Mark Rein lijkt een druk leven te hebben. In het verleden uitte hij zich al over de Nintendo Wii, games in het algemeen en over Windows Vista. Ondanks al die drukte vond hij ook nog tijd om even over zijn eigen game te praten.
Het spel schiet al aardig op met veel content en veel levels. Omdat het een belangrijke franchise is voor Epic Games willen ze zich niet vast laten pinnen op een releasedatum en alle tijd nemen om een goed product op te zetten. Berichten dat het spel uitgesteld zou zijn slaan volgens hem dan ook nergens op, het spel heeft immers geen datum. Wel weet hij nu al dat het spel niet dit jaar zal verschijnen.
Een probleem in Unreal Tournament 2004 was dat na het spawnen alle voertuigen in gebruik waren en je dus een groot deel te voet af moest leggen. Om deze reden is het hoverboard geïnstalleerd, welke iets langzamer is dan de Scorpion, maar wel een stuk sneller dan wanneer je te voet moest gaan. Er is echter wel één nadeel: je kunt geen wapens gebruiken als je op het board staat! Daarentegen kun je het wel weer aan andere wagens koppelen om zo mee te liften, of in de lucht lekker trucjes maken.

Veel aandacht gaat uit naar de physics in het spel. Van power cores vallen stukjes af en bij de karakters willen ze verder gaan dan enkel ragdoll physics, dat Unreal Tournament 2003 als één van de eerste spellen introduceerde.
Bekende mappen uit voorgaande delen zullen weer terug komen, welke dat zijn wist hij echter nog niet. Ook bekende wapens maken een terugkomst, hieronder vallen onder andere de Flak Cannon, Rocket Launcher en Shock Rifle. Naast deze bekende wapens komen er ook één of twee nieuwe wapens, beide zijn turret-based. Het doel is dan ook niet zozeer om allerlei nieuwe wapens te brengen, maar de beste wapens uit de UT delen samen te voegen.

Door de Unreal Engine 3 zal het interessant gaan worden wat modders allemaal gaan bedenken en naar buiten zullen brengen. Zelfs zonder dat je een een scripter bent met vele jaren ervaring zou je al een puzzelgame kunnen maken waarin je je eigen idee kwijt kunt.
Met Gears of War wil Epic Games de ultieme console game maken. Zowel de singleplayer, het verhaal, het karakter design met goede emoties en de close-up actie krijgt allemaal even veel aandacht. De grootste fout over Gears of War is echter dat veel mensen het een First Person Shooter noemen, terwijl het een Third Person actiegame is met veel camerastandpunten waarin het karakter te zien is.
|