Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Augustus 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Augustus 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
30 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
29 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
28 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Juli 2025 
(0) 
26 Juli 2025 
(1) 
(8) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
23 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
20 Juli 2025 
(1) 
(2) 
19 Juli 2025 
(5) 
(0) 
18 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
16 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
15 Juli 2025 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
14 Juli 2025 
(6) 
(1) 
(1) 
(0) 
12 Juli 2025 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
08 Juli 2025 
(0) 
Dear Me, I Was...
Gamed Gamekalender Augustus 2025
RoboCop: Rogue City - Unfinished Business
Eriksholm: The Stolen Dream
Review:

Far Cry 2


Door MaartenL op 06-11-2008 om 16:23
Bron: Gamed

Enkele jaren geleden bracht Crytek Studios ons Far Cry, een shooter met parelwitte stranden, mistige jungles, huurlingen en mutanten. Ubisoft gooit met Far Cry 2 echter het roer om en brengt ons naar Afrika waar je terecht komt in het midden van een burgeroorlog die het land verscheurt. Het baden in de zon is gedaan, tijd om te denken aan wat wél nog telt: overleven, diamanten en the Jackal uitschakelen.

Het spel opent prachtig met je aankomst in een fictief gebied binnen Afrika die helemaal niet zo vlotjes verloopt. Je bent nog maar net met je twee voeten op de grond en je zit al meteen in het middelpunt van het conflict tussen de twee oorlogvoerende facties. Natuurlijk gaat een huurling zich niet zomaar mengen in een oorlog zonder een doel. De draad doorheen het gehele spel zal dan ook draaien om het zoeken naar the Jackal, een wapenhandelaar die de twee strijdende facties voorziet van de nodige schietijzers. Een lucratief zaakje voor hem maar chaos voor de bevolking, hoog tijd dat hieraan een einde wordt gemaakt.

Eenmaal je de tutorial hebt doorgelopen, ben je vrij om te gaan en staan waar je wil. De omgeving is aardig groot en beslaat verschillende types van gebieden zoals jungles, toendras en woestijnvlaktes die je kan doorkruisen met onder meer jeeps en buggies. Dit alles mag je verwachten met knappe, verzorgde graphics. Schaduwen, rookeffecten en texturen zijn allemaal in orde, daarboven krijgen we nog zoneffecten om U tegen te zeggen maar het echte paradepaardje van de game zijn toch de physics van het vuur. Een klein vlammetje op wat droog gras en het duurt niet lang voordat de wind de nabije omgeving ook in lichterlaaie zet. Zo kan je, als de wind goed staat tenminste, een heel dorpje uitbranden of je vijanden dwingen nieuwe dekking te gaan zoeken. Dat Ubisoft de focus legt op inleving is overduidelijk want de animaties van je character zijn werkelijk prachtig, alles lijkt alsof je zelf de handeling zou uitvoeren. Het enige minpunt aan de graphics is dat er soms sprake is van popup: bosjes, bomen en rommel op de grond komt af en toe te laat in het zicht maar gelukkig niet zo erg dat je er tegen rijdt.


Na de omgeving wat verkend te hebben en enkele safehouses te bevrijden waar je je game kan saven en ammunitie kan halen, besloot ik dat het tijd was voor een beter arsenaal te verkrijgen. Hierbij heb je verscheidene sidemissions ter beschikking: je kan voor een wapenhandelaar een convooi uitschakelen voor extra wapens, een huurmoord uitvoeren voor diamanten of een missie bij je buddy halen om je safehouses te upgraden. Onderweg vind je ook diamantkoffertjes die her en der verspreid in de wereld liggen die je met behulp van een GPS signaal kan localiseren, een beetje de hidden packages van Far Cry 2 zeg maar. Helaas komen deze missies na een tijd erg eentonig over aangezien de gesprekken en het doel nagenoeg altijd hetzelfde blijft, enkel de locatie wordt wel eens afgewisseld. Soms ligt je doelwit echter aan de andere kant van de map, net tussen de busstations die je normaal gebruikt om snel te kunnen reizen. Je zal dan ook erg vaak nood hebben aan een voertuig om de grote afstanden af te leggen.

Enkele sidemissions later was ik tevreden over mijn nieuwe wapens en ging ik de hoofdmissie aan. Deze beslaan verschillende objectieven zoals het terughalen van documenten of het opblazen van een enorme waterleiding. Bij de hoofdmissie ontvang je ook nog eens een telefoontje van je buddy die je een optioneel deel bij missie voegt zodat je wederom upgrades vrijspeelt. Hierbij is het jammer dat de beide doelen af en toe een beetje ver uit elkaar liggen, al is het niet zo erg als bij de sidemissions gelukkig. Ook moet er rekening worden gehouden met de controleposten die je soms kan tegenkomen, des te meer omdat de vijanden er terugkeren zelfs je er al geweest bent wat wel eens hinderlijk kan zijn omdat de tegenstanders je achtervolgen met voertuigen als ze je opmerken. Later in de game is je wapentuig echter zo uitgebreid dat je snel komaf kan maken met je achtervolgers. De briefings van de missies zijn echter betreurend: je gaat naar de opdrachtgever en er start een snelle conversatie waarna je terug kan beginnen reizen, hetzij met een tussenstop voor een optioneel gedeelte van je buddy. De missies trekken je dus niet in het verhaal en de voice acting in de game komt vreemd over, net alsof iedereen praat met een enorme haast.


Het sterke punt van de game is gelukkig niet wat moet je doen maar hoe je het kan doen. De mogelijkheden zijn legio: snipen, rambo-stijl, platbranden, opblazen, noem maar op. Je kan elke keer opnieuw een passende tactiek kiezen mits je de juiste wapens hebt natuurlijk. Belangrijk hierbij is ook de inleving in het personage en de aparte actie die de game naar boven brengt. Het vuur is een geweldige additie maar het ook het genezen van je wonden is leuk verzonnen. Je hebt vijf balkjes levenskracht waarbij elk blokje buiten het laatste regenereert na verloop van tijd. Mocht je toch zo onfortuinlijk zijn om het laatste blokje te betreden dan begin je dood te bloeden en moet je dringend een veilige plek vinden om de wonde te genezen door middel van een knappe animatie die gaan van het rechttrekken van je botten tot het verwijderen van kogels uit je armen of benen. Je hebt er dus alle baat bij om veilig te verscholen te zitten moest je zwaar gewond raken. Mocht je toch het loodje leggen, hoef je niet te panikeren, je buddy zal je komen wegslepen uit het vuurgevecht en je naar veiligheid brengen. Niet alleen je wonden kunnen roet in het eten gooien, ook de geweren die je opraapt zijn onbetrouwbaar. Ze vertonen roest en vuil en willen na een aantal schoten blokkeren of in het ergste geval kapot gaan. Aangeraden is dan ook om je wapens bij de handelaar te kopen zodat ze nauwkeuriger zijn en langer meegaan, iets waar je tevens upgrades voor kan kopen als je genoeg glimmende steentjes hebt. Deze features geven de game zijn uniek karakter en dragen veel bij aan de gameplay.

Qua plezier zit het met Far Cry 2 dus wel allemaal goed. Helaas heb je voor dit alles geen echte drijfveer. Je hebt dan wel een missie om the Jackal te vinden maar voor het grootste deel van de game moet je missies doen voor de twee strijdende facties waarbij je ze tegen elkaar opzet om nog wat olie op het al enorme vuur te gieten. De missies worden echter erg oninteressant overgebracht waardoor het gevoel van betrokkenheid toch zoek raakt, iets wat verwonderlijk is gezien dit op nagenoeg elk ander vlak enorm goed verzorgd werd. Dit is ook het geval voor de geluidseffecten: geweren genieten van de juiste geluiden, de tegenstanders praten Engels en Zuid-Afrikaans en hun conversatie heeft echt betrekking op de huidige situatie. Je hoort ze dan ook effectief naar je zoeken of hun collega’s adviseren om voorzichtig te zijn. Hieruit kan je uit afleiden dat de tegenstanders beschikken over de nodige AI om een uitdaging te vormen, zeker op de hogere moeilijkheidsgraden. Mensen die een hekel hadden aan mutanten of aliens kunnen opgelucht ademhalen, deze zullen de revue niet passeren. Dit betekent dan wel weer dat je telkens dezelfde vijanden bevecht waarbij enkel hun uitrusting van verbetering mag genieten. Realistisch, dat in ieder geval wel, maar niet zo leuk voor de speler.


Uit al het bovenstaande heb je wel al gemerkt dat Far Cry 2 een aparte shooter is. De actie spat van je scherm en geeft enkele ‘WOW!’ momenten als je geplande tactiek in al zijn glorie tot uitvoering wordt gebracht. Alles op de voice acting na heeft een goede afwerking en is enorm sfeervol tot in de kleinste details. Menig persoon zal zich vergapen aan de opkomende zon, de open vlaktes met zebras, de bomen die onderhevig zijn aan zware wind of zijn eerste vuurzee. Het enige wat de game naar beneden haalt is het reizen dat irritant kan worden door terugkerende vijanden en lange afstanden en de manier waarop het verhaal gebracht wordt. Dit kon wel een pak beter, ik kon weinig enthousiasme opbrengen voor de facties, de burgers kom je niet eens tegen in het spel en de hele oorlog komt erg oppervlakkig over. Gelukkig vergeet je het zwakke verhaal als je eenmaal het volgende kamp besluipt of de kogels om je oren heen suizen. Keuzes en vijanden genoeg om je voor een aardige periode zoet te houden en als je eenmaal klaar bent met de story mode kan je je uitleven in de multiplayer mode waar zoals te verwachten de standaard gametypes ter beschikking staan. Helaas dat de multiplayer zelf niet zo leuk is in vergelijking met de funfactor van de singleplayer. Als je de game zou halen, dan zal dit vooral voor de singleplayer modus moeten zijn. Far Cry 2 is een topper en brengt je een open wereld, unieke actie en inleving zoals geen enkele shooter hem heeft voorgedaan, de minpunten zoals de multiplayer of het verhaal doen weinig teniet aan de ervaring.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   85
Graphics   90
Replay   80

Far Cry 2 is niet geheel revolutionair maar wel een grote stap voorwaarts in FPS-land.
86


17:33  Joker Fatality ongecensureerd voor Europa
13:55  Magic Ball in eerste trailers
 Reacties (39)
 Pagina: 1 | 2
JasperCLA op 06-11-2008 om 19:22 [Niv: 94 / Exp: 4675]
Haha pwnd Noob

Maar ik ben het niet eens met sound. Doe die review nog maar eens met een 5.1 setje hoor sound is evengoed of soms zelfs beter dan gfx op max.

Gewijzigd door JasperCLA op 06-11-2008 om 19:23

Rene Groen (Eindredacteur) op 06-11-2008 om 19:28 [Niv: 752 / Exp: 37624]
Waarschuwing voor medet1996, gaarne ontopic blijven.

Mitch op 06-11-2008 om 19:35 [Niv: 16 / Exp: 807]
Hmm...aardig maar toch heb ik vandaag LILBIGPLAnet gekocht

Nibor op 06-11-2008 om 19:56 [Niv: 144 / Exp: 7223]
rechtvaardige score

Gast (82.173.58.xxx) op 06-11-2008 om 19:58
Netjes gedaan, 8,3 vind ik een perfect cijfer ;) .. ik vind het spel persoonlijk wel leuk.. jullie meoten neit zo levenloos de heledag 1 spel spelen gek he dat het saai wordt ;)

Gast (77.164.101.xxx) op 06-11-2008 om 20:11
Ik vond dit spel een zware tegenvaller.

Het verhaal was niet sterk, dus dan verwacht je iniedergeval veel actie. Maar dit was er ook nauwelijks te vinden, en dankzij de buggy ai was die nog niet eens interessant.

Daarnaast werd ik getergd door kleine vervelende bugs, zoals vijanden die me aanstaren en dan niks doen, deuren die niet open willen todat je echt alle kijkhoeken en posities gehad hebt, dat soort dingen.

Divine Rage op 06-11-2008 om 21:00 [Niv: 97 / Exp: 4851]
Het is een aardig spel, ik zal het ook nog wel gaan spelen, maar nog niet voor een lange tijd, Ik heb namelijk LBP in me PS3 hangen.

da bom op 06-11-2008 om 21:03 [Niv: 89 / Exp: 4472]
wanneer kom de review van LBP

goeie score voor de game, kvond juist de graphics het een stapje naar voren zetten bij FPS

Gast (84.197.61.xxx) op 06-11-2008 om 21:05
Gaat heel snel vervelen, saaie boel, een 7 van mij
Call of Duty stijl vind ik veel beter, geen ingewikkeld en vergezocht gedoe, opstarten en actie

Stammetje91 op 06-11-2008 om 21:58 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Tjah, CoD is toch wat meer recht toe, recht aan arcade shooter. Het is maar waar je van houd en waar je zin in hebt op het moment van spelen.

Gast (212.120.67.xxx) op 07-11-2008 om 12:06
na 1 dag weer terug gebracht. wat een saai fuck spel is dit zeg. wat nu 2 kampen......iedereen is tegen jouw. wat nu vette enemy al. je bent gewoon een red dot op ieders aangezicht..

50km vrij spel.. ?? je speelt op verkapte vaste routes.....

wel de blaadjes van bomen en plantjes kunnen afschieten maar...met je uber groot kapmes kan je nog geen grassprietje aanraken......

9 uur achter elkaar gespeelt en toen wist ik het opeens.. ubisoft....->>>> assassins creed --->> far cry 2 .......

is het gewoon een 1 op 1 kopie qua herhalend gameplay..

waarom loopt iedereen met zijn roze bril op zeg...

Gast (24.132.185.xxx) op 07-11-2008 om 12:29
Wat vinden jullie van de map editor?

Rene Groen (Eindredacteur) op 08-11-2008 om 13:33 [Niv: 752 / Exp: 37624]
@ Gast (212.120.67.xxx)
Omdat sommige mensen wel een realistisch beeld van een game kunnen schetsen wellicht?

Gast (77.163.215.xxx) op 08-11-2008 om 22:35
Wat zijn sommige mensen zielig! ga hetspel eerst goed spelen.. verdiep je er wat meer in en voor iedereen die het doet, speel niet op een shitty pc (of koop een goede)

@ 212.120.67.xxx

Zit jij bij het juiste spel? 50km ja en geen verkapte vaste routes tot waar heb jijhet gespeeld ofzo?? even voor de duidelijkheid je kan vaak wel gewoon de weg af dat is mijn tactiek ook weg af berg op sniper , explosie vuur.. super spel
By the way : Ik vat jou voor geen ene kut. warom zou je met een mes een blaadje van de boom willen halen? hoor ik dat je hier liever met een the sims,of Harvest Moon wilt spelen?


Nog even wat meer meningen over de game van mij
Sommige vinden de scoutpoints niks ik wel.. ik houd van het sniperen en af en toe rambo sylend het kamp in te rennen en dan komt het van pas dat er aardig wat scoutpoints zijn. Wat willen de mensen die tegen de scoutpoints zijn dan? 50km waar (bijna) niks is te doen?
Scoutpoints zijn voor net dat beetje extra actie dat de game nodig heeft en nee ik heb het niet maar 5 uurtjes gespeeld zodat het nog leuk is maar ik speel far cry 2 nu al voor meer dan 30 uur en het blijft leuk

op het begin easy gedaan maar toen ik daar op 80% was ben ik overgegaan naar normal waarna ik nu probeer om daar de game mee uit te spelen zit nu weer op 12%

Ook het wapen en update systeem van de game zit best leuk in elkaar voor bijna elke missie krijg je diamanten (die je overgens ook door afrika heen kunt vinden) en met die diamanten kun je bij een wapenhandelaar beschikbare wapens kopen
om meer wapens te unlocken kan je missies doen voor de wapen dealer vaak is dat een Ambush missie waarbij je een wapen convooi moet vernietegen dit zorgt voor veel fun maar word na een poos toch wel wat saai maar dan ga je gewoon wat anders doen, hetis niet verplicht
er zijn in totaal als ik het goed heb 34 wapens

_O_
Grtz Daniel

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Far Cry 2
Type:
Game
Releasedatum:
24-10-2008
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media