Column: Europa, het achterlijke broertje
Door Sebastiaan van Wijk op 15-01-2005 om 17:28
|
|
Wat vinden jullie er nu van? Sony en Nintendo in Japan en Microsoft in de VS...
Wij lijken in de gameswereld nergens als eerste mee aan de beurt te zijn. Zelfs als een conservatief bedrijf als Nintendo niet langer bang lijkt de Japanners een achtergesteld gevoel te geven en de NDS als eerste in de VS uitbrengt, heeft dat voor ons nog geen positieve gevolgen. Crap! Zou ik zeggen.
Noem mij een jaloerse zak hooi (we krijgen - de meeste - spellen immers wel, alleen later), maar ik ben het gewoon zat om nog een eeuwigheid te moeten wachten op bijvoorbeeld Baten Kaitos. De VS krijgt de DS, wij Zelda: The Minish Cap... Wie verzint dat in vredesnaam?! Veel toppers lopen in Europa de kerstverkopen mis, omdat ze zo nodig met kerst in de VS op de markt moeten. En als we 'geluk' hebben, komen ze hier wel met de kerst uit, omdat dan precies een jaar nodig is geweest om de Japanse versie naar een Engels/Duits/Frans/Spaans/Italiaans/Nederlands/Noors/Fins/Luxemburgse PAL-versie te vertalen. Een jáár! Ik zou het eens moeten verzinnen om zo lang te doen over vertaling van teksten... Mijn studie zou jaren vertraging oplopen (precies wat ons aller favoriete kabinet niet wil) en ik ben nog maar amateur, waar het op vertalen aankomt. Hoe kan het dat die truc in het bedrijfsleven zo lang duurt?
Allereerst zou moeten worden gestimuleerd om spellen minder te vertalen. Ook de jeugd in Italië kan tegenwoordig fatsoenlijk Engels. En anders wordt het hoog tijd dat ze dat leren!
Ikzelf lees Engels zo vloeiend als Nederlands en daar hebben games zeker invloed op gehad. In plaats van het uitbraken van (geregeld matige) vertalingen en (veelal brakke) voice overs, zouden ze zich eens moeten concentreren op games en wat dat betreft ook films e.d. als leermiddel. Je leert het meeste door actieve interactie en door de nieuwsgierigheid die spellen met een goed verhaal oproepen leer je dus snel beter, vloeiender Engels. De angst heerst natuurlijk dat de verkopen minder zullen zijn, zeker bij de generatie die gewend is de spellen in de eigen taal te spelen. Geloof me, die zullen het niet erg vinden als de spellen er eerder zijn.
Dit probleem is gewoon makkelijk op te lossen en is zeker veel kleiner dan uitgevers ons doen geloven. Ze verschuilen zich achter dit soort details, om slechte planning van het moederbedrijf in een ranzige coctail gemixt met commerciële motieven (timing van de releases) te verbloemen.
Dit is het tweede en grootste probleem, de marketing. Europese kantoren van de grote gamesbedrijven zijn gewoon ondergeschoven kindje. Hooguit bedrijven als EA en Ubisoft hebben grote dan wel hoofdkantoren hier. Van Nintendo of Europe is bijvoorbeeld bekend dat de communicatie met het hoofdkantoor in Japan vaak te wensen overlaat. En hoe kan het dat de Europese websites van Nintendo jarenlang een bevuiling van webspace zijn geweest, terwijl de Japanse tegenhanger wel flashy was? En het ergste is dat de kantoren angstvallig met zich laten sollen. Wanneer een vertaling vanuit het Japans wordt gemaakt voor de VS, gebeurt dit krap aan voor de release en moeten alle gedrukte schijfjes (of vroeger cardridges) overzees verkocht worden. Met een betere planning heb je gelijk de PAL-versie klaar en druk je meer (vertaling laten we dan gelijk zitten natuurlijk). Daarnaast is het feit dat sommige spellen hier niet eens komen belachelijk (hentai games en mah jong daargelaten)... Animal Crossing is er eindelijk dan.
Zeuren is één ding, maar je moet toch oplossend denken. Pittig, maar vaak de moeite waard, zeker als het wat oplevert. Als Europese gamer kun je twee dingen doen: Of je importeert vanaf nu structureel alles uit de VS. Je begrijpt immers het Engels in onze moderne maatschappij beter dan je moers taal en aan de prijs hoeft het niet te liggen. Hooguit het gebrek aan service in de winkels dat je af zal schrikken. Door zo'n grondige boycot zou de markt wakker geschud kunnen worden, het geeft op zijn minst stof tot nadenken aan de industrie. Helaas zal deze column niet genoeg mensen bereiken of overtuigen om zo'n actie effectief te krijgen.
Tweede optie is dat je gewoon meer en bewuster gaat kopen, eigenlijk het tegenovergestelde van bovenstaande. Koop nu ook eens de innovatieve spellen alsjeblieft. Een spel als Viewtiful Joe is briljant, zeker voor de gamer die houdt van ordinair rammen (in combo's) en dubbel zeker voor de gamer die iets wil om zijn tanden in te zetten. Toch verkoopt het spel hier niet briljant goed en dat zorgt dat ontwikkelaars en uitgevers minder snel willen investeren in een vertaling van spellen die 'minder mainstream' zijn. Ja, ook de schuld deels bij jezelf zoeken is vaak slim. Het zal er niet voor zorgen dat de spellen eerder naar ons continent komen, maar het is zeker goed om het beeld van onze markt te veranderen en zal de bedrijven eerder initiatief doen noemen om alternatieve spellen hierheen te brengen. Beide ideeën hebben alleen effect als ze massaal worden toegepast en zelfs dan is geduld een vereiste.
Conclusie is eigenlijk dat we onze tektonische plaat eens moeten loswrikken en moeten beginnen met peddelen richting de VS of daar voorbij naar Japan. De spellenmakers hebben weinig voorliefde voor de bakermat van de Westerse beschaving. De EU mag wel inspringen met subsidies en dergelijke, zeker wanneer je nagaat dat de gamesindustrie volgens prognoses groter wordt dan de filmwereld de komende jaren. Daar zouden we lelijk de boot kunnen missen, dus neem je verantwoordelijkheid!
|
|
|
|
20:11 Aankoop Ubisoft aandelen niet vijandig
17:00 Nieuwe Destroy All Human shots
|
Reacties (14) |
|
Pagina:
1
|
|
Cubic X
op 15-01-2005 om 17:54
[Niv: 203 / Exp: 10171]
|
amen
mooi gezegd,ben het helemaal met je eens
|
|
Ness
op 15-01-2005 om 18:58
[Niv: 41 / Exp: 2049]
|
Mooi gezegd!!! Ben het hier ook helemaal mee eens.
|
|
MasterStyle
op 15-01-2005 om 19:27
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
hmmz gelukkig wordt EU al minder gediscrimeneerd dan eerst door Nintendo iig... Er komen steeds meer games uit die eerder in EU uitkomen dan VS en HEEL soms zelfs eerder dan Japan...
Maar idd, ik ben het 99% met je eens...
Maar het ligt niet alleen ana het vertalen zeggen developers...
Het ligt ook aan de wetten van de EU, het kost heel veel moeite om dingen te importen... Toch vind ik het nog dat het VEEL eerder kan.. Doe iig al die talen eruit!
|
|
Ness
op 15-01-2005 om 23:47
[Niv: 41 / Exp: 2049]
|
Volgens mij is Beyond Good and Evil de enige game op de hele wereld die wel goed Nederlands is
|
|
Charlotte
op 16-01-2005 om 00:57
[Niv: 4 / Exp: 217]
|
Daarom komt mijn NTSC ps2tje er binnenkort aan
Maar het is ook de domme schuld van die mensen die downloaden.. Als ik hoor dat heel veel mensen Kingdom Hearts: Chain of Memories al gedownload hebben, kan ik me zeker kwaad maken. Ga zo door en het spel hoeft hier niet eens meer uit te komen.
Gewijzigd door Charlotte op 16-01-2005 om 00:58
|
|
Michael Wildeboer
op 16-01-2005 om 08:59
[Niv: 4 / Exp: 217]
|
Ja, maar het is toch logish dat mensen gaan downloaden als hij al in de VS uit is?!
|
|
MasterStyle
op 16-01-2005 om 11:08
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
ja idd is nogal heel erg logisch...
Ik download zelf ook roms. GEen zin om een halfjaar tot jaar te wachten.
Koop ze daarna ook wel als ze vet zijn, en ik speel ze dan dus ook niet uit op ROM als ze vet zijn maar goed...
Gewijzigd door MasterStyle op 16-01-2005 om 11:08
|
|
lloyd
op 17-01-2005 om 13:34
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
Het is wel jammer dat wij achteraan in de rij staan altijd howr met games
|
|
Charlotte
op 17-01-2005 om 14:04
[Niv: 4 / Exp: 217]
|
Er bestaat zoiets als importeren wat ik allang doe. Mijn gba komt uit amerika.
|
|
stuk_krapoel
op 25-01-2005 om 17:38
[Niv: 8 / Exp: 408]
|
Mooi verwoord
Vind het vernederend dat Oceanië de DS voor ons krijgt.
En het komt inderdaad door die vuile Fransmannen en Zuid-Europeanen de benelux en scandinavie leiden daar onder want daar naar moet het niet vertaalt worden.
Gewijzigd door stuk_krapoel op 25-01-2005 om 17:40
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 26-01-2005 om 20:15
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Thanks allemaal 
Ik speel zelf overigens geen roms (vind ik ook niet leuk), maar ik importeer wel.
|
|
Gast (217.120.241.xxx)
op 08-02-2005 om 10:41
|
Roms zijn goed.. het is Nintendo die al jaren bezig is Roms slecht te laten blijken. Dankzij roms kunnen we nog veel oude spellen spelen (die ik ook zeker speel). Maar als het aan Nintendo licht moet ik daar weer op wachten totdat zij een keertje beslissen dat het tijd is voor een retro spelletje. Brachten ze dit vroeger nog uit in een pak (zoals Super Mario All stars) , word het nu per spelletje verkocht (hoger winst).
Roms houdt classic gaming alive.
Maar goed ontopic.
Ik vindt het een goede column, hoewel MS wel redelijk veel naar europa brengt en redelijk vlot ook (Sony vaak ook wel maar die heeft er een handje van europe soms onder te schuiven). Kon Nintendo vroeger niet echt met Europa zitten. Je maakt mij namelijk niet wijs dat wij de DS later dan Australië moeten krijgen om maar even een voorbeeld te geven.
Verder denk ik dat developers (ook MS en Sony) zich achter import wetten en vertalen verschuilen om een spel later uit te brengen. Tis namelijk leuk om dat als een excuses te gebruiken zodat jij niet de schuld krijgt. Tuurlijk soms kunnen ze het niet helpen (wetten over bloed in duitsland). Maar vaak is het gewoon een smoesje (Again waarom deed Animal Crossing er zo lang over en was hij veel eerder in Austraslië).
Verder heeft Nintendo zich trouwens tegen winkels gekeerd die importeren. Kennelijk lopen ze hierdoor inkomsten mis.
|
|
Leintjuuh
op 14-02-2005 om 20:58
[Niv: 11 / Exp: 546]
|
Ik ben het er wel mee eens dat roms classics levend houden (die vind je toch niet meer)
Ik vind ook dat developers misschien de Engelse versie eerder in Europa kunnen releasen ofzo en dan een paar maanden later in de andere talen. Hoeven wij tenminste niet daaronder te lijden (nu alleen de crappy PAL versies met de gigantische borders en slowdown enzo nog  )
|
|
Pagina:
1
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|