Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
07 April 2020 
(0) 
06 April 2020 
(0) 
(0) 
(4) 
(2) 
(0) 
05 April 2020 
(1) 
(2) 
(0) 
(4) 
(2) 
(0) 
(1) 
04 April 2020 
(4) 
(1) 
(0) 
(0) 
03 April 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
02 April 2020 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
01 April 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Maart 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
30 Maart 2020 
(12) 
(1) 
(9) 
(2) 
(0) 
(0) 
(12) 
29 Maart 2020 
(0) 
(5) 
(0) 
(1) 
(2) 
28 Maart 2020 
(0) 
(2) 
(1) 
(1) 
(4) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2020 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
26 Maart 2020 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
25 Maart 2020 
(19) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
24 Maart 2020 
(6) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(7) 
(2) 
23 Maart 2020 
(0) 
22 Maart 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
21 Maart 2020 
(9) 
(0) 
20 Maart 2020 
(14) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
19 Maart 2020 
(3) 
(0) 
(4) 
18 Maart 2020 
(32) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
17 Maart 2020 
(0) 
(1) 
(8) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Crash of the Titans


Door Gideon op 18-10-2007 om 07:59
Bron: Gamed

Crash Bandicoot zag het levenslicht op de PlayStation. De 3D platformer nam een iets andere aanpak dan dat Mario op de Nintendo 64 deed en de game was een succes. De beide vervolgen, die door dezelfde ontwikkelaar (Naughty Dog) werden gemaakt, werden nog beter.

Helaas hield het hierna een beetje op met het succes voor de extreem grijnzende buidelrat. De rechten rondom de serie werden verkocht en Naughty Dog ging aan de slag met Jak & Daxter. Daar waar die serie alom geprezen werd liep het met Crash Bandicoot minder goed af. Na een slappe platformgame voor meerdere consoles vervolgde de buidelrat zijn avonturen op de handhelds en kwamen er op de consoles nog enkele spin-offs die zelden de moeite waard waren en een laatste platformer die de middenmoot niet wist te ontstijgen. Tijd voor een andere ontwikkelaar maar weer? Ditmaal is Radical Entertainment met de serie aan de slag gegaan. Deze heren en dames kennen we van onder andere Scarface: The World is Yours en The Incredible Hulk: Ultimate Destruction. Eerder ontwikkelden zij ook al Crash Tag Team Racing, maar ditmaal houden ze het weer bij een traditionele platformer.

En traditioneel is de game zeker, want de echte platformfan zal in deze titel weinig enerverende stukjes gameplay vinden. De game telt een twintigtal levels, waarin je van punt A naar B moet. De route die je beloopt staat helemaal vast, wat de game zeer lineair maakt: je kunt absoluut niet afwijken. Dit gaat dan ook gepaard met regelmatig terugkomende, onzichtbare muren die er voor zorgen dat je ook absoluut niet van het vastgelegde pad kunt aflopen. De camera is in Crash of the Titans niet te besturen, deze blijft op een punt schuin achter de speler hangen. Tijdens de platformactie wilde het nog wel eens voorkomen dat het niet goed zichtbaar was hoe ver je nu werkelijk moet springen, iets wat met een handmatig te besturen camera te voorkomen is.

In Crash of the Titans wordt er naast het nodige springwerk ook nog geknokt. Jazeker, de buidelrat weet stevig van zich af te meppen. De Titans uit de titel komen in dit gedeelte ook naar voren, want je zult ze als speler moeten verslaan. Wanneer je dit lukt (de kleineren zijn met enkele klappen te verslaan) kun je ze overnemen en zodoende beschikt Crash over de speciale vaardigheden van deze monsters. Het originele aan de game is dat hier een hiërarchie in zit: je begint onder aan de ladder door het zwakste monster te verslaan en gaandeweg klim je hogerop door telkens een iets sterker monster over te nemen. Het vechten zelf is helaas nogal beperkt; veel verder dan ongenadig veel op de B-knop drukken zul je niet doen.

De tegenstanders blokken echter regelmatig, waardoor je de Z-knop moet inhouden voor een harde aanval die door de verdediging van een tegenstander heen ramt. Op papier een leuk idee, in de praktijk pakt het minder uit. Wanneer er namelijk meerdere tegenstanders om je heen staan, kun je de zware aanval niet uitvoeren, omdat ze elkaar afwisselen met aanvallen. Helaas doen ze dit ook niet consistent, het kan zomaar voorkomen dat men rustig staat toe te kijken hoe jij één van hun handlangers alle hoeken in de onzichtbare muren laat zien. Jammer, want de game wil je graag belonen als je een goede combo maakt, maar helaas kun je deze zodoende zelden maken. Ook de camera wil nog wel eens roet in het eten gooien, door tegenstanders die aanvallen niet duidelijk in beeld te brengen.


Uiteraard bevat de Wii versie van de game enkele unieke eigenschappen die mogelijk gemaakt worden door de WiiMote. Elke Titan geeft je een speciale aanval die wordt uitgevoerd door met de WiiMote en Nunchuk een speciale beweging te maken. Zo kun je bijv. stekels uit de grond laten komen door de beide controllers omhoog te bewegen of een energiestraal schieten door met de WiiMote te schudden en met de analoge stick te richten. Leuke toevoegingen, maar net te beperkt om echt een grote meerwaarde te zijn. Wat dat wel is, is de mogelijkheid om met de pointer op de WiiMote te richten wanneer je wilt schieten. Het is al vaker aangetoond en ook deze game laat het zien; richten met de WiiMote werkt stukken beter dan met een dubbele stick.

Grafisch ziet Crash of the Titants er niet slecht uit, al zul je nergens met open mond staan toekijken. De levels ogen kleurrijk en de karakters zijn vloeiend geanimeerd. De game heeft een redelijk stabiele framerate, op een enkele situatie na heb ik geen stotter gezien. Het spel zou tot de mooiere PlayStation 2 titels behoren, wat helaas op de Wii nog steeds betekent dat je ook boven de middenmoot uitsteekt. Leuk is dat je tijdens cutscenes verschillende objecten door het beeld kunt bewegen door met de WiiMote te richten: denk hierbij aan een brilletje of een pruik. De graphics doen hun werk, maar prijzen zullen ze er niet mee winnen.

De soundtrack in de game is er een die je niet zult onthouden, maar het stoort ook nergens. Helaas is de game alleen met Nederlandse voice-acting te spelen. Ik ben absoluut een voorstander van Nederlandse stemmen, aangezien de doelgroep voor deze game de Engelse taal waarschijnlijk niet machtig genoeg is, maar houd er a.u.b. een optie in om te kunnen kiezen! Gelukkig zijn de Nederlandse stemmen niet dramatisch slecht, ik heb zo af en toe zelfs even moeten grijnzen. Daar tegenover staan echter minstens zoveel tranentrekkend slechte momenten, waardoor de game ook op dit punt de middenmoot niet overstijgt. Zonde, want de humor in de game is ook voor oudere gamers best te pruimen en als ik de Engelse trailers voor de geest haal, ook best geestig. De speaker in de WiiMote wordt ook gebruikt, maar niet op een manier die het spelen van de titel extra goed maakt. Je zult het niet opmerken als je speaker er onverhoopt mee zou ophouden.


Crash of the Titans is met zijn twintig levels behoorlijk beperkt en een beetje gamer is er in ongeveer 6 a 8 uur wel doorheen. Tel daarbij op dat de levels dusdanig lineair zijn dat het zoeken naar zogenaamde ‘verborgen items’ een peulenschil is en je kunt je voorstellen dat het allemaal net wat te weinig is. Gelukkig heeft men bij Radical Entertainment de keuze gemaakt om de game een co-op mode mee te geven. Beide spelers kunnen in deze mode tegelijk door de hele singleplayer game spelen, waarbij de camera de eerste speler volgt, maar niet verder gaat als de tweede speler niet meekomt. Tijdens de pittigere platformactie betekend dit doorgaands dat één of beide spelers hun dood te gemoet kunnen zien, maar ook hier heeft men wat op gevonden. Een van de spelers kan namelijk bij de ander in de rugzak kruipen, waardoor deze stukken door één speler gespeeld kunnen worden. Mocht de andere speler zich echter achtergesteld voelen, dan bestaat de mogelijkheid om de game na elke sprong die je maakt, van speler te laten wisselen. Hierdoor moet er dus extra goed worden samengewerkt wanneer je bijv. bij het zwaaien aan touwen na elke sprong wisselt en dus de ander ineens moet bewegen. Een leuke toevoeging, die niet echt lekker werkt door de camera, maar wel wat extra plezier oplevert.

Ben je op zoek naar een leuke platformtitel op de Wii, dan kun je naar alle waarschijnlijkheid beter enkele weken wachten op Super Mario Galaxy. Wil je kleine broertje echter ook graag meedoen, of game je niet zoveel en mag uitdaging pas de kop opsteken in het laatste level van je game, dan is Crash of the Titans meer iets voor jou. Op alle vlakken is de game voldoende, maar nergens goed, waardoor Crash eigenlijk een beetje blijft hangen op het niveau waar hij al sinds de PlayStation 2 delen is blijven steken.
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   60
Graphics   70
Replay   60

Een aardige platformgame die nergens de middenmoot overstijgt.
65


08:00  GRAW 2 uitbreiding op komst
07:59  'Ratchet & Clank beste PS3 game tot nu toe'
 Reacties (10)
 Pagina: 1
FloriX op 18-10-2007 om 08:01 [Niv: 258 / Exp: 12906]
echt op de ps1 was crash zo goed, jammer dat ze dan met zoiets komen..

Gast (81.205.201.xxx) op 18-10-2007 om 09:14
zeker jammer ja:(

willem_liu op 18-10-2007 om 10:17 [Niv: 79 / Exp: 3969]
Ik heb Crash nooit wat aan gevonden. Misschien ben ik gewoon te verwend geraakt door de Mario spellen.

Niels op 18-10-2007 om 13:39 [Niv: 46 / Exp: 2279]
Ah nostalgie, vroeger waren er evenveel crash-games als er mariogames waren... Spijtig dat hij zo'n zware periode heeft gehad, maar misschien heeft die buidelrat nog hoop?

deathtanz matisk op 18-10-2007 om 14:05 [Niv: 59 / Exp: 2935]
ik ben het met iedereen eens.
ik ga geen crash spellen meer spelen totdat het weer net zo goed word zoals vroeger of weer word over genomen door naughty dog...

Gast (85.145.22.xxx) op 19-10-2007 om 08:33
de oudere waren wel beter maar deze is ook niet verkeerd *D

Stammetje91 op 19-10-2007 om 20:03 [Niv: 302 / Exp: 15111]
Ben eigenlijk nooit zo'n Crash fan geweest, ik vond Spyro altijd veel cooler. Ik moet ook toegeven dat ik het niet vaak gespeeld heb, maar Spyro gaf je toch net iets meer vrijheid. Die spellen zijn trouwens ook kwalitatief zwaar achteruit gegaan. Jammer dat ze tegenwoordig niet meer zulke simpele (daarmee bedoel ik de gameplay) platformers meer uitbrengen voor de verkoopcijfers. Pity...

Gast (83.82.166.xxx) op 23-10-2007 om 20:46
mij lijkt wel een leuk spel voor de wii

Gast (84.81.5.xxx) op 10-12-2007 om 17:31
Te goed spel!!! :)

Gast (77.164.10.xxx) op 15-11-2008 om 18:57
lpk

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Crash of the Titans
Type:
Game
Releasedatum:
12-10-2007
Ontwikkelaar:
Radical Entertainment
Uitgever:
Vivendi Games
Media:








Meer media