Toen ik vorig jaar de preview voor Dark Sector schreef, viel het me al op dat deze game heel erg veel van Gears of War en Resident Evil 4 leende. Erg vond ik het niet. "Beter goed gejat dan slecht bedacht," zei ik letterlijk. Nu de game eindelijk uit is, komen de makers ermee weg of moeten ze levenslang krijgen?
CIA-agent Hayden Tenno wordt naar Oost-Europa gestuurd om een mysterieuze zaak op te lossen. Daar blijkt dat bijna iedereen door een mysterieus virus is besmet en ook Tenno moet er aan geloven. Overigens muteert hij niet, er groeit enkel een ‘Glaive’ uit zijn arm. Ik hou het overigens voor de rest van de review bij Glaive. Het woordenboek spreekt namelijk over slagzwaard terwijl het ding eruit ziet als een werpster, dus alsjeblieft geen gezeur hierover.
Ondanks de naamsverwarring is het een erg leuk wapen. De Glaive beschikt over elementaire aanvallen door hem in de vlammen of elektrische vonken te gooien, waardoor je tegenstanders in de hens kan steken of verlammen. Verder vallen er diverse puzzels mee op te lossen. Met de stroomaanval kan je deuren openen, vuur brandt zwarte drab weg en ijs dooft vuur of bevriest water.

Daarnaast krijg je door het spel nieuwe mogelijkheden met de Glaive. Een krachtige aanval, een tijdelijk schild en een zeer handige grijp/steel beweging. Ook is er een optie om jezelf tien seconden onzichtbaar te maken waardoor je vijanden dodelijk kan verrassen. Tenslotte is het mogelijk (om in slowmotion) je gegooide werpster te besturen. Hierdoor bezorg je tegenstanders die om de hoek of achter een schuilplek staan een paar dodelijke snijwonden.
Verder plegen de makers op een goede manier leentjebuur bij Capcom en Epic. Digital Extremes heeft goed naar het schuilsysteem van Gears of War gekeken, waardoor daar weinig op aan te merken valt. Verder steekt het richt- en ontwijksysteem van Resident Evil 4 prima in elkaar met als pluspunt dat je kan schieten en lopen tegelijk. Oké, het is eerder gedaan, maar Capcom kan met Resident Evil 5 dat eindelijk eens gaan toepassen. Geen excuses, heren.

Een leuke feature gecombineerd met goed leenwerk. Al met al zou Dark Sector een prima game moeten worden. Helaas. Om te beginnen helpt de A.I. van de tegenstander niet echt mee. Ze geven hun positie weg door al te schieten voordat je überhaupt zichtbaar bent. Ze lopen daarnaast als een kip zonder kop rond, zoeken niet goed dekking en doen weinig moeite om je in te sluiten. Dat laatste is raar aangezien de levelopbouw hen daar alle ruimte toegeeft.
|