Ieder vakgebied en ieder onderwerp heeft zijn eigen vocabulaire, zo ook de game-industrie. Vaak lees je in de berichtgeving over die laatste woorden die je niet altijd even bekend in de oren klinken. Daarvoor is er dit handige Games Woordenboek, dat in delen verschijnt op Gamed.
In dit woordenboek worden woorden en termen opgenomen die gebruikt worden in de reviews, previews en features, en die gamers onder elkaar wel gebruiken. Via dit woordenboek moet alle woordenschat voor je duidelijk worden. Woorden uit de zogenaamde 1337-taal zijn niet opgenomen in dit woordenboek.
Veel woorden in de woordenlijst zijn afkomstig uit het Japans of Engels, de afkortingen Jpn. en Eng. worden gebruikt om dit aan te geven. Ook een fonetische weergave van het woord zal in deze gevallen vermeld worden. Bij de uitleg van een bepaalde term kan soms een andere term vallen die om uitleg schreeuwt. Deze woorden staan cursief als ze zijn opgenomen of opgenomen zullen worden in dit woordenboek. Het complete overzicht van de termen die we tot nu toe hebben behandeld kun je hier vinden.
A
Adventure (het, Eng.,et-ven-tjur). Een gamegenre waarin het gaat om het oplossen van problemen en puzzels, het verkennen van de spelwereld en het praten met andere gamekarakters. Dit alles is zonder tijdsdruk en vraagt meer van je denkvermogen dan van je reactievermogen, zoals in andere genres vaak het geval is. De adventure games waren vooral populair in de jaren ’80 en begin jaren ’90. Bekende voorbeelden van adventure-games zijn Myst, Sam & Max en Escape From Monkey Island.
Sam en Max zijn twee bekende Adventure karakters
Anti-aliasing (de, Eng., en-ti-ee-lias-ing). Een methode om jaggie lijnen te vermijden. Door anti-aliasing wordt de rand rond afgeronde vormen vervaagd, waardoor de kartels minder zichtbaar zijn. Je krijgt hierdoor 'rechte' lijnen te zien in plaats van kartels.
B
Bump Mapping (de, Eng., bump mep-ping). Bump mapping is een manier om virtuele objecten met diepte te maken, zonder extra polygonen te gebruiken. Dit gebeurt door elke pixel van het object een andere lichtsterkte te geven. Het resultaat is dat voorwerpen reliëf krijgen en ze er dus realistischer uit zien.
C
Current Gen (de, Eng., kur-rent djzen). Veel gebruikte afkorting van ‘current generation’, ofwel ‘huidige generatie’. De ontwikkeling van spelcomputers gaat met sprongen, terwijl die van de PC veel geleidelijker gaat. Eens in de vier tot zes jaar lanceren de spelcomputerfabrieken hun nieuwste model, en omdat het concurrenten zijn, gebeurt dat vaak betrekkelijk snel na elkaar, vandaar dat men van generaties kan spreken. Met Current Gen worden de consoles bedoeld die op dat moment de standaard zijn: waar de nieuwe games voor verschijnen en waar de consolemaker zich op richt.
|