Bij From Software heeft men verschillende PlayStation 3 spellen ontwikkeld, maar een exclusieve PlayStation 3 titel ontbreekt op hun palmares. Met Demon's Souls brengt From Software hier verandering in.
Met Demon's Souls ontwikkelt From Software een spiritueel vervolg op hun oudere King's Field titels, een RPG serie die enkel in Japan populair is en die momenteel volledig uitgeteld is. De game begint met een uitgebreide editor waarin je jouw naamloze personage moet ontwerpen waarna jouw eenzame strijd kan beginnen. De naamloze held moet het Middeleeuwse koninkrijk Boletaria beschermen tegen allerlei monsters en demonen. Deze wezens konden Boletaria veroveren omdat koning Alant per ongeluk een legendarisch, eeuwenoud monster heeft bevrijd. Samen met zijn bevrijding werd het land overspoeld door een horde kleinere demonen en een kleurloze mist. Buitenlandse helden probeerden om het land binnen te dringen, maar ze faalden praktisch allemaal. Enkel jouw held kan het land binnenkomen en hij moet dus Boletaria redden.
In zijn strijd krijgt de naamloze held weinig tot geen hulp, de demonen vallen de inwoners van Boletaria aan en zuigen hun zielen op om sterker te worden. Deze zielloze mensen worden gek en vallen gezonde mensen aan. Op deze manier sterft de populatie van Boletaria snel uit, maar Boletaria dreigt te klein te worden voor de demonen. Zonder snel ingrijpen veroveren de demonen de hele wereld waarna de mensheid sterft. Nu moet jij de demonen en hun leider stoppen om de wereld te redden, maar jouw keuzes en acties leiden mogelijk tot een slecht einde. Op deze manier moet je een game meerdere malen doorspelen om alle mogelijkheden te zien. Hopelijk zijn de verschillende einden uiteenlopend genoeg om het meerdere keren uitspelen interessant te houden.
Tijdens jouw avontuur heb je natuurlijk wapens nodig, je begint de game met een eenvoudig wapen en schild, maar door monsters te verslaan kun je snel sterkere wapens vinden. Onze held kan bijvoorbeeld een knots of een zwaard gebruiken. Door de game heen kun je kiezen om een wapen en een schild te gebruiken, of om je wapen met twee handen te gebruiken. Op deze manier offer je verdediging op voor snelheid en kracht. Tijdens het spelen moet je dus de juiste keuzes maken om te overleven in de grote groepen demonen. Hierbij vernietig je ook bepaalde items in de omgeving, deze items worden realistisch afgebroken. Voorlopig lijken echter alleen bepaalde items afbreekbaar, je kunt dus niet de volledige omgeving aan gort helpen.
Het vechten gebeurt hierbij in traditionele Hack & Slash stijl waarbij je lichte, zware en schildaanvallen kunt uitvoeren. De aanvallen link je aan elkaar tot krachtige combinatie-aanvallen. Ondertussen kun je jezelf genezen met items indien je in de problemen komt. Deze items kun je winnen door vijanden te verslaan. Vechten staat dus echt centraal in de game en voorlopig lijkt de game enkel dat aan te bieden. Hopelijk verandert dit in de toekomst. Op de Tokyo Game Show was Demon's Souls niet probleemloos, de framerate van de game toonde bijvoorbeeld de nodige problemen. Gelukkig komt Demon's Souls pas in 2009 uit en heeft men voldoende tijd om de game af werken. Ondertussen kun je de mening van onze redacteurs lezen op de volgende pagina.
|