In 1997 gebeurde er iets bijzonders. Wat gebeurde was zo uniek dat het de wereld van de videogames voorgoed veranderde. GoldenEye 007 lag in de winkels en schokte zowel gamer als gamepers.
Voor het eerst kregen de consoles een first person shooter waar zelfs de meest console-sceptische PC-gamers jaloers op konden zijn. Elke James Bond game sindsdien, en zelfs elke FPS kan een vergelijking met deze ongeëvenaarde topper niet meer ontgaan.
Simon zegt
EA had speciaal voor de persconferentie een van de GE:RA programmeurs, Simon genaamd uit Amerika gevlogen. Simon speelde op een projectiescherm het derde level van de game door. Dit is tevens het eerste level waarin je de beschikking hebt tot de Eye-powers.
Met een 'Godmode'-cheat speelde de goede man het level door. Het was de bedoeling om een medestander in de strijd te ontmoeten, die je de beschikking zou geven over een sniper rifle, en zou informeren over de juiste plek om Dr. No op te wachten. En om te leggen.
Wat meteen opviel was de grote hoeveelheid aan vijanden die klaar staan om zich voor je machinegeweer te gooien. Dit was in GoldenEye 007 ook wel zo, maar toen waren de levels dan ook enorm (zeker voor een game uit die tijd). In Roque Agent lijkt de grootte van de levels wat ingeperkt om plaats te maken voor meer knalwerk. De omgevingen (van wat we gezien hebben vooral indoors) zijn dan ook hierop ingericht. Er zijn genoeg objecten waar jij, maar ook vijanden zich achter kunnen verschuilen. Het lijkt dan ook alsof de makers je uitdagen tot het spelen van dodge-fights. Toch lijken andere dingen (zoals de mogelijkheid tot het nemen van gijzelaars, de wall sight en ook het gebruik van twee wapens tegelijk) uit te nodigen tot andere vormen van gameplay. Op het moment lijken het nog maar gimmicks maar misschien worden deze later verder uitgewerkt.
Gijzelnemen
Gemakzuchtig
Iets anders dat opviel was dat een gedode vijand, nog voor hij op de grond valt, verdwijnt. Terecht werd na de presentatie gevraagd waarom dit het geval was. Volgens Simon valt dit te wijten aan het rating systeem in Europa (lees Duitsland) waardoor videospelletjes al heel snel een 16+ rating krijgen. Dit willen de makers en uitgevers voorkomen zodat ook de jongere Bondfans dit spel kunnen spelen.
Wij van Gamed vermoeden echter dat de ware reden wel eens hardware gebonden zou kunnen zijn. Dit vermoeden wordt bevestigd doordat de GameCube wegens 'Hardware limitations' 2 multiplayermaps minder zal bevatten dan de Xbox en ps2 versie. Hierbij komt de term 'gemakzuchtig' toch wel in ons op.
"Godmode aanzetten is niet gemakzuchtig hoor!"
|