Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Blue Dragon


Door Roderick op 24-08-2007 om 00:10
Bron: Gamed

Aan goede games geen gebrek op de Xbox 360. Deze goede games zijn echter geconcentreerd binnen bepaalde genres, zoals shooters en racers. Veel Role Playing Games heeft de Xbox 360 niet. Daar gaat dit jaar flink wat aan veranderen, te beginnen met Blue Dragon. Een ambitieus project van het team achter het wereldberoemde Chrono Trigger.

Vorig jaar werden Xbox 360 bezitters al getrakteerd op Enchanted Arms van From Software. Deze RPG bleek niet alle verwachtingen na te komen en scoorde dan ook niets meer dan redelijk. Wel was het de eerste Japanse RPG op de Xbox 360 en bracht het een stevig avontuur van zo’n veertig uur. Nu, bijna een jaar later, verschijnt Blue Dragon, de tweede JRPG exclusief voor de Xbox 360. De honger naar een echte JRPG zal in dat jaar behoorlijk groot zijn geworden, dus laten we eens kijken of Blue Dragon de honger kan stillen.

Het verhaal in Blue Dragon draait rond een jongetje genaamd Shu en zijn vrienden Kluke en Jiro. Zij wonen in een zonnig en vredig dorpje waar één keer per jaar iets verschrikkelijks gebeurt. Ieder jaar komt een grote vin door de grond die alles vernietigt. Deze ‘landshark’, zoals ze het zelf noemen, is een deel van het dorp geworden en men heeft nooit besloten het aan te vallen. Tot de eigenwijze Shu besluit dat wel te doen. Dit gaat natuurlijk niet helemaal goed en voor Shu en zijn vrienden (die hem hielpen) het weten liggen ze onder de grond, waar de ‘landshark’ vandaan kwam. Hier leren ze dat de ‘landshark’ geen dier is maar een machine gebaseerd op eeuwenoude technologie. Deze technologie wordt geactiveerd door een oude schurk genaamd Nene. Hij wil de wereld overnemen met deze machines. Ongewild raken Shu en zijn vrienden in een groter avontuur dan ze hadden gedacht.

Het verhaal is weinig origineel te noemen en kent geen gekke ontwikkelingen. Het voelt echter bijna nooit alsof de personages rare beslissingen nemen waardoor het avontuur een geforceerde wending neemt. De luchtige en vrolijke inslag maakt het verhaal makkelijk verteerbaar. Interessant blijft het daarentegen ook door de nieuwe vrienden die al snel tijdens de reis gemaakt worden. Tijdens de meer dan vijftig uur die de game duurt zullen voornamelijk de hoofdverhaallijn en de ontwikkelingen en wendingen daarin gevolgd worden. Ruimte voor sidequests is er weinig. Er zijn enkele sidequests aanwezig, maar deze zijn niet erg groot. Het verhaal, een belangrijk onderdeel in elke RPG, zit in Blue Dragon dus redelijk goed.



Voor de speler vergt het alleen een flink doorzettingsvermogen: het verhaal en de ontwikkelingen daarin beginnen eerst vlot, maar nemen zeer snel daarna een enorme duikvlucht richting het slome en saaie. Na een tiental uur gaat het tempo weer omhoog en wordt het weer interessant. Aan het eind van de game wordt het nog interessanter wanneer alle locaties te bezoeken zijn en er gezocht kan worden naar nieuwe, uitdagende quests en speciale items. Ook de personages krijgen dan enorm gave abilities en de uitdaging wordt groter. Blue Dragon is dus een echt dieseltje.

In elke RPG wordt ook stevig gevochten en dat kan op verschillende manieren: real-time, turn-based, strategisch of een combinatie van alles. Blue Dragon brengt ons een zeer traditioneel turn based systeem dat we kennen van oude RPG’s uit de Super Nintendo periode, maar ook nog van Final Fantasy X op de PS2. Op het moment van schrijven is er een beweging tegen de traditionele turn based gameplay die RPG’s boden en nog bieden. Deze stroming is ongegrond aangezien Blue Dragon bewijst dat dit systeem, hoewel ouderwets, nog steeds goed kan werken, mits het goed is uitgewerkt. In de game moet je dus gewoon om de beurt een actie uitvoeren en zo het gevecht winnen. Er is een tijdbalkje toegevoegd waarin opgeladen kan worden of de tegenstander slim aangepakt kan worden voor hij aan de beurt is. Dit, en het tactische element rond vuur, water, aarde en wind, geven het tactische deel aan in de gevechten.

Ook is het systeem van random encounters verdwenen: de vijanden zijn te zien op het veld en de speler kiest zelf of hij/zij ze wil aanvallen. Hier zijn zelfs nog enkele leuke twists aan toegevoegd zoals de Field Skills en het Monster Fight principe. Field Skills zijn skills die niet tijdens een turn based gevecht plaatsvinden, maar daarvoor al. Op het speelveld is al een skill te selecteren die het gevecht beďnvloedt. Bij een Monster Fight selecteert de speler op het speelveld meerdere vijanden die elkaar niet zo mogen: deze gaan eerst elkaar te grazen nemen en richten zich daarna op de speler. Zo kan een moeilijk gevecht ineens een stuk makkelijker worden.

Het probleem in Blue Dragon is niet het gevechtssysteem zelf, dat goed werkt, maar de moeilijkheidsgraad. De aanwezigheid van tactische elementen wordt namelijk snel overbodig als een game te makkelijk is. In Blue Dragon is dit grotendeels het geval. Het gebruik van het juiste magische element heeft natuurlijk meer effect in bepaalde situaties, maar de vijanden zijn vaak van zo’n laag niveau dat de karakters ze met een normale aanval ook wel aankunnen. Een ‘hard’ mode is in de game helaas ook niet aanwezig. Eindbazen kunnen een uitdaging bieden voor de beginnende speler, maar de ervaren RPG gamer zal met de meeste eindbazen geen moeite hebben. Aan het eind wordt de game echter een stukje pittiger.



Ontwikkeling van personages in Blue Dragon gaat via een levelsysteem. Als veel vijanden verslagen worden, wordt veel experience verdiend, waardoor een personage een level omhoog gaat en de persoon beter wordt. Ook is er een ranksysteem dat bepaalt welke magie een personage kan gebruiken. Magische spreuken zijn zowel door vechten te verdienen als te vinden/kopen. Koop je een spreuk, dan wordt deze automatisch bij de goede persoon gezet. Personages zijn te verdelen in een groot aantal klassen, die bepalen welke spreuken ze uit kunnen voeren en waar het personage in een gevecht het meeste voordeel heeft. De grootste ontwikkeling van je personage komt echter door het vinden of kopen van te dragen accesoires. Een ring met bepaalde krachten kan een enorm effect hebben op je personage. Gegeven dat er ringen, armbanden, kettingen en oorbellen zijn die tegelijk aan te doen zijn is er dus heel wat winst te pakken. Deze items zijn in de game echter wat té sterk, wat bijdraagt aan de lage moeilijkheidsgraad van de game.

Aan de audiovisuele kant is Blue Dragon een raar gevalletje. De stijl van de game is super, al moet het je liggen. Het kleurgebruik is enorm goed dankzij deze stijl en de personages zien er goed uit. Veel detail hoef je door de keuze in stijl echter niet te verwachten. Omgevingen zien er over het algemeen goed uit, al zul je, met name in het eerste deel, soms verveeld worden met enorm saaie omgevingen. Ook later komen deze, helaas, terug. De game loopt ook niet altijd even vloeiend. In de wereldmap zit het meestal goed, maar bij het verschijnen van veel grote vijanden tegelijk kakt de framerate behoorlijk in. Ook tijdens gevechten is dit merkbaar: een flinke magische spreuk geeft de framerate een behoorlijke klap. Toch is het niet erg storend. Wel storend zijn de soms belabberd klinkende geluidseffecten. Deze effecten konden gemakkelijk uit een Gameboy Advance game zijn gekomen. Dat hier zo weinig aandacht aan is besteed is gek: de muziek (van legende Nobuo Uematsu) is geweldig, op veel eindbaasgevechten na, en ook de voice acting (zowel Japanse stemmen als Engelse stemmen zijn aanwezig) is goed.

Het cijfer dat uiteindelijk onder de review moet komen is het lastigst aan de review van de game. Nu alle voors en tegens van de game bekend zijn zou dit niet moeilijk moeten zijn, maar toch blijkt dit niet het geval. Blue Dragon is namelijk geen top RPG: het begin is te sloom waardoor afhaken makkelijk is, het verhaal is niet origineel en de game is ook nog eens te makkelijk. Toch is de game heel erg leuk. Zonder enige moeite staan er tientallen uren op de klok van de game en dit komt mede door de zeer luchtige en vrolijke inslag van het verhaal. De game is leuk om te spelen, en dat is waar het uiteindelijk om draait. Voor de RPG fan zou dit zelf één van de leukere games van 2007 kunnen zijn, maar dan moet deze fan wel leren leven met enkele grote fouten in de game.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   80
Graphics   75
Replay   85

Blue Dragon blijft ondanks grote minpunten erg leuk.
83


00:11  Hellgate: London kosten bekend
22:21  Scans en art voor Final Fantasy IV
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Zuigertje op 24-08-2007 om 02:19 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Tis idd een erg sloom verhaal.
Kga het na Bioshock wel uitspelen

Gast (80.201.2.xxx) op 24-08-2007 om 02:19
heb hem gokocht en als echte rpg liefhebber kan ik zeggen dat het een vette game is.

Dnarbeis op 24-08-2007 om 02:49 [Niv: 60 / Exp: 2984]
kheb hem ook gespeeld (neef), en hij verdient zen score,vette game.



edit: zei ik daarjuist iets goed oven een xbox ex!? wtf dnarbeis go's mad

Gast (82.92.66.xxx) op 24-08-2007 om 08:37
Ik heb hem ook gekocht,een top game!,verdient zeker een 8.5 :P

Gast (213.199.128.xxx) op 24-08-2007 om 09:50
Gave game inderdaad, mooie aanvulling op de 360 line up

Donux op 24-08-2007 om 09:56 [Niv: 52 / Exp: 2617]
Misschien dat ik 'm straks bij mijn Elite kan afdingen voor de halve prijs.

P-Bwoy op 24-08-2007 om 11:32 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Ik twijfel nog heel erg, maar tussen Bioshock, Skate, Halo 3, Pro Evo 2008 en Mass Effect zie ik geen ruimte meer

Tecnomic NL op 24-08-2007 om 19:19 [Niv: 164 / Exp: 8218]
Toch jammer dat het spel de beloftes niet heeft kunnen waarmaken. Wat toch overblijft: een vermakelijke RPG

Ik laat 'm voorlopig toch aan me voorbij gaan. Bioshock krijgt overduidelijk mijn voorkeur en Halo 3 komt volgende maand al.

Gewijzigd door Tecnomic NL op 24-08-2007 om 19:22

crono op 26-08-2007 om 09:36 [Niv: 63 / Exp: 3156]
Welke beloftes heeft die niet waargemaakt dan??
Misschien ben je niet genoeg een rpg fan maar blue dragon is gewoon wat het is,een rpg.
Het enigste wat ik jammer vind is de framerate,maarja misschien is dat omdat de game al behoorlijk oud is.

Biosock speel ik ook graag hoor,maarja das niet te vergelijke met blue dargoon natuurlijk.

Gideon op 26-08-2007 om 17:34 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Biosock

Dat heb ik ook als ik mn schoenen uittrek na een lange werkdag

Gast (190.58.152.xxx) op 30-04-2008 om 14:54
it looks preety good :)

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Blue Dragon
Type:
Game
Releasedatum:
24-08-2007
Ontwikkelaar:
MistWalker
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media