In 1999 toonde Bungie het project Halo aan het grote publiek, waarna Microsoft het bedrijf overnam en het bedrijf grote bekendheid verwierf. In 2007 gingen de twee bedrijven uit elkaar.
Sinds de overname door Microsoft werkte Bungie continu aan Halo, maar CEO Harold Ryan meldt dat men ook andere projecten in ontwikkeling had. Na een kleine pauze begon Bungie altijd aan één of twee nieuwe projecten. Men maakte intern een pak prototypes van niet-Halo spellen en niet-First Person Shooters. Ze waren echter niet overtuigend genoeg of een Halo titel vereiste meer aandacht. Deze projecten werden dan opzij geschoven.
Microsofts standpunt was duidelijk: Bungie maakte Halo tot een succes en het was dus logisch dat Bungie meer Halo maakte. Als je iets anders durfde voorstellen als lid van de Raad van Bestuur, werd je waarschijnlijk ontslagen. Microsoft ziet Halo als geld, en meer Halo betekent meer geld. Microsoft zou geen probleem hebben met één Halo per jaar.
Ryan gelooft echter dat dat fout zou zijn. Bungie beschouwt Halo als zijn kindje en men was blij om het verhaal af te sluiten met Halo 3. Na het afwerken van Halo: Combat Evolved had Bungie niet als doel twee nieuwe versies te maken. Nu Bungie opnieuw onafhankelijk is, heeft het bedrijf meer creatieve energie. Natuurlijk mag men niets verprutsen want anders moet Bungie op zoek naar nieuwe inkomstbronnen. Bungie wil niet meer rekenen op één game, men heeft een volledig conceptteam op hun twee andere projecten.
|