Review: Metal Gear Solid 4
Door Joni Philips op 19-06-2008 om 15:01
|
Bron: Gamed
|
Sinds de aankondiging van de PlayStation 3 in 2005 was Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots één van de belangrijkste titels voor de console. Kan de game de hoge verwachtingen volmaken of schiet de titel tekort in deze nieuwe generatie?
In Metal Gear Solid 4 krijgt Solid Snake, sterk verouderd door het kloonproces, een laatste missie: Liquid stoppen. Zijn laatste missie is tevens het einde van de serie, Hideo Kojima heeft namelijk alle losse eindjes in de titel afgerond. De titel legt opnieuw sterk de nadruk op het verhaal, maar de vertelling is sterk geëvolueerd. De openingsscène bijvoorbeeld zou niet misstaan in een moderne Starship Troopers. Guns of the Patriots brengt alle personages evenwaardig aan bod, de interactie tussen de verschillende personages is bijvoorbeeld verbeterd. Zo toont de conversatie tussen Mei Ling en een onbelangrijke soldaat de aandacht voor detail aan. De personages en het verhaal staan niet apart meer, ze zijn sterk verbonden met elkaar. In het plot is plaats voor oude bekenden, zoals Raiden, Meryl en vele anderen.
Je bent namelijk geen eenzaat meer, je bent zelfs maar een klein deel van het verhaal. De schaal voor de gevechten is sterk opgetrokken. Ook de graphics zijn opgetrokken, in de filmpjes lijkt de game het niveau van Final Fantasy: The Spirits Within te benaderen. De personages komen zelfs iets vlotter over door hun rimpels. Tijdens de filmpjes valt ook de choreografie op, op bepaalde plaatsen lijkt het dat men hiervoor goed naar The Matrix heeft gekeken. Het verhaal voelt door deze elementen een stuk realistischer aan, waardoor je beter in het verhaal meegesleept wordt. Aan het einde ga je echt meeleven met de personages, misschien laat je zelfs een traan bij enkele van de scènes.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots is natuurlijk geen film, maar een spel. Ook de gameplay is dus belangrijk. Guns of the Patriots heeft verschillende gezichten op dit gebied. De gameplay verschilt namelijk sterk tussen de verschillende Acts. In de eerste Act, degene die we continu zagen, belandt Snake in het midden van een oorlog tussen de PMC en de rebellen. Het is de bedoeling om ongezien over het slagveld te bewegen. Je krijgt hierbij goed de verschrikking van de oorlog mee, bijvoorbeeld wanneer de Beauty and the Beast Unit een eerste maal verschijnt of wanneer de Irving een eerste keer loeien. Deze momenten blijven zeker bij. Spijtig genoeg zijn niet alle Acts even memorabel, maar je hebt altijd zin om verder te spelen tot je na een twintigtal uur het einde bereikt en op de moeilijkste graad begint.
De bazen variëren ook qua gedenkwaardigheid, de eerste baas en de laatste bazen zijn zeer leuk. De bazen staan echter niet allemaal op hetzelfde niveau, het gevecht met Crying Wolf is beneden niveau. De Beauty and the Beast Unit kent zijn basis in oudere vijanden en ze voelen daardoor ook een beetje inspiratielozer aan. Kojima was zijn inspiratie echter niet volledig kwijt, de game is opnieuw gevuld met kleine verwijzingen en details. Otacon heeft bijvoorbeeld een Policenauts en een Zone of the Enders achtergrond op zijn PC. Met jouw iPod kun je ook allerlei nummers uit oudere Kojima spellen verzamelen. De game lacht ook met Metal Gear Solid, je moet bijvoorbeeld geen discs meer verwisselen of van controllerpoort veranderen. Tot grote teleurstelling van Psycho Mantis natuurlijk.

Guns of the Patriots verbetert vooral de gameplay van zijn voorgangers, er is een nieuwe camouflagemethode, een verbeterd vechtsysteem, een nieuwe verrekijker (Solid Eye) en een olievat waarin je kunt rollen, als aanvulling op de traditionele kartonnen doos. De game heeft natuurlijk ook nieuwe features, bijvoorbeeld een Stress en een Psyche meter. Dit zijn echter eerder gimmicks dan volwaardige features, enkel in het Crying Wolf gevecht speelt de Psyche een grote rol en de Stress valt je amper op. De gameplay is dus meer een evolutie van de voorgangers dan een vernieuwing, tijdens de game deert dat echter weinig. Technisch gezien is er ook weinig mis met de game, de laadtijden zijn kort, de installaties verlopen vlot en het aantal codecgesprekken is sterk gereduceerd ten opzichte van bepaalde voorgangers.
Het aantal animaties lijkt ook hoger te liggen ten opzichte van zijn voorganger, de actie komt zeer vloeiend in beeld en Snake is nog altijd bewegelijk ondanks zijn leeftijd. De game ziet er ook goed uit, met sterke rook- en watereffecten en mooie omgevingen met meerdere paden. Je waant je echt in het Midden-Oosten in Act 1. Het bereikt natuurlijk het niveau van de tussenfilmpjes niet, maar het verschil is klein, enkel het verschijnen van de HUD maakt je echt duidelijk dat je van filmpje naar gameplay wisselt. Ondertussen word je bijgestaan door prachtige muziek en realistische geluidseffecten. Tussendoor kun je ook nog je iPod opzetten om naar oudere Metal Gear muziek te luisteren. Uiteindelijk is Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots een topper en een waardig einde voor Metal Gear Solid en Solid Snake.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
92 |
Sound |
100 |
Graphics |
95 |
Replay |
90 |
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots is een echte systeemverkoper.
|
94 |
|
|
|
15:02 Sonic in volle vaart op Unleashed screens
14:56 Opoona uitgesteld
|
Reacties (49) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 19-06-2008 om 18:04
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Twee van de zes alinea's in mijn review gaan over het verhaal... Ik denk dus niet dat ik verzwijg dat het verhaal zeer belangrijk is. En je bent de enige hier die klaagt over het verhaal en het feit dat mijn score veel te hoog is.
Gewijzigd door Joni Philips op 19-06-2008 om 18:10
|
|
kletske
op 19-06-2008 om 18:20
[Niv: 4 / Exp: 209]
|
@rene groen, het wijst op een groot tekort van nettiquette als u op iemands tikfouten en zinsbouw attent maakt...
@joni, 2 van de 6 alineas gaan over het verhaal, ik heb het bij deze zeer duidelijk niet over het verhaal...en ja ik ben het over 2 dingen niet eens in uw score, en dat heb ik er dan ook duidelijk bij vermeld...nog es herhalen "laadschermen/installschermen/tussenfilmpjes" en dat is iets dat je niet kunt ontkennen.
Gewijzigd door kletske op 19-06-2008 om 18:20
|
|
irq10
op 19-06-2008 om 18:26
[Niv: 59 / Exp: 2956]
|
Score is meer als genoeg.
Goede review, wordt niet te veel en niet te weinig in verteld. Dat de laadtijden kort zijn ondervind ik ook, terwijl dit door meeste reviewers als een last werd gezien.
Belachelijk !
|
|
Gast (194.169.216.xxx)
op 19-06-2008 om 18:47
|
Kletske.
Mannetje toch. De redenen waarom jij gameplay en dergelijke een 6 en een 4 geeft, zijn echt absurd.
Laadschermen? welke laadschermen.
En installs? Ja oeehhh OH ja
1x8 minuten install
en bij de acts:
1x 3 minuten install (act 1)
2x 2 minuten install (act 2 en 3)
1x 1 minuut install (act4)
Nou pfoe hee! en je geef "gameplay" daarvoor een 6? Kerel. Leer even wat gameplay precies is of moet ik het voor je voorkauwen?
En tussenfilmpjes? Oh hey wat gek. Nog noooit gedacht dat een MGS deel tussenfilmpjes had. Ik ben zeer geschrokken!
Zijn jullie ook allemaal geschrokken dat MGS4 tussenfilmpjes heeft mensen?
|
|
Gast (82.74.13.xxx)
op 19-06-2008 om 18:54
|
Hm, wel erg korte review? Maar terecht cijfer voor een top spel. Toch in vergelijking met GTA IV is dit het spel dat de 10 verdient, niet GTA.
|
|
Gast (84.105.76.xxx)
op 19-06-2008 om 18:59
|
overal een 90 hoger maar dan zie ik dat replay het laagste heeft. als er 1 game is die dat heeft is het mgs wel met al die accolades en secrets
|
|
kletske
op 19-06-2008 om 19:44
[Niv: 4 / Exp: 209]
|
@gast 194.169.216 juist jong je hebt gelijk, er zijn zoveel laadschermen dat het nog niet eens opvald wanneer hij aan het laden is...en dat installschematje dat jij daar weggeeft is niet helemaal 100% juist...hier is na elke act een installscherm van 3 minuten...en eurh...tussenfilmpjes zitten zeker in elke game, maar deze mogen niet de bovenhand gaan nemen...komaan jong 10 minuten gamen, en een half uur film kijken...maar bon als dat uw smaak is dan is dat uw goed recht...mijne in ieder geval niet...bon ik ga nu maar es een beetje alone in the dark spelen...  veel plezier PS fanboys met MGS4...
|
|
Wii gamer
op 19-06-2008 om 19:45
[Niv: 290 / Exp: 14517]
|
f**k gamed.nl
gameplay een 92 ?!?!?!
replay een 90 ?!
wtf is dit man! Hier kom ik dus echt niet meer...
Dit spel verdient minstens een 98 als dan niet een 100...
stelletje fanboys
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 19-06-2008 om 19:51
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
@Wii gamer: Ik ben nieuwsgierig, voor welke console zou ik fanboy zijn?
|
|
Tecnomic NL
op 19-06-2008 om 20:35
[Niv: 164 / Exp: 8218]
|
Tot dusver erger ik mij niet aan de lange cutscenes eerlijk gezegd. Ik ben sowieso al een grote liefhebber van cinematische games en MGS 4 slaagt hier glansrijk in. De cutscenes steken gewoon zo vreselijk goed in elkaar dat ik er ieder minuut van loop te genieten.
Verder combineert het spel haar originele gameplay met westerse shooter gameplay elementen om een werkelijk verfrissend, uniek geheel te vormen. Als je de limitaties van het spel kent en de controls onder de knie hebt is het een speelparadijs.
Op basis van wat ik tot dusver heb gespeeld (sta op het punt om een begin te maken aan de zeer geprezen act 4)is dit voor mij by far de beste game deze generatie.
|
|
bigomiee
op 19-06-2008 om 21:02
[Niv: 32 / Exp: 1584]
|
kijk gewoon na ign review en gamespot iniet deze
ala gametrailers.com
|
|
Gast (82.95.65.xxx)
op 19-06-2008 om 21:24
|
Als je de cutscenes te lang vindt, skip het gewoon!
|
|
Gast (194.169.216.xxx)
op 19-06-2008 om 21:55
|
Zoals ik al zei. Wat daar staat zijn de installtijden en niet anders. Laatste act is 1 minuut installtijd.
Wil je geen tussenfilmpjes? Prima. skip je het. Er is meer dan zat gameplay. Als je 20 uur niet genoeg vindt? Alvast een heel stuk meer dan meeste andere games.
Maar nog steeds geld mijn zelfde advies. Alle punten die jij opnoemt, hebben niks te maken met gameplay. Weet je zeker dat je niet even research gaat doen over wat gameplay nou daadwerkelijk is?
Zoals hoe jij overkomt zou ik bijna denken dat jij gameplay ziet als een lollie.
Maargoed. ga maar in iederdaad alleen in het donker spelen. Dat is waar je hoort.
Succes
|
|
Devilly
op 19-06-2008 om 22:00
[Niv: 275 / Exp: 13756]
|
@ Joni: je bent binnen twee uur voor een Playstation-fanboy en een anti-Playstation fanboy benoemd. (Tenminste, als ik Wii gamer's reactie niet sarcastisch moet opvatten.) Gefeliciteerd!
@ bigomiee: je hebt helemaal gelijk. Een 94 (of een 9,4) is erg slecht. Het spel is minstens een 10 waard of misschien zelfs een 11...
-------
Want to play!
|
|
Gast (84.28.208.xxx)
op 20-06-2008 om 03:01
|
ziet er mooi uit en speelt( als ouderwets
maar owz w
|
|
Gast (84.28.208.xxx)
op 20-06-2008 om 03:02
|
wat is de AI te belachelijk slecht te noemen
|
|
FloriX
op 20-06-2008 om 03:35
[Niv: 258 / Exp: 12906]
|
Sjonge jonge jonge is het retard-gastendag op gamed ofzo. 80% van alle posts die ik vandaag lees staan vol verwijten, beledigingen, gezeik, spelling- en grammaticafouten, ronduit achterlijke dingen, ga toch weg ofzo stelletje mafkezen.
|
|
Valentino Aledda
op 20-06-2008 om 10:29
[Niv: 30 / Exp: 1515]
|
@ Kletske: MGS4 heeft zich doorheen de jaren meer en meer geprofileerd als een game waar langere tussenfilmpjes normaal zijn, waar het verhaal mooi uit de doeken gelegd wordt. In deel 2 gingen de tussenfilmpjes te ver, omdat er veel nuttelozen conversaties in zaten, en daar kwam ook (terechte) kritiek op van de fans. Uit deze fout heeft Konami echter geleerd wat tot uiting komt in deel 3 en zeker deel 4, door zich te houden aan de essentie. Dat je dat niet kan accepteren of er zo geschokt over doet en ziet als een negatief punt van het spel, zegt meer iets over dat jij je niet goed geïnformeerd hebt over het spel, dan dat wij verkeerde scores gegeven hebben. Wat de installaties betreft, dat kan en kon je al op voorhand weten door informatie over dit spel te lezen. De ladingstijd tussen elke missie door zijn zelf zeer kort en geven je net even de kans om uit te blazen (niet voor niks kan je zelf op start drukken om verder te spelen of nog even wat anders te doen, ipv in andere games waar er staat loading en terug verder gaat zonder waarschuwing. Hier heb ik vaak zelf nog even gebruik van gemaakt om wat drank te halen, toiletpauze te doen, enz). Als deze dingen je niet aanstaan, begrijp ik überhaupt niet waarom je dan dit spel gekocht hebt? Ik stel voor om wat meer open-minded voor de dag te komen, achtergrondinformatie te zoeken over de vorige delen en het spel opnieuw te spelen. Dan kan je veel beter volgen en waarschijnlijk ook meer genieten van dit spel. Succes!
|
|
kletske
op 20-06-2008 om 18:12
[Niv: 4 / Exp: 209]
|
Met deze ik heb de vorige delen allen gespeeld...je zegt daar zoiets als een tussenfilmpje skippen, waarom zou ik dat doen...want het is wel zo hoe lang ze ook duren, deze filmpjes moet je zien...laat me er wel bij vermelden dat ik, en ik herhaal het beeld en geluid super vind...enkel vind ik idd die dingen een beteke te...ik heb het dan ook niet over de laadtijden, maar over hoeveel keer er laadschermen zijn, en over de lengte van de tussenfilmpjes, die je niet zomaar kunt skippen(vind ik)...maar bon, ik zit nu in act4 en ik bezie dit spel nu meer als interactieve film, snorry voor de MGS fans maar ik vind dit niet echt meer iets wat je een game noemt...maar het echte gamen nee...ik geef wel toe dat ik mischien de gameplay heb gebruikt om dit aan te kaarten, neemt natuurlijk niet weg, als ik het uitgespeeld heb, dat ik de tussenfilmpjes ga skippen, dat ik hem dan toch weer beter ga vinden...
nb: ik heb nog al es vermeld ik ben gamer, maar voor een gedeelte is er nog altijd iets dat eigen smaak noemd, en mischien vind 99% van de PS3 bezitters dit de absolute top, dan is er nog altijd dat 1% dat dit niet vind, en ik zit daar dan maar in...
|
|
david
op 23-06-2008 om 16:52
[Niv: 39 / Exp: 1961]
|
Ik had het wel verwacht
|
|
zwabberish
op 26-06-2008 om 08:14
[Niv: 1 / Exp: 28]
|
Deze heb ik laatst uitgespeeld. Een van de beste games ooit, imo! Als je het verhaal van voor tot achter hebt gevolgd, that is. Het grootste punt van kritiek zou voor nieuwkomers kunnen zijn dat het meer een film is dan een game. Nja, je moet er van houden, maar anders: toppertje!
|
|
Gast (81.188.98.xxx)
op 26-06-2008 om 19:42
|
Vind het spel gewoon te zalig, beter als GTA, en men favoriet tot als de nieuwe Naruto uitkomt ( zuiver uit liefde voor de serie, mgs zal veruit beste game blijven voor een paar jaar imo) :p
|
|
Gast (81.188.98.xxx)
op 26-06-2008 om 19:45
|
@Florix: lol at uw vriendelijkheid naar visitors toe :)
|
|
Gast (77.162.132.xxx)
op 27-10-2008 om 16:02
|
Ik heb de game zojuist uitgespeeld :D. en denk, effe reageren :).
Ik vind dit een titel die echt laat zien wat de potentie van de PS3 is. Ik geloof dat het ding wel meer kan, maar wat ik tot nu toe gezien heb was adembenemend: De verrukkelijke cut-scenes, het prachtige verhaal en de heerlijke gameplay. Begeleidt met zeer goede sfeerversterkende muziek :). Wat wil een mens nog meer !
Wel vodn ik de controls minder fijn dan bij MGS III, daartegenover is het aantal mogelijkheden gewoon enorm veel groter geworden!
Nou dat was het, back to replaying the game (nu in een hogere moeilijkheidsgraad :D jammie!)
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|