Toen ik vorig jaar de preview voor Dark Sector schreef, viel het me al op dat deze game heel erg veel van Gears of War en Resident Evil 4 leende. Erg vond ik het niet. "Beter goed gejat dan slecht bedacht," zei ik letterlijk. Nu de game eindelijk uit is, komen de makers ermee weg of moeten ze levenslang krijgen?
Verder heeft Dark Sector wat irritaties. Zo kan je niet meer dan twee extra vuurwapens dragen en maar voor een korte tijd die van je vijanden gebruiken. Je wordt daardoor gedwongen schietijzers te kopen. Niet erg, maar de game heeft net genoeg geld om drie van de tien aan te schaffen. Upgraden is mogelijk, maar eenmaal een feature toegepast dan valt hij niet meer terug te draaien. Niet dat het uitmaakt, door geldgebrek zijn ze toch nutteloos.
Tevens is vechten met de Glaive lomp. Je hebt maar één slag tot je beschikking en de helft van de tijd sla je daarmee mis. Om iemand snel af te maken zul je hem van achteren moet benaderen, maar dat is moeilijk doordat je zelf niet snel kan omdraaien. Onzichtbaar sluipen lukt de eerste paar keer, maar daarna werkt die optie om een of andere reden niet meer. Enkel schieten of met de werpster gooien rest je – en dat laatste verveelt snel.

Tenslotte is er de gebrekkige informatie. Zo verlangen de makers van je een lopende tank te kapen, zonder dat even te vertellen. Na tien minuten vechten snapte ik de bedoeling pas. Bazen kampen met hetzelfde probleem. Je zoekt je te pletter naar een manier om ze te verslaan, om er vervolgens achter te komen dat het doodsimpel is. Ik had bijvoorbeeld zoveel metaal in diverse minibazen gepompt, dat ik de Eiffeltoren op ware schaal had kunnen maken. Later bleek dat het ook in enkele schoten kon.
Dat betekent niet dat de game slecht is. Het reddende element van Dark Sector is de Glaive. Deze houdt het spel interessant, gevarieerd en daardoor tot het einde enigszins houdbaar. Maar daar blijft het ook bij. Grafisch ziet het goed maar weinig afwisselend uit, het verhaal is verwarrend en zal niet blijven hangen en het geluid en de muziek zijn op hun best redelijk. Online schiet het tenslotte ook niet uit.

Als ik Dark Sector in een woord mag omschrijven, dan zou het ‘mwoah’ zijn. Het is geen slecht spel, je zal zes tot acht uur redelijk plezier hebben, maar het komt niet boven de middelmaat uit. De Glaive zorgt ervoor dat de game leuk blijft, maar veel meer dan dat wordt het ook niet. Jammer, want de game had potentie. De gevangenis wordt het niet, maar ik neig wel naar een taakstraf van tachtig uur. Bij Epic of Capcom welteverstaan.
|