Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
Belangrijk nieuws 
(0) 
28 Januari 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
27 Januari 2020 
(4) 
(0) 
(3) 
26 Januari 2020 
(2) 
(0) 
(1) 
25 Januari 2020 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Januari 2020 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
23 Januari 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
22 Januari 2020 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Januari 2020 
(5) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(3) 
20 Januari 2020 
(6) 
(2) 
(7) 
(0) 
19 Januari 2020 
(0) 
(3) 
(0) 
(6) 
18 Januari 2020 
(9) 
(12) 
(2) 
(4) 
(2) 
17 Januari 2020 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Januari 2020 
(12) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Januari 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
14 Januari 2020 
(0) 
(0) 
(4) 
(1) 
(0) 
(0) 
(7) 
(7) 
(10) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(4) 
13 Januari 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
12 Januari 2020 
(0) 
(42) 
11 Januari 2020 
(11) 
(15) 
10 Januari 2020 
(0) 
(9) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
09 Januari 2020 
(0) 
(5) 
(0) 
(27) 
(1) 
(0) 
08 Januari 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(3) 
07 Januari 2020 
(2) 
(6) 
(8) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Valkyria Chronicles


Door Jalf op 08-11-2008 om 12:00
Bron: Gamed

Als je twee jaar geleden een PlayStation 3 hebt gekocht vanwege de vele toffe RPG’s op zijn voorganger, dan is de kans groot dat je je de afgelopen periode een beetje bekocht hebt gevoeld. Goede RPG’s zijn op Sony’s console namelijk lange tijd een schaars goed geweest.

Langzaam maar zeker lijkt daar nu verandering in te komen, al moet je wel een liefhebber zijn van een strategische inslag om hiervan direct te kunnen genieten. Valkyria Chronicles is namelijk, net als het binnenkort te verschijnen Disgaea 3, geen traditionele RPG, maar een zogenaamde S-RPG. Ontwikkelaar SEGA vond het blijkbaar tijd om een frisse wind door het genre te laten waaien want Valkyria Chronicles verschilt behoorlijk van wat je op strategisch RPG gebied gewend bent.

Wat natuurlijk direct in het oog springt is de prachtige schetsboekachtige stijl van het spel. Het verhaal wordt verteld in boekvorm en telkens wanneer je een nieuwe episode start komen de prachtige tekeningen tot leven. Niet alleen de tussenfilmpjes zijn mooi, ook in-game ziet het er geweldig uit. Valkyria Chronicles speelt zich af in het jaar 1935 in het fictieve Europese land Gallia. Dit land staat bekend om haar waardevolle en krachtige grondstof ragnite en als kwade breinen de eindeloze mogelijkheden van ragnite ontdekken wordt Gallia binnengevallen. De Gallicaanse regering mobiliseert elke inwoner die bij machte is om een wapen vast kan houden. Ook de jonge bioloog Welkin en zijn stiefzusje Isara moeten komen opdraven. Samen met hun vriendin Alicia vormen zij de hoofdrolspelers van het avontuur. Jij als speler kruipt in de huid van Welkin en het is aan jou om de vijand uit Gallia te verdrijven. Dit begint op kleine schaal met man tegen man gevechten in het geboortedorp van de drie, maar het ontaard al snel in grote veldslagen compleet met tanks, bazooka’s en ander wapentuig.


Welkin schopt het al snel tot gezagvoerder van squad 7. Hij is bovendien tankcommandant op de Edelweiss tank van zijn overleden vader. ‘Welks’ kan zijn eigen eenheden selecteren uit een groot peloton soldaten. Per veldslag mag je steeds een vooraf bepaald aantal soldaten opstellen uit een aantal verschillende categorieën. Allemaal hebben ze hun eigen kwaliteiten en voor- en nadelen. Een lancer is bijvoorbeeld sterk tegen pantservoertuigen, maar niet erg mobiel en nogal kwetsbaar tegen vuurwapens. Scouts kunnen grote afstanden overbruggen, maar hebben relatief weinig vuurkracht. Engineers op hun beurt zijn erg kwetsbaar en ook nog eens slecht bewapend. Hun taak is dan ook het repareren van tanks op locatie en het oplappen en bevoorraden van je troepen. Omdat je zoals gezegd maar een beperkt aantal soldaten mee mag nemen naar het slagveld zul je vooraf goed moeten bekijken of je er bijvoorbeeld goed aan doet om een trage sniper mee te nemen in plaats van een allround eenheid als de stormtrooper. In het basiskamp kun je tijdens een gevecht wel eenheden omruilen voor andere, maar dit gaat wel ten koste van een zet en ook hiervan heb je er per beurt maar een beperkt aantal.

De oorlogvoering op zich gaat waarschijnlijk ook wat anders dan je gewend bent in het genre. Waar je in games als Final Fantasy Tactics of Fire Emblem via een raster op een plat spelbord je eenheden om beurten verplaatst, gebeurt dit in Valkyria Chronicles deels in realtime. Dit klinkt misschien wat verwarrend, maar in de praktijk valt het reuze mee: beurtelings verplaatsen jij en de computergestuurde tegenstander de eenheden over het slagveld. Als je een eenheid selecteert of wanneer één van je eenheden onder vuur komt te liggen, dan schakelt het spel over naar een 3D modus waarin je jouw eenheden vanuit de derde persoon en in realtime over het slagveld kunt verplaatsen. Via een actiemenu kun je vervolgens bepalen of je een vijand aanvalt (en met welk wapen) of dat je misschien liever een gewonde strijdmakker met een genezend shot ragnite injecteert. Het nadeel dat dit spelsysteem met zich meebrengt ten opzichte van de ‘rasterspellen’ is dat je niet precies ziet of je je nou wel of niet binnen schotbereik van je tegenstanders bevindt. Dit heeft men proberen te ondervangen met zogenaamde zichtlijnen, maar dit werkt niet optimaal. Vooral ook omdat het aantal zetten dat je per beurt kan doen niet afhankelijk is van het aantal eenheden op het slagveld. Als je bijvoorbeeld zes zetten kunt doen, kun je er natuurlijk voor kiezen om zes verschillende eenheden te verplaatsen. Je kunt echter ook één enkele eenheid zes keer verplaatsen. Omdat de vijand dit ook kan is het dus eigenlijk onmogelijk om te bepalen waar je wel of niet veilig bent.


Als een teamlid sneuvelt verdwijnt deze niet direct van het speelveld. Hij of zij zal drie beurten lang op het slagveld blijven liggen. Wanneer je binnen die drie beurten met een andere eenheid je gevallen strijdmakker weet te bereiken, dan kun je een hospik oproepen om het slachtoffer naar een veldhospitaal te vervoeren. De eenheid is dan een paar beurten later alweer voldoende opgelapt om zich bij de rest van je troepen te voegen. Lukt het je niet om de gevallen eenheid tijdig te bereiken dan ben je deze voorgoed kwijt. Sleuteleenheden zoals Welkin mogen overigens niet sterven. Als dat gebeurt is het direct “mission failed”. Je haalt de missie ook niet als het je niet lukt om binnen een bepaald aantal beurten het vooraf bepaalde doel te bereiken. De ervaren speler zal dit echter niet vaak overkomen want heel erg hoog is de (standaard) moeilijkheidsgraad niet. Vaak heb je ruim de tijd om een missie te halen en ook de kunstmatige intelligentie van je tegenstanders is niet van het niveau dat je van een spel uit 2008 mag verwachten. In plaats van dekking te zoeken achter nabij gelegen zandzakken blijven tegenstanders bijvoorbeeld regelmatig midden op straat staan om kogels te happen.

Op dit minpunt na is Valkyria Chronicles een uitstekende S-RPG geworden. Het verhaal is erg onderhoudend en de wijze waarop het geheel aan de speler wordt gepresenteerd is ronduit prachtig. De karakters zijn stuk voor stuk overtuigend neergezet en ik vond het ook erg leuk dat SEGA tussen de soldaten enkele oude bekenden heeft gestopt (o.a. Vyse en Aika uit Skies of Arcadia). Met het hoofdavontuur ben je ongeveer 25 uur zoet en dan zijn er ook nog een aantal (leuke) zijpaadjes te bewandelen. Om al je troepen en eenheden volledig te 'levelen' ben je nog wel wat langer bezig.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   75
Graphics   85
Replay   75

SEGA laat met Valkyria Chronicles een welkome frisse wind waaien door het RPG genre.
80


12:10  Gears of War 2
08:27  Nieuwe Sonic Unleashed video's
 Reacties (39)
 Pagina: 1 | 2
Matesers op 08-11-2008 om 12:07 [Niv: 58 / Exp: 2892]
Als zwakke AI het enige minpunt is, dan verdient de game meer dan 80 toch?

Gast (87.67.220.xxx) op 08-11-2008 om 12:16
^idd, verdient meer deze game, toch wel vernieuwend op rpg gebied, de mix tss turnbased en realtime vind ik toch zeer mooi en geslaagd en dan nog dat ww2 in een jap setting
toch een topper hoor

Goof op 08-11-2008 om 12:49 [Niv: 93 / Exp: 4663]
Ik had ook een iets hogere score verwacht, maar ik ga deze zeker een keer halen.

Roderick_III op 08-11-2008 om 12:50 [Niv: 26 / Exp: 1314]
Veels te laag cijfer. Jammer dat zo'n prachtig spel te weinig wordt gewaardeerd.

Gast (81.165.160.xxx) op 08-11-2008 om 12:53
Sound een 75, meen je dat nou?? Heb je een andere game dan mij gespeeld?

De componist van FF tactis zit daar achter en het is verdomd goed.

Deze game had dus makkelijk een 90 mogen scoren. Het verhaal is erg leuk, de tactische gameplay is fantastisch, de graphics zijn erg uniek en de AI geloof mij, je wilt echt niet dat die nog slimmer wordt. De game is nu eigenlijk al ongeloofelijk uitdagend zeker na een 8tal uur spelen kan 1 domme beslissing je dood betekenen.

En ik weet dat je het niet ehct kunt vergelijken, maar tocg games als Lost Oddeysey en Fable 2 scoren veel hoger terwijl deze toch minder goed zijn dan Valkyria. (zijn nog altijd topgames daar niet van)

Ik snap wel dat sommige hier op Gamed een 360 voorkeur hebben maar ik vind het een beetje jammer dat jullie PS3 exclusives altijd strenger beoordelen (zo lijkt het toch) :)

Rene Groen (Eindredacteur) op 08-11-2008 om 12:58 [Niv: 713 / Exp: 35665]
Het is Jalf zijn eerste review voor Gamed, roepen dat wij PS3 exclusives strenger beoordelen slaat dan ook nergens op.

Inhoudelijk kan ik niet op het commentaar reageren, dat zal Jalf zelf moeten doen, ik heb de review niet gespeeld.

Gideon op 08-11-2008 om 12:59 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Valt wel mee, Lost Odyssey heeft vier tiende van een punt hoger gekregen. Fable II schatten wij inderdaad hoger in dan zowel Lost Odyssey als Valkyria Chronicles. Wat betreft een voorkeur voor de Xbox 360: waarom zouden we? Er is voor ons geen enkele reden om een bepaalde console voor te trekken. Ter vergelijking: Richard (welke deze review heeft geschreven) heeft alle drie de consoles, dus ook dat kan geen aanleiding zijn. Daarnaast is een 80 natuurlijk gewoon een heel mooi cijfer, wat bij Gamed staat voor een goede game.

ace_quorthon op 08-11-2008 om 13:00 [Niv: 76 / Exp: 3786]
'Sega laat met Valkyria Chronicles een welkome frisse waaien door het RPG genre. '

Laten ze een frisse waaien?

Roderick op 08-11-2008 om 13:01 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Op Gamed is een uitstekende balans tussen redactieleden met een 360 en een PS3 of beide. Als we een game moeten reviewen zijn we daarom op elk platform kritisch. Hoe Jalf tot zijn score is gekomen lees je in zijn review, daar zijn reviews voor. PS3 games beoordelen we ook zeker niet strenger, de PS3 heeft al enkele prachtige games en bijpassende scores op Gamed gehad.

Bij deze wil ik die discussie ook sluiten hier, mocht je daarover door willen gaan dan verwijs ik je naar het forum. Verdere reacties over dat onderwerp beschouwen we als offtopic en worden verwijderd. Wil je gehoord worden, geef je reactie dan even op het forum.

Rene Groen (Eindredacteur) op 08-11-2008 om 13:01 [Niv: 713 / Exp: 35665]
Fixed

CengizMan op 08-11-2008 om 13:02 [Niv: 99 / Exp: 4940]
Jongens toch, het is zijn eerste review. Rustig aan. Ik dacht persoonlijk toch aan een 86 ofzo. Maar ja, voor de rest een prima review!

Gast (81.165.160.xxx) op 08-11-2008 om 13:09
Ik heb toch niet gezegd dat ik een discussie wil gaan houden over hoe streng je een 360 exclusive wel of niet beoordeeld. Want eerlijk gezegd kan het mij niets schelen ;) Een console voorkeur heeft iedereen of je dat nu wilt toegeven of niet maar goed het gaat hierover Valkyria

Ik vind Fable 2 en Lost Oddeysey ook 2 prachtige games maar Valkyria is net dat ietsje meer. Ik vind het gewoon jammer dat mensen nu denken dat Valkyria een veel mindere game is dan Fable 2, Blue Dragon, Lost Oddesey, enz. ja ik weet dat 80 nog altijd een heel mooi cijfer is maar ik weet ook hoe mensen redeneren.

Dus mensen laat je niet beïnvloeden door de score, de review is erg goed geschreven en verteld perfect wat er zo geweldig is aan de game, alleen het cijfertje past niet bij de review.

Hoe je het ook draait of keer Gamed, je bent wel erg positief in de review voor het 'maar' een 80 geven :)

Gast (81.165.160.xxx) op 08-11-2008 om 13:10
Ik hoop dan ook dat Jalf hier een beetje uitleg komt doen waarom hij vind dat het een 80 verdient en niet meer :)

Ik luister graag naar iedereen zijn mening

konnichiwa op 08-11-2008 om 13:11 [Niv: 153 / Exp: 7652]
Wow wat een laag cijfer? En wow hoorde ik nu net Kingsora kutmongolen roepen?

groente12 op 08-11-2008 om 13:16 [Niv: 51 / Exp: 2536]
te laag cijfer dit is een 8,5 waard maarja iedereen zijn eigen mening he

Rene Groen (Eindredacteur) op 08-11-2008 om 13:21 [Niv: 713 / Exp: 35665]
De kritieken op het cijfer zijn nu wel genoemd, geeft Richard aub de tijd om een reactie te geven, tien keer dezelfde reactie zonder tegenreactie heeft weinig nut mensen

Kingsora op 08-11-2008 om 13:21 [Niv: 70 / Exp: 3475]
@Konni: Ja zoiets kwam er in mijn gedachten naar boven

Nee echt serieus schandalig deze score, ik heb meer plezier aan deze game dan dat ik aan MGS4 had.

Maar goed ik ben tenminste blij dat bijna iedereen in de reacties het een te lage score vind. Ik ga hier verder geen woorden aan vuil maken maar deze reviewer stelt me toch wel een beetje teleur.

Dit is trouwens niet alleen mijn mening, kijk maar naar het gemiddelde op Gamerankings of metacritics daar staat het hoogst geranschikt van alle Japanse RPGs die deze generatie uitgekomen zijn

Gast (24.132.185.xxx) op 08-11-2008 om 13:43
Deze crap een 85? Sodemieter toch op man, zeker alleen omdat het een ps3 exclusive is.

Roderick op 08-11-2008 om 13:47 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Kingsora, ik heb ook wel eens enorm veel lol met een game die gemiddeld een 6,5 scoort, dus dat wil niet zoveel zeggen. Niet om verder Richard's score goed te praten ofzo, maar om even wat te relativeren van wat je zegt.

Daarbij kunnen we inderdaad best de reactie van Richard even afwachten, verder zullen we het intern nog even bespreken.

ProGamer op 08-11-2008 om 13:54 [Niv: 26 / Exp: 1292]
Hoeveel waarde kan je hechten aan het eindcijfer? Lees gewoon de review en oordeel dan, als je er zo van over de flos kan raken, zou ik er gewoon niet meer naar kijken

Stammetje91 op 08-11-2008 om 14:26 [Niv: 302 / Exp: 15111]
Dit lijkt me echt een vet spel, deze ga ik zeker nog wel 's halen.

@Kingsora
Een review is bedoeld om je in te lichten over wat een game bied, niet om een cijfer te geven waar iedereen het mee eens is. Als jij het een ongelovelijk vet spel vind en het zou een 6.5 gekregen hebben, zou je hem toch ook gewoon spelen?

CengizMan op 08-11-2008 om 16:38 [Niv: 99 / Exp: 4940]
Inderdaad, Sonic Adventure 2 is één van de spellen op de Gamecube die ongeveer een 6 heeft, maar ik toch kapot heb gespeeld. Een score zegt niet veel.

Kingsora op 08-11-2008 om 17:18 [Niv: 70 / Exp: 3475]
Ik weet ook wel dat het om de review gaat en niet om de score maar ik weet ook dat veel mensen gewoon snel een blik werpen op de score en redeneren van ooooh het is maar een 80, leuke game dus maar geen aankoop waard.

Op zich wel jammer dat een leuke originele game zoals deze dan minder gaat verkocht worden dan die verdiend (ja Gamed heeft een invloed op verkopen) ^^

Wat me ook verstomd laat staan is een 75 voor replay?? Er wordt zelfs gezegd in de review dat je hiermee minstens 25 uur bezig bent maar dat je er hoogstwaarschijnlijk een heeeeel stuk langer meedoet. Daar kunnen huidige generatie games zelden aan tippen en deze gaan meestal na max 15 uur in de kast

En ja een 75 voor muziek is helemaal absurd, zoals hierboven al is gezegd.

@Roderick: Das waar maar ik weet dat het niet alleen mijn persoonlijke mening is. Na het gemiddelde van tientallen sites gaat die daar naar de 90 toe. Met andere woorden dus de beste Japanse RPG van deze generatie

Ma goed ik w8 op Jalf

Jalf op 08-11-2008 om 17:35 [Niv: 0 / Exp: 19]
OK, dan op veler verzoek een reactie van mijn kant...

Eerst maar eens over het cijfer, want dat schijnt nogal gevoelig te liggen. Het cijfer is niet tot stand gekomen door uit te gaan van een 10 en daar de minpunten van af te trekken. Voor mij is een cijfer 'slechts' iets wat mijn persoonlijke ervaring met de game weergeeft. En geloof me, dat cijfer was exact hetzelfde geweest als ik de game op een 360 had gespeeld. Een score van 80 geeft goed weer wat ik van de game vond op een schaal van 10. Ik vond het een erg goede game, maar wel met een aantal tekortkomingen.Ik begrijp de ophef over eindcijfers sowieso niet zo. Als ik het een half puntje hoger had gegeven had niemand hier geklaagd? Jongens, met alle respect, maar waar hebben we het over? Een 80 is echt een prima cijfer en Valkyria Chronicles is een hele goede game...

Over het geluid: Misschien zit de componist van FF Tactics erachter, maar dat wil niet zeggen dat het automatisch geweldig is. En dat vond ik het dus ook niet. De voiceovers zijn over het algemeen goed gedaan, maar er zijn ook een aantal ongeinspireerd ingesproken (toegegeven, dat ligt in een aantal gevallen aan de rol). De soundtrack is gewoon echt niet van het niveau van een genre-genoot als bijvoorbeeld Disgaea. Een aantal deuntjes passen prima bij de game, maar een aantal andere vond ik op den duur een beetje irritant worden. Sound is dus gewoon dik in orde, maar nooit geweldig. En een 75 vertegenwoordigt die mening voor mij prima

En Kingsora: Ik ben het helemaal met je eens dat Valkyria Chronicles de beste RPG is in deze generatie tot nu toe. Maar met eigenlijk alleen Lost Oddysee en Eternal Sonata als concurentie is dat toch niet zo'n hele grote prestatie .


Gewijzigd door Jalf op 08-11-2008 om 17:38

Kingsora op 08-11-2008 om 17:46 [Niv: 70 / Exp: 3475]
@ Jalf: Ik zal het je zo vragen: Heb je deze generatie al een betere Japanse RPG gespeeld dan Valkyria. Want volgens mij beoordeel jij gewoon een stukje strenger dan de rest van de Gamed redactie.

En ja ik zou niet zeuren als je hem eind de 80 gaf want dat verdient die gewoon naar mijn mening ^^

Maar dat verklaart nog altijd niet waarom je ook replay 'maar' een 75 gaf.

Anyhow het is jouw mening maar ik vind gewoon niet dat de score bij jouw review past

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Valkyria Chronicles
Type:
Game
Releasedatum:
31-10-2008
Ontwikkelaar:
SEGA Sammy Holdings
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:








Meer media