Games die over de tweede wereldoorlog gaan, die hebben we op de consoles genoeg. Games met een strategisch tintje zijn echter wat zeldzamer en een volledige real time strategy game is helemaal ver te zoeken. Battlestations: Midway brengt ons een mix van strategie en actie om ons zo de tweede wereldoorlog maar eens opnieuw, maar dan net even anders, te beleven.
Zo gruwelijk als deze oorlog was, het blijft stof voor veel games. Vaak zijn het first person shooters of real time strategy games die de tweede wereldoorlog als hoofdthema hebben. Ook flightsims en andere simulatiegames hebben deze grote oorlog wel eens als thema. Zo ook Battlestations: Midway. Battlestations. Deze game neemt echter niet de bestorming van Normandië of de bezetting van Nederland als centraal punt maar focust op de gevechten die in de lucht en op zee zijn uitgevochten. Pearl Harbour krijgt natuurlijk een rol in de game. Op zee zijn het niet de grote aantallen troepen en voertuigen die de dienst uitmaken maar de kracht van sterktes tegen zwaktes: grote schepen tegen onzichtbare onderzeeboten, snelle vliegtuigen tegen de vuurkracht van een tot de tanden bewapend schip bijvoorbeeld. Om dit goed weer te geven is gekozen voor een oogpunt vanuit strategie, maar niet alleen dit. Ook actie speelt een rol, wat inhoudt dat eenheden ook speelbaar zijn.

De combinatie van strategie en actie houdt in dat je zorgvuldig met je eenheden om zult moeten gaan en de acties goed moet plannen. Aan de andere hand moet je af en toe zelf de held uithangen en door gekke acties een bepaald doel voltooien. Het plannen begint bij een standaard mode van waaruit je de hoeveelheid eenheden overzichtelijk kunt bekijken en aansturen, deze mode is dus geen schematisch overzicht maar geeft het gevecht gewoon in gedetailleerd 3D weer, waarbij je alle beweging en actie kunt zien. Vanuit deze mode kun je dus eenheden aansturen en het werk laten doen. Eenheden oproepen en terugtrekken gaat eveneens via deze mode, het werkt door simpelweg op grotere eenheden te klikken van waaruit andere, kleinere eenheden komen (bijvoorbeeld een Aircraft Carrier waar gevechtsvliegtuigen uit komen). Het oproepen en aansturen gaat dus vrij gemakkelijk via deze tactische mode. De verdediging is middels deze mode simpel uit te voeren en te onderhouden.
Voor je een aanval uitvoert kun je ervoor kiezen het map scherm te gebruiken. Dit scherm geeft wél een schematisch overzicht, waarbij een aanzicht van boven op 2D eenheden het visuele aspect is. Vanuit deze modus kun je het aantal en type troepen selecteren en naar een objective sturen dat ver weg is. Op deze manier hoef je het hele eind niet zelf te vliegen. Ook is het mogelijk om heel simpel je kwetsbare eenheden om een gevaarlijke zone te vliegen en alsnog effectief te zijn. Daarnaast is de map erg handig om aankomende aanvallen goed te zien aankomen en eventueel je verdediging aan te sterken. In de aanval wordt meer van je verwacht, hier komt de actie in het spel. Het aanvallen vindt weer plaats in de standaard mode. Door middel van de d-pad kun je eenheden wisselen en zelf besturen. Dit is van belang als je een aanval op wilt zetten en effectief te werk wil gaan. Zo onafhankelijk als de verdediging is van jouw acties, zo afhankelijk is de aanval. Als je eenmaal een eenheid geselecteerd (bijvoorbeeld een gevechtsvliegtuig) hebt kun je enkele troepen meesturen naar je objective om het gevecht aan te gaan. Op deze manier hoef je niet al het werk te doen.
Battlestations: Midway biedt een scala aan eenheden, waarbij niet alleen de gevechtschepen en snelle vliegtuigen centraal staan. Ook zijn niet alle doelen op het water, dus enig groen kunnen we ook verwachten. De graphics zelfs zijn aardig opgekrikt voor een game die ooit begonnen is als Xbox titel. Het water en de lucht zien er alvast indrukwekkend uit en alles loopt op een constante framerate. Dit mag ook wel aangezien de game over een kleine maand uit moet komen. Als laatst brengt de extra ontwikkeltijd een online mode met zich mee die met acht spelers te spelen is. Dezelfde tactiek en actie zijn aanwezig, maar leveren een stuk meer hectiek op aangezien het nu met zeven tegenstanders uitgevochten moet worden.

Battlestations: Midway lijkt heel stilletjes een heel vermakelijke game te zijn geworden die misschien niet de hoge ogen zal gooien of de hoge cijfers zal scoren, toch is er zeker een groep gamers die zich tot deze game aangetrokken kan voelen en het is te hopen voor de veelbelovende online mode dat deze groep mensen van de game weten en hem uiteindelijk veel gaan spelen. Ik ben alvast benieuwd naar het eindresultaat en de uitwerking van de interessante ideeën. Battlestations: Midway ligt vanaf 9 februari in de winkels en verschijnt op Xbox 360 en PC.
|