Af en toe zitten er van die games bij die stilletjes richting release kruipen en vlak voor de release een hele stapel aandacht krijgen. Crackdown was één van deze games en werd door die aandacht een goed verkochte game. Shadowrun lijkt alle vorm van aandacht een beetje misgelopen. De game heeft wel E3 video’s gekend en dergelijke, maar vlak voor release bleef het angstvallig stil.
Het grootste probleem van een multiplayer-only game als Shadowrun is dan gelijk: hoeveel man spelen er als ik hem koop? Ben ik de enige, dan zijn er maar weinig mensen online en wordt de game nooit leuk. Gelukkig lijkt een bepaalde groep de game toch zeker te hebben opgepakt en is dat probleem opgelost. Het bijzondere is dat dit probleem gemakkelijk opgelost kon worden omdat er twee groepen gamers de game tegen elkaar kunnen spelen: PC gamers versus Xbox 360 in een multiplayer game. Een absolute primeur heeft Shadowrun dus zeker, al heeft het voor PC gamers flink wat voeten in de aarde. Voor deze groep is het namelijk een vereiste om een snelle PC (de systeemeisen van de game zijn hoog!), Windows Vista en (om online tegen Xbox 360 gamers te kunnen spelen) een Live Gold account te hebben. De grootste groep gamers zal dus waarschijnlijk Xbox 360 gamers zijn.
Zoals gezegd, Shadowrun is een multiplayer only game, dit wil echter niet zeggen dat de game geen verhaal kent. Shadowrun draait om een groot bedrijf, de RNA, die duizenden jaren oude magie in handen wil hebben om, naar eigen zeggen, de wereld veiliger te maken en een hele hoop winst te maken. Deze magie zit niet voor niets duizenden jaren verstopt want het ging lang, lang geleden flink mis rond deze speciale kracht. Nu de RNA de magie weer terug in de wereld wil hebben, is er ook een groep faliekant tegen het vrijkomen van magie in de nieuwe wereld. De guerrillagroep genaamd The Lineage probeert de RNA te stoppen bij het vrijmaken van magie in deze wereld. Rond een Mexicaans dorpje vindt de confrontatie keer op keer plaats tussen beide groepen en wordt er hard gevochten met vuurwapens, handwapens, technologie en magie (in kleine vorm). Op dit moment wordt er online en offline (met bots of via system link) gestreden tussen spelers.
Op het moment van vechten moet er een balans gevonden worden tussen wapens, verbeterende technologie en magie. Voor elke ronde kun je als speler uitrusting kopen in elk van deze drie categorieën. Wapens variëren van een automatisch machinegeweer tot een rocketlauncher en elk hebben ze hun voor –en nadelen. Er is zelfs een zwaard aanwezig in de game waarmee op korte afstand flink schade gedaan kan worden. In totaal zijn er in elke ronde twee wapens te kopen waarmee je het de hele ronde zult moeten doen. Je behoudt de wapens als je de ronde overleeft en moet ze opnieuw kopen als je het einde van de ronde niet levend ziet. Technologie bestaat uit verbeterende uitrusting die bijvoorbeeld voorkomt dat je je teamgenoten doodschiet of je reflexen verhogen. Ook is er een “paraglide” upgrade aanwezig waarmee je kunt zweven en gigantische sprongen kunt maken. De technologie behoud je ook als je doodgaat, maar moet toegewezen worden aan een knop op de controller. Er zijn vier knoppen gereserveerd voor die technologie die je tevens moet delen met magie. Een balans moet hierin dus gevonden worden.
Magie is min of meer opgedeeld in drie categorieën: healing, defense en offense. Healing magie betreft magie die je kunt gebruiken om jezelf en team te genezen of waarbij je ze terug kunt brengen na een pijnlijke dood. Defense magie is effectief op momenten dat je als team moet verdedigen. Magie bestaat dan uit het plaatsen van beschermende ‘muren’ waar de tegenstander in blijft plakken of een duwende kracht om de tegenstander ver bij je weg te houden. Offense magie kan twee dingen doen: je effectiviteit in de aanval verhogen en bij veel schade zorgen voor een tijdelijke vluchtweg om de krachten te herwinnen. Een stukje magie waar je meteen over leert en dat altijd handig kan zijn is teleport. Je beweegt in de richting waar je naartoe wil, activeert teleport en bereikt het punt in minder dan een seconde. Erg handig om uit een benarde situatie te komen of dichtbij de tegenstander te komen voor een vernederende kill.
Om te zorgen dat de enorme krachten van de magie de game niet uit balans trekt, zijn er maatregelen genomen. De eerste maatregel is, zoals eerder gezegd, dat je maar enkele vormen van magie aan een hotkey toe kan delen en je deze hotkeys moet delen met technologie. De tweede maatregel is de aanwezigheid van Essence wat een levenskracht inhoudt van waaruit magie kan worden gebruikt. Op het moment van gebruik van magie gaat je Essence omlaag en moet je wachten tot het weer opgeladen is. Verschillende spreuken gebruiken verschillende hoeveelheden essence en technologie kan de hoeveelheid te gebruiken essence in de weg staan.
|