:29
[Niv: 62 / Exp: 3079]
|
Als je echt veel over john/spartan 117/master chief wilt weten moet je het eerste boek lezen ....dat was voor mij het beste boek ooit
|
|
Jonezy
op 10-11-2008 om 15:35
[Niv: 192 / Exp: 9611]
|
Heb er zin in, ga hem toch maar halen
|
|
Nibor
op 10-11-2008 om 16:21
[Niv: 144 / Exp: 7223]
|
Wordt een geweldige game
|
|
Stammetje91
op 10-11-2008 om 16:26
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
Master Chief is toch wel een van de meest persoonlijkheidlooste main characters uit een game van de laatste jaren als je het mij vraagt.
|
|
Roderick
op 10-11-2008 om 16:42
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Des te meer kun je denken dat jijzelf in die helm zit
|
|
Gast (213.46.221.xxx)
op 10-11-2008 om 17:59
|
misschien voor de pc maar niet voor de console
|
|
AmazingShikoku
op 10-11-2008 om 18:07
[Niv: 129 / Exp: 6459]
|
krijgen we weer van die anti-microsoft mannetjes |
Anywayz, Halo Wars wordt gewoon een goede RTS
|
|
Gast (81.204.5.xxx)
op 10-11-2008 om 19:16
|
@ RoaringMdog: idd, de boeken zijn tog wel het meeste pwnage van de hele saga wat betreft verhaal. Ik vond het vooral vet dat je zo leest hoe ze samen werken etc... misschien dat ik daarom niet het idee heb dat master chief identiteitsloos is, ook al is zijn karakter in de games inderdaad wel redelijk oppervlakkig.
Maar ja, dat is natuurlijk niet de reden dat halo zo populair is geworden :P
|
|
CengizMan
op 12-11-2008 om 19:25
[Niv: 99 / Exp: 4940]
|
Om de één of andere reden verwacht ik nooooit zulke graphics bij elke RTS.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|