Op de Xbox 360 was Full Auto geen succes, maar Pseudo Interactive kreeg een nieuwe kans en ze mochten aan de slag met Full Auto 2: Battlelines op de PlayStation 3 en de PlayStation Portable. Kan die laatste versie zich meten met de grote broertjes op de PS3 en de Xbox 360?
Het belangrijkste element van een racegame is natuurlijk het racen, en dit gaat helaas niet erg vlot. De besturing laat het niet toe om goed bochten te nemen waardoor een bocht meestal eindigt tegen een muur. Door deze besturing zul je dan ook regelmatig zelf ontploffen omdat je ergens tegenaan rijdt. In de consoleversies kun je de tijd even terugdraaien als je het verknalt, dat was een unieke feature die de races wat meer interactief maakte, in deze versie werd dat geschrapt. Hoe slecht de besturing ook mag zijn, terrein verliezen zal je niet. De AI is namelijk een rubberband AI, de tegenstand blijft altijd binnen handbereik ongeacht hoe zwaar je het verknalt.
Het scherm van de PlayStation Portable is groot voor handheldnormen, maar voor deze game is het totaal ongeschikt. Je ziet geen verschil tussen de wagens van de tegenstanders of die van het verkeer. Het is veel te druk, je ziet eigenlijk vlekken over je scherm racen in plaats van wagens en je hebt hierdoor geen overzicht. Zelfs de HUD, waar je informatie terugvindt over je eigen gezondheid, je doelen en de gezondheid van je tegenstanders, is moeilijk om af te lezen. Je wordt in het duister gehouden over dit soort vitale dingen, zelfs een kaartje van het circuit zie je niet.
De omgevingen steken niet lekker in elkaar, in het eerste level bijvoorbeeld heb je een boot die regelmatig over het scherm vliegt terwijl je hem niet kunt ontwijken. De helft van de keren raakt hij je dus waardoor je weer mag wachten om terug op de baan gezet te worden. De vele explosies die er aan de pas komen zien er eveneens niet uit. De gebouwen en voorwerpen die je vernietigt bewegen ook niet lekker. Er is wel één positief punt aan de graphics, het lijkt echt alsof je aan fantastische snelheid door de steden raast en dit gebeurt zonder slowdown.
Het geluid is zeker beter, de geluidseffecten geven een lekker episch gevoel en klinken realistisch. Het is spijtig dat men geen acteurs heeft ingehuurd om het verhaal in te spreken, nu zijn deze verhaalstukjes nogal stil. Met artiesten als Wolfmother en Sum 41 op de soundtrack krijg je wel een ondersteuning als destructieve rockmuziek, iets dat het gevoel van de game nog wel versterkt, maar de gameplay zorgt ervoor dat je dit snel vergeet.
Als game is Full Auto 2 gewoon niet geschikt voor de PSP, de consoleversie is uitgebreider en biedt meer overzicht. Er is geen reden om dit spel in huis te halen, zelfs niet als je wagens wilt opblazen. Mensen die een gelijkaardige game willen op hun handheld, kunnen beter gaan voor Twisted Metal: Head On gaan. Goede games zijn er in dit genre sindsdien niet meer verschenen, voor een volgende Full Auto kijkt men dus beter even naar de gameplay van die serie.
|