Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
09 December 2019 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 December 2019 
(2) 
(1) 
(1) 
(18) 
07 December 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 December 2019 
(0) 
(8) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 December 2019 
(12) 
(2) 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 December 2019 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 December 2019 
(10) 
(12) 
(4) 
(0) 
(2) 
02 December 2019 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
01 December 2019 
(27) 
(2) 
30 November 2019 
(2) 
(13) 
29 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 November 2019 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
(4) 
(0) 
27 November 2019 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(3) 
26 November 2019 
(28) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(5) 
(4) 
25 November 2019 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 November 2019 
(5) 
(1) 
(5) 
(0) 
22 November 2019 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
21 November 2019 
(7) 
(0) 
(3) 
(5) 
(1) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 November 2019 
(0) 
(9) 
(2) 
(1) 
19 November 2019 
(0) 
(0) 
Star Wars: Jedi: Fallen Order
Asterix & Obelix XXL3: The Crystal Menhir
Lost Ember
Life is Strange 2 – Episode 5
Column:

Reclame in games?


Door Joni Philips op 21-08-2006 om 00:02
Bron: Gamed

Reclame in games bestaat al lang, maar dit was echter zeer eenvoudig in het begin. Zo kun je reclame zien voor Electronic Arts aan de kanten van FIFA of de Polyphony Digital borden langs de kant van de weg in Gran Turismo. Gaandeweg ging dat een stapje verder met games zoals Grand Theft Auto, die verwijzen naar bestaande winkels, maar ze onder een andere naam aanduidt.

Dat is nu al een stap verder gegaan met games als Yakuza. Sega heeft namelijk contact gezocht met allerlei grote bedrijven en winkels in Tokio om de omgeving zo realistisch mogelijk weer te geven. Dat is zeker een nobel initiatief want het verbetert de manier waarop we games beleven. Niemand zou toch geloven dat Tokio een echte stad is als je geen winkels ziet. Dan lijkt het eerder Grand Theft Auto III waar de hele stad bijna dood lijkt omdat er maar een beperkt aantal winkels is.

De laatste jaren zagen we ook al veel mindere goden goedkoper hun consoles verkopen met 'Smart Ads', kleine advertenties die x-maal per dag verschijnen. Dit halveert dan de prijs van de console. Deze vorm van reclame in 'games' is zeer belonend, mensen kunnen hun console namelijk goedkoper krijgen en het bedrijf leidt minder verlies door de advertenties. Als je op die manier een Xbox 360 (Core) zou kunnen krijgen voor 200 euro of een goedkope PlayStation 3 voor 400 euro zou dat zeker de verkoopscijfers verhogen. Je stelt je namelijk open voor een nieuwe groep die wel next-gen willen, maar niet kunnen. Aan andere mensen laat je dan weer geld over voor het kopen van meer games.

Er zijn ook gelijkaardige initiatieven met Smart Ads. Zo hebben we Electronic Arts dat in Amerika zijn online modes in de sportgames gratis aanbiedt als, en alleen als, je er de reclame van ESPN bijneemt. Anders mag je $2 neertellen per maand. Dit is duidelijk een mindere vorm van Smart Ads want EA neemt hier iets dat anderen gratis aanbieden en maakt het betalend tenzij je Ads neemt. Iedereen die al een online game van Electronic Arts heeft gespeeld, weet ook dat het zijn geld niet waard is.

Nu is er echter een nieuwe trend opgetreden van de echte in-game advertising waarbij ontwikkelaars contracten sluiten met advertentiebureaus zoals Massive Network en IGA om advertenties te leveren voor in hun games. Men verwacht dat deze advertentiestrategie tegen 2010 in Amerika alleen al goed gaat zijn voor een miljardeninvestering. Dat is ook redelijk logisch want de beste manier om een jonge, mannelijke doelgroep te bereiken is via games. Veel van hen besteden nu eenmaal steeds meer tijd aan games dan aan het populairste reclamemedium, televisie. Steeds meer reclamebureaus, waaronder Nederlandse en Belgische, overwegen de overstap deels te maken.

Een eerste goed voorbeeld van reclame is de Activison game Tony Hawk's American Wasteland. In die game kun je jeeps van Daimler-Chrysler vinden. Achteraf heeft Nielsen Entertainment een onderzoek gedaan onder kopers van de game waaruit blijkt dan 50-60% de jeep zou aanraden aan vrienden en/of hem zelf wil kopen. Men heeft ook uitgezocht dat de game een tiende van de ontwikkelkosten terughaalt door deze minimale advertentiestrategie. Het is dan ook een goede manier voor een ontwikkelaar om in deze dure generatie minder risico's te nemen. Activision zal dan ook met Tony Hawk's Project 8 nog een stapje verder gaan.

Men kan zeer ver gaan zulke reclames. Beeld je maar eens een Grand Theft Auto IV in waarin je naar de winkel kan gaan om een Zune te kopen en zo onderweg ook naar de radio te luisteren. Dan kun je naar een kledingwinkel zoals in Grand Theft Auto: San Andreas, maar nu koop je echte Levi's Jeans of Nike schoenen. Daarna ga je naar de garage en steel je er een Ford. Het zou ongetwijfeld veel geld opbrengen. Bestaat het risico echter niet dat de publisher té ver gaan?

Langs één kant is het wel duidelijk waarom reclame in games positief is. Bij games als Yakuza of sportgames maakt het de ervaring nog allemaal net iets realistischer. Ook de zogenaamde Smart Ads zijn wel interessant voor de portemonnee van de gamers, mochten grotere bedrijven er gebruik van gaan maken. Aan de andere kant bestaat ook de kans met de opkomende in-game advertising dat bedrijven gaan geneigd zijn om delen van hun game gewoon te verkopen aan reclamebedrijven. Het jaar 2007 zal ons tonen hoe ver men zal durven gaan, want het aantal bedrijven dat in zee gaat met reclamebureaus voor in-game reclames blijft maar stijgen.



00:16  CivCity: Rome
18:06  Ook vijf screens Rune Factory
 Reacties (225)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 12:14

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 12:15

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 12:15

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 12:15

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 12:15

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 12:15

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 12:15

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 12:15

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 12:16

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 12:16

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 12:21

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 15:34

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 15:34

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 15:34

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 15:34

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 15:35

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 15:35

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 15:35

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 15:35

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 15:35

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 15:35

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 15:35

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 15:35

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 15:35

Gast (66.232.117.xxx) op 26-10-2007 om 15:35

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden