Star Ocean: Till the End of Time is een bugloze versie van de Japanse Star Ocean 3. De vorige delen uit deze serie verschenen op de Super Nintendo en op de PlayStation. De games werden gemaakt door Tri-Ace, een studio van Square-Enix.
Het gevechtssysteem van Star Ocean 3 is echter niet vergelijkbaar met dat van Final Fantasy. Till the End of Time heeft een Real Time Battle systeem. Je loopt vrij rond in de gevechtsarena en aan elke knop is er een aanval toegewezen. Je moet echter niet ongerust zijn dat je wordt aangevallen wanneer je een menu opent. Eens je het menu opent, stopt de actie tot je een optie gekozen hebt.

Buiten je vaardigheden en je magie heb je twee soorten aanvallen, gewone en sterke aanvallen. Die laatste gebruiken meer energie maar kunnen wel door de verdediging van de tegenstander breken.
Als je energiemeter op 100% staat en je beweegt niet, komt er automatisch een verdedigend schild rond je personage. Dit biedt goede weerstand tegen gewone aanvallen maar een sterke aanval breekt er met gemak door. Je bestuurt maar 1 personage. De andere personages worden bestuurd door de computer, je kunt wel instellen hoe ze zich moeten gedragen. Je kunt bepalen of ze veel verdedigen, veel genezen of rechtstreeks aanvallen. Het is ook gemakkelijk om snel te wisselen tussen personages.

Tijdens de gevechten loopt er ook een bonusbalk vol bij elke van jouw succesvolle aanvallen. Als hij vol is, krijg je een leuke bonus zoals een verdrievoudiging van ervaringspunten gedurende alle gevechten de bonusbalk vol blijft. Als je er in slaagt om dit vijf gevechten vol te houden, komt er zelfs een tweede bonus bij. Als het personage onder jouw controle echter te vaak geraakt wordt, kun je die bonussen kwijtraken. Om de game zonder veel problemen uit te spelen, moet je dit systeem wel goed beheersen.
|