Column: De vlucht van de Wii
Door Joris op 28-10-2007 om 08:16
|
Bron: Gamed
|
Mijn collega-redacteurs vulden onlangs twee columns met hun bedenkingen bij de toekomst van Xbox 360. De console is inmiddels bijna twee jaar onderweg en hoewel er hoogtepunten waren, was de 360 geen triomftocht van succes te noemen. Een triomftocht die de Nintendo Wii wel kende en nog steeds voert. Nintendo is er blij mee, de third-parties minder.
Lang niet iedereen waardeert de Wii. Mensen als Sjon, maar misschien ook mensen zoals jij, noemen de console technisch volledig achterhaald, vinden dat de Wii eigenlijk geen echte spelcomputer is en denken dat de Wii een luchtbel is die allang had moeten knappen. Niemand, ook Sjon niet, kan ontkennen dat de Wii een groot succes is. De PlayStation 3 en Xbox 360 blijven week na week achter in de verkoopaantallen. Zelfs in Japan waar de console al een tijdje daalt in de verkopen, staat de Wii nog altijd ver boven beide concurrenten.
Een paar jaar geleden stond de Japanse gigant er een stuk minder goed voor. Elke nieuwe Nintendo console die verscheen verkocht minder dan zijn voorganger, met als dieptepunt de GameCube, die slechts 1/3 van de verkopen van de NES haalde. Hoewel Nintendo nog wel succes had op de handheldmarkt met de Game Boy Advance, leken ook die dagen van succes geteld. Sony zou zich namelijk ook op de handheldmarkt richten en volgens velen binnen korte tijd veroveren. De third-party ontwikkelaars lieten Nintendo links liggen en waren ook van plan om in de volgende generatie spelcomputers voor Sony en Microsoft te kiezen.
Nintendo besloot dat het roer om moest en kwam met de Nintendo DS, waarmee een andere richting werd gekozen dan Sony met de PSP. Het was een gok, die hele DS, dat de handheld kon floppen was niet heel onwaarschijnlijk. Daarom stortte Nintendo zich bewust niet geheel op de DS, maar bleef ook de GBA ondersteunen. Mocht de DS dan daadwerkelijk floppen, dan kon er altijd nog een nieuwe Game Boy worden uitgebracht en was de sterke merknaam niet verloren. Toen de DS een onverwacht groot succes werd, kon de GBA aan de kant worden geschoven.
Met de Wii gebruikte Nintendo eenzelfde tactiek. Door de jaren heen had Nintendo een behoorlijke reserve aan geld opgespaard en dit gebruikten ze voor het maken van de Wii. Door technologie te gebruiken die goedkoop was, maar tegelijk ook betrouwbaar, investeerde Nintendo weliswaar geld in het project, maar mocht het mislukken, dan was er nog genoeg yen over om iets anders te proberen. De Wii was dus niet zoals de nieuwe generatie spelcomputers van de andere consolemakers, de enige kans, maar was gewoon een poging naar succes van Nintendo. Een poging die echter glansrijk slaagde en er samen met de DS voor heeft gezorgd dat het bedrijf nu gouden tijden meemaakt. De strategie van Nintendo verklaart overigens ook de Wii tekorten bij de launch (en nu overigens nog steeds in de VS), het bedrijf nam gewoon weinig risico en liet slechts een beperkt aantal fabrieken de console produceren.
Nintendo maakt op elke console die ze verkopen al winst en hoeft het niet, zoals de concurrentie, terug te verdienen met de games. Dit zorgt ervoor dat Nintendo grote winsten maakt, er wordt ruim 2 miljard euro winst verwacht in dit financiële jaar. In de Nikkei 225, de Japanse beursindex, stond Nintendo vorig jaar nog 17e in de lijst van grootste fondsen, inmiddels strijdt het bedrijf samen met Mitsubishi UFJ (de grootse bank van Japan) om de tweede plaats, achter Toyota, maar vóór bedrijven als Canon, Sony en Honda. De marktwaarde van Nintendo is zelfs bijna het dubbele van die van Sony. Nintendo is tevens inmiddels marktleider in de nieuwe generatie consoles en kan al met al zeer tevreden zijn over de gekozen richting.
De third-party ontwikkelaars zijn echter niet bijzonder blij met het succesvolle Nintendo. Ze hadden, net als de rest van de wereld, Nintendo’s succes niet verwacht en hadden ingezet op de twee andere platformen. Sowieso hadden ze liever gezien dat ook in deze generatie de PlayStation gewoon weer de marktleider was geworden. Heel vreemd is dit niet, want het succes van de Wii hoeft zeker geen succes voor de onafhankelijke ontwikkelaars te betekenen. Bij elke Nintendo console zijn de best verkopende titels vrijwel altijd games van Nintendo zelf. Maar niet alleen de best verkochte games, ook de regio daaronder wordt gevuld met spellen die in de interne studio’s van de Japanse gigant worden ontwikkeld. In een softwarechart van een Nintendo console vullen de Pokémon, Brain Training en Mario games vrijwel alle plaatsen. Dit in tegenstelling tot een PlayStation console, waarop games van derde partijen uitstekend verkopen.
Een Nintendo console wordt niet gekocht voor third-party games, maar voor de games van Nintendo zelf. Niet Red Steel of de Raving Rabbids haalden de mensen over de console aan te schaffen, het waren Wii Sports en Zelda. Dat ligt niet alleen aan de goede naam die deze spellen hebben, het kwaliteitsverschil tussen Nintendo’s eigen titels en die van third-parties is enorm. De derde partijen kunnen echter nauwelijks om de Wii heen, daar is het ding te succesvol voor, het is alleen niet eenvoudig een succesvol Wii spel te maken. Het probleem ligt niet aan de technologie van de Wii, het is eenvoudig en goedkoop daarmee te werken. Het moeilijke punt is om iets te bieden in je spel dat de Nintendo games niet hebben. Iets vernieuwend doen, iets waarvan je niet weet hoe het afloopt, maar waarbij je gewoon een poging naar succes waagt. Net als Nintendo deed bij het maken van haar console.
Veel ontwikkelaars hebben hier zichtbaar moeite mee. In plaats van met iets origineels te komen, doen ze hetzelfde als Nintendo nog een keer. Ubisoft brengt Brain Training games uit, Konami komt met een Wii Fit kloon, Hudson met een Wii Sports variant en Rockstar maakt een minigameverzameling. Al deze games zullen waarschijnlijk slecht verkopen. Op de Wii moet je niet aankomen met ports, klonen, spellen met een licentie of een andere goedkope oplossing. Goedkoop inzetten is geen risico nemen, maar je sluit tegelijk succes uit. Metroid Prime 3 laat zien dat de Wii de ideale console is voor shooters, waar blijven die shooters van third parties dan? Waarom durft er niemand te investeren in een grootse en meeslepende shooter? Ik weet wel zeker dat er vraag naar is. Want ik vraag er naar.
Nintendo hoeft haar eigen spellen niet kwalitatief slechter te maken, de derde partijen moet met betere games komen. Het is de taak van de third-parties om te laten zien dat zij meer in hun mars hebben dan proberen goedkoop te cashen op de Wii. Wanneer de komende jaren de charts van de Wii nog steeds volledig gevuld blijven met Nintendo’s eigen games is het helemaal te wijten aan de third-party ontwikkelaars zelf. Nintendo heeft in deze generatie spelcomputers nu eenmaal een ander vliegtuig genomen, een vliegtuig dat hoger vliegt dan de bestaande vliegtuigen. Wie mee wil vliegen zal zich volledig op het nieuwe vliegen moeten storten, want goedkope vliegtuigen hebben nooit zo’n lange vlucht.
Bij dit artikel is gebruik gemaakt van het artikel ‘The Third Degree’ van Rob Fahey.
|
|
|
|
09:31 Maguire: 'PS3 sales verdubbelen met kerst'
00:42 Scene-It?
|
Reacties (29) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Gast (217.122.199.xxx)
op 31-10-2007 om 14:53
|
Inderdaad, heel mooi artikel, en het klopt ook nog! Mooi om die winst in de Wii te stoppen, zo kon hij tenminste ook wat goedkoper blijven. En de shooters? Die komen (hoop ik) nog wel :) Zeker als MP3:C Bovenaan in de charts komen te staan. Zelf word ik al ziek van al die Brain Training en Sport games... :( Té veel.. Komt Nintendo met iets innovatiefs, komen de third party met hetzelfde, alleen dan (vaak) 'slechter', om het maar even bot te zeggen... Wat ze wel wat mijn part mogen doen is de Wii ook voor de casual/core-gamers tevreden stellen. Ik ben erg blij met mijn Wii, maar erachter zitten? Puur om mijn mailtjes te checken en het enquetekanaal te stemmen, meer eigenlijk niet... (Nu heb ik ook nog geen verdere spellen als WiiSports, maar aangezien ik SSBB en SMG heb besteld komt hier verandering in :D ) Nee, ze moeten zich niet teveel richten op de nonsens...
|
|
CengizMan
op 31-10-2007 om 16:48
[Niv: 99 / Exp: 4940]
|
Bij dit artikel is gebruik gemaakt van het artikel ‘The Third Degree’ van Rob Fahey.
_________________
Hoezo is dat gebruikt?? }>
Gewijzigd door CengizMan op 31-10-2007 om 16:49
|
|
Joris
op 31-10-2007 om 17:20
[Niv: 60 / Exp: 3009]
|
Dat artikel heb ik gelezen en toen ontstond het idee voor mij om deze column te schrijven. Ik vond het wel zo netjes om dat dan ook even vermeldden onder de column.
|
|
Gast (77.160.47.xxx)
op 17-04-2008 om 16:20
|
ik vind opzich dat een WII een gameconsole is met z'n eigen genre, namelijk Family gaming, het is gewoon een console waar je met de hele familie plezier van hebt, hij is niet duur en vooral jongere kinderen kunnen zich er goed mee vermaken (ik bedoel hier niet mee dat WII voor kindjes is), ik ben zelf eigenaar van een ps3, en ik vindt het een prachtig systeem, de ps3 is het krachtigste, de wii het grootste succes, en nou de xbox 360 heeft de hoogste failure rate (175x zo hoog als WII en PS3)
khad meer verwacht van een van de grootste bedrijven ter wereld
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|