Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
16 December 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
15 December 2019 
(0) 
(0) 
14 December 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(11) 
13 December 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(6) 
(8) 
12 December 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 December 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
10 December 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(7) 
(1) 
(0) 
(6) 
(0) 
09 December 2019 
(2) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 December 2019 
(2) 
(1) 
(1) 
(18) 
07 December 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 December 2019 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 December 2019 
(12) 
(2) 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 December 2019 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
GRIS
Ancestors: The Humankind Odyssey
Tools Up!
Star Wars: Jedi: Fallen Order
Review:

CivCity: Rome


Door Roderick op 21-08-2006 om 00:16
Bron: Gamed

De titel doet het al vermoeden en de game is het bijna: een combinatie van elementen van Civilization games en Sim City games. Natuurlijk schemert meer van het één door dan van het ander en zo hebben we een game die toch weer een vrij standaard benadering heeft op het citybuilding genre.


In dit citybuilding genre worden we momenteel redelijk verwend. Onlangs kregen we het middelmatige Glory of the Roman Empire te verwerken, waarbij het bouwen van een stad en de handelsverbindingen wel erg makkelijk werd gemaakt. De echte citybuilding fan wacht natuurlijk al een tijde op Ceasar IV, maar tot die tijd moet CivCity: Rome ons maar vermaken. Gelukkig houden we het dankzij deze game wel even vol. CivCity: Rome is het resultaat van een samenwerking tussen Firefly (Ceasar reeks) en Firaxis (Civilization). Hoewel we veel van de Ceasar reeks terugzien (mede omdat er weinig ruimte tot creativiteit is binnen het citybuilding genre), zien we betrekkelijk weinig Civilization invloeden terug.

In CivCity: Rome krijg je, tot ieders grote verbazing, een Romeinse stad onder je bewind. De bedoeling is dat je deze stad ontwikkelt tot een ware metropool die zowel op handelsgebied als op oorlogsgebied het nodige gezag uitstraalt. Dit doe je door het ontwikkelen van productie van verschillende goederen, zoals voedsel en textiel. Zo houd je de bewoners tevreden en blijft productie op peil. Dit blijft nooit lang zo en tekorten komen na verloop van tijd om de hoek kijken, handelsroutes worden opgericht om de tekorten en overschotten in balans te brengen en zo hebben we een lekker lopende Romeinse stad.



Goed, het standaard citybuilding praatje zijn we snel voorbij. Op naar de elementen waarmee CivCity: Rome probeert uniek te zijn. Allereerst het systeem van vraag en aanbod. De bewoners van je stad hebben voedel en dergelijke nodig om te kunnen blijven bestaan. Deze stoffen worden in de alom bekende gebouwen gemaakt (boerderijen, molens en dergelijke) en komen vervolgens terecht op verkooplocaties verspreid in de stad. Huizen die dichtbij een bepaalde verkooplocatie staan maken gebruik van deze goederen. Naar mate huizen ontwikkelen krijgen ze meer behoeften en daar moet op ingespeeld worden. Nu kun je er altijd voor kiezen om zoveel mogelijk van deze behoeften te vervullen door alles dicht rond de hoogontwikkelde huizen te zetten. In CivCity kun je het ook anders aanpakken: je brengt de huizen naar de plekken waar het aanbod het grootst is, verhuizen dus!



Een tweede punt waar CivCity speciaal in is, is de toevoeging van de research die we kennen uit de Civilization reeks. Deze tech-tree geeft je de kans om enkele speciale aspecten extra te ontwikkelen. Zo kun je het algehele geluk in de stad bij elke nieuwe stage in de ontwikkeling omhoog laten gaan. Via dit systeem is bijvoorbeeld ook sneller geld binnen te halen. De toevoeging van deze tech-tree is leuk, maar biedt niet veel aanvulling op de gehele gameplay. Het geluk vrij snel en gemakkelijk met 10% omhoog laten gaan via een dergelijk pad is dan misschien ook niet de manier waarop een echte citybuilder zoiets wil bereiken.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   70
Sound   70
Graphics   73
Replay   70

Redelijke citybuilder die laat zien hoe hard het genre aan echte vernieuwing toe is.
70


10:39  Movie God Hand
00:02  Reclame in games?
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Cubic X op 21-08-2006 om 20:49 [Niv: 203 / Exp: 10171]
lijkt me wel vet spel

Gast (80.200.33.xxx) op 25-08-2006 om 21:30
Goede review, ik ga het spel eens huren.

btw Gast (211.213.255.x) begint vervelend te worden...

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
CivCity: Rome
Type:
Game
Releasedatum:
28-07-2006
Ontwikkelaar:
Firefly Studios
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media