Tijdens de Electronic Entertainment Expo 2006 kondigde Nintendo verschillende Wii spellen aan waaronder Disaster: Day of Crisis. Disaster: Day of Crisis is een actiespel van Monolith Soft dat op 24 oktober 2008 verschijnt.
In Disaster: Day of Crisis volgt de ene na de andere natuurramp. Aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, tsunami's, overstromingen, orkanen en meer treffen de Aarde tegelijkertijd. Zelfs de hoofdrolspelers uit The Day After Tomorrow zouden raar opkijken. Deze natuurrampen zijn echter het probleem niet, de terroristische organisatie SURGE wil de natuurrampen misbruiken om een atoomwapen te stelen. Ze hebben hiervoor een beroemde seismoloog en zijn assistente ontvoerd om de komst van een aardbeving te voorspellen. Deze aardbeving moet de afleiding worden om het atoomwapen te stelen. Gelukkig hebben de Verenigde Staten een geheim wapen, namelijk Raymond Bryce. Bryce is een gepensioneerde, maar hoog onderscheiden VS marinier en voormalig werknemer van een internationaal reddingsteam.

Door zijn persoonlijke kwellingen, zijn schuldgevoel om de dood van zijn beste vriend, ging hij met pensioen, maar voor deze ene opdracht wil hij zeker terugkeren. Zijn kwellingen blijven echter, zeker nadat hij ontdekt dat de ontvoerde assistente de zus van zijn beste vriend is. Getergd door zijn persoonlijke kwellingen en het natuurgeweld moet Bryce nu alleen de wereld redden, de assistente redden en de terroristen stoppen. Hiervoor moet je succesvol 23 levels voltooien. Tijdens deze levels moet je in de eerste plaats zien te overleven, maar hierbij moet je ook andere mensen redden, racen en zwemmen. Ook Quick Time Events zijn een belangrijk deel van de gameplay. In tegenstelling tot bij andere games moet je hiervoor de WiiMote en de Nunchuk bewegen.
Op basis van je prestaties beloont de game je met Survival en Battle punten om de vaardigheden van Ray te verbeteren. Zonder deze punten wordt Ray uiteindelijk te zwak om de nieuwe uitdagingen tot een goed einde te brengen. Survival punten krijgen je bij het redden van gewone burgers. Je kunt Survival punten verdelen over vijf vaardigheden. Denk hierbij aan Strength voor pure kracht waarmee je beter objecten kunt optillen, Firearms waarmee je beter kunt richten en Mental om Ray's persoonlijke kwellingen te overwinnen. Met de Battle punten kun je nieuwe wapens aankopen of oude wapens verbeteren. Deze wapens heb je nodig om de terroristen van de SURGE te doden en meer Battle punten te verdienen.

Bij het vechten tegen terroristen schakelt de game over naar de gevechtsstand, Nintendo vergelijkt deze stand met een on-rails shooter. Met hulp van de WiiMote en de Nunchuk richt je op de vijand waarna je schiet. Uiteindelijk zul je veel terroristen moeten doden en burgers redden om de game uit te spelen. Na het uitspelen van de game kun je aan de slag op de Real Disaster Mode wat een extra hoge moeilijkheidsgraad is. Bij het uitspelen van de game krijg je ook extra wapens en nieuwe kostuums om deze Real Disaster Mode te overleven. De game bevat tevens extra content zoals een schietparkoers en een uithoudingsproef. Met de proeven hoopt Monolith voldoende afwisseling te bieden zodat de game maanden blijft boeien. We moeten echter afwachten of Day of Crisis deze verwachtingen kan waarmaken. Op 24 oktober zullen we het resultaat kunnen bewonderen.
|