Terwijl veel PlayStation 3 bezitters en toekomstige eigenaars van Sony’s systeem massaal wachten op de vijfde Gran Turismo game komt Sony met iets om het wachten wat gemakkelijker, of juist moeilijker, te maken. Gran Turismo 5: Prologue is de naam van dit warmhoudertje en op 28 maart ligt de game in de winkels.
Daar verschijnt de game overigens niet alleen, ook de PlayStation Store zal worden aangedaan en tegen een vette vijf gigabyte van je waardevolle, maar voor ons blije Nederlanders al lang niet meer bestaande, datalimiet zal de game op de harde schijf van je PlayStation 3 belanden. Natuurlijk zijn het niet alleen gigabytes die worden gedownload, ook zal je bankrekening even worden aangedaan. Tegen inwisseling van veertig van onze krachtige Euro’s heb je de game in je bezit: zowel in de winkels als in de PlayStation Store.

Wat krijg je ervoor? Vergeleken met een volledig Gran Turismo deel van zestig euro eigenlijk vrij weinig. In Prologue zijn zestig wagens aanwezig (wat gelukkig al twintig wagens meer is dan de Japanse versie) en kun je racen over zes verschillende banen, die ook in gespiegelde vorm zijn te rijden. In een korte singleplayer modus is het de bedoeling om een aantal races zo goed mogelijk te rijden. Hiermee worden nieuwe events vrijgespeeld en is er te sparen voor de mooiste wagens (de Ferrari’s, natuurlijk). Het aanbod is vrij summier, maar de leercurve van deze nieuwe Gran Turismo Prologue zal je wel even bezig houden. Niet in alle races word je zomaar nummer één, dus een dosis oefening is mooi meegenomen.
Die oefening is vervolgens leuk mee te nemen in de multiplayer met maximaal zestien spelers. Je hoort het goed, multiplayer in Gran Turismo en dan ook nog eens met zestien man. Het is wel een beetje zoeken naar een stel serieuze gamers want bij een simulator als GT heeft het weinig zin om met een stel Need for Speed gamers aan de slag te gaan. Met een perfectionistische ontwikkelaar als Polyphony zal het met de techniek achter de online modus wel goed zitten, dus ergernis op dat front hoeven we niet te verwachten. De online mode geldt als één van de elementen die de échte Gran Turismo fan toch naar Prologue zouden kunnen trekken.
Tweede element is de aangepaste besturing. Tussen Gran Turismo 1 en 4 is eigenlijk maar weinig veranderd wat besturing betreft en de Prologue van het vijfde deel laat eindelijk eens zien dat het anders kan. Auto’s besturen nog realistischer en de nabootsing van G-krachten is sterker aanwezig dan ooit. Goed in de perfecte lijn rijden dus, anders haal je bepaalde events nooit. Waar men met Gran Turismo 5 wel mee moet uitkijken is de A.I. van de tegenstanders. In Prologue lijken er kleine stappen vooruit te zijn gedaan, maar nog steeds lijkt het erop dat de wagens van de tegenstander keer op keer hetzelfde doen. Als dit punt beter wordt uitgewerkt zorgt Polyphony ervoor dat je je helemaal niet meer kunt vervelen met Gran Turismo.
Aan de looks van de wagens te zien toont Polyphony even heel duidelijk wie het best wagens kan ontwerpen. De modellen zijn werkelijk perfect en de belichting op de wagens is zelfs beter dan dat. Toch zijn er nog kleine minpuntjes te bespeuren: belichting is pas echt compleet als ook de schaduwen op de omgeving heel erg goed zijn: deze verdienen nog aandacht, want ze zijn weinig aanwezig. Omgevingen zijn eveneens prachtig, met de baan in Londen als hoogtepunt. Ook daar geldt dat de belichting subliem is. Wel moet Polyphony nog even naar de echte circuits kijken, ook op dat front is nog verbetering. De beloofde 1080p op 60fps is een fabeltje dat voor Prologue lijkt te gaan gelden: de Japanse versie loopt niet native op 1080p en heeft last van framedrops en screentearing. In het volledige vijfde deel zal dit ongetwijfeld opgelost zijn, hopelijk ook in de Europese versie van Prologue.

Met het huidige aanbod van racers op de PlayStation 3 is het makkelijk voor Prologue om de racefan te verleiden. Groot obstakel is hierin het prijskaartje: voor veertig euro krijg je eigenlijk vrij weinig content. Wel zal de echte Gran Turismo fan even zoet zijn met de multiplayer mode waar hij/zij zo lang op heeft zitten wachten. Ook zijn de verbeteringen in de besturing zeker even het bekijken waard. Gran Turismo 5: Prologue is als een dure achtbaanrit: veel te kort, maar het lijkt zo ontzettend tof dat je uiteindelijk in de rij belandt. Bepaal voor jezelf of je het het geld waard vindt of dat je nog (lang) wil wachten op het volledige vijfde deel.
|