Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Feature:

Videogame Industrie: Developers


Door Joni Philips op 11-07-2006 om 00:50
Bron: Gamed

De gamewereld is de laatste jaren enorm gegroeid en is daardoor een belangrijke economische sector geworden met dozijnen disciplines en verschillende soorten bedrijven. Zo hebben we beroepen zoals designers, producers en testers. Elk van de bedrijven en beroepen heeft zijn specifieke functies waardoor hij onmisbaar wordt om een game bij de gamer te krijgen.


De belangrijkste groep zijn de Third Party developers. De meeste Indie developers worden opgericht om ervaring op te doen en later door te groeien tot Third Party developer. Deze ontwikkelaars worden aangeworven door een publisher om een game te maken die hun interne studio's niet kunnen maken, of ze ontwikkelen een eigen concept en gaan dan naar een publisher om er de nodige fondsen voor te verwerven. Bij deze samenwerking verliezen ze echter veel creatieve vrijheid, ze zijn namelijk volledig financieel afhankelijk van de publisher.

Elke vier tot acht weken moeten ze ook een versie afleveren, en als die aanvaard wordt, krijgt de developer een voorschot uitbetaald op het afgesproken bedrag voor de game. Dat geld wordt gebruikt voor de lonen van de werknemers en voor andere kosten zoals het betalen van een licentie. Als de game echter niet aanvaard wordt, krijgt de studio geen geld en kan het de lonen niet betalen. Eén mislukte game kan dan ook het einde betekenen van de studio, daarom is het logisch dat de meeste ervan na een tijdje verkocht worden aan een publisher.

Bij de developers zelf gelden er intern meestal lakse regels, programmeurs en dergelijke werken nu eenmaal beter in een rustige omgeving. Het is zeker geen schande om in joggingbroek met een kleurrijk T-shirt op je sandalen naar je werk te komen. Het werk is echter niet zo licht als het lijkt voor mensen buiten de industrie, de werknemers van een developer staan onder zware stress om een game op tijd af te krijgen, en er zijn veel faillissementen onder kleine developers. Echt zeker over je job ben je dus niet.

De werkdag begint bij de meeste developers rond 9-10 uur zodat de werknemers goed uitgeslapen zijn, toch werken ze minstens veertig uur per week. Dat kan echter meer worden in de periodes voor een deadline. Als het duidelijk wordt dat een game de deadline niet zal halen, worden de uren meestal opgeschroefd zodat men al snel een zestig à tachtig uur werkt. Dit gebeurt bijna bij elke game, de kans dat de ontwikkeling perfect op schema verloopt zonder overuren, is bijna nul. Maar grotere studio's rekenen mogelijke problemen altijd al mee in het schema.

Nieuwkomers op de markt hebben het hier echter veel moeilijker mee, zij kunnen nog niet schatten wat er allemaal mis kan gaan. Daarom zijn deze overuren vooral bij kleine ontwikkelstudio's belangrijk, zij worden pas betaald als de game een bepaalde mijlpaal bereikt hebben. Als dit niet op tijd gebeurt, kan de studio in financiële problemen komen omdat ze geen geld hebben voor de lonen. Desondanks zijn er ook gevallen bekend binnen grote publishers, zo moet men bij EA bijna het hele jaar rond overuren doen, in de weken voor een release kan dit zelfs oplopen tot 85 uur per week.
Pagina: 1 | 2


09:13  Verborgen personages in Battlestadium D.O.N.?
00:06  Eerst zien en dan spelen voor DreamWorks
 Reacties (6)
 Pagina: 1
DanLee op 11-07-2006 om 01:30 [Niv: 18 / Exp: 907]
Out Sourcen hier in NL hebben we ook een bedrijf die een game voor marketplace voor de 360 hebben gemaakt. En ze hadden voorheen enkele levels voor andere games ontwerpt zoals een level van unreal tournament wat uitgerekent mijn lievelings level is
Dat Lionhead Studios is gekocht door microsoft is ook allemaal goed, nu kan hij beter werken aan Fable 2 zodat hij langer wordt dan deeltje 1, en heeft hij nog een prachtig budget van ome bill

Arrie op 11-07-2006 om 01:34 [Niv: 23 / Exp: 1168]
@DanLee Klopt, dat Out Sourcing bedrijf is Streamline Studios.

Gast (84.28.170.xxx) op 11-07-2006 om 09:11
1) Klinkt allemaal demotiverend als je een developer wilt worden...Wie wil dat nou? Ja, misschien mensen met gaves goede games te maken? Lonen zullen dan ook wel niet hoog zijn...

2) er staat nog 'Revolution' in het stuk |( :P

Joni Philips (Eindredacteur) op 11-07-2006 om 09:36 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
1. Dat Lionhead opgekocht is slecht, vroeger heeft Molyneux al eens een studio verkocht aan een groot bedrijf en werd hij het beu en is hij opgestapt (Bullfrog)
2. Outsource bedrijf is idd Streamline, zoals in de feature staat
3. Klinkt idd demotiverend, maar ook een gewoon bedrijf oprichten is moeilijk, voor een developer is dat niet anders.
4. Stond nog Revolution in omdat de feature ouder is dan de naam Wii

Gast (62.177.151.xxx) op 11-07-2006 om 10:24
Bullfrog !! jaaa helemaal vergeten :)
wat heb ik genoten van spellen als Dungeon Keeper, Populous en Theme Hospital !!

Schitterend !

clavix op 11-07-2006 om 22:46 [Niv: 5 / Exp: 256]
Harde werkers die game developers daarom mensen blijf games kopen ondersteun deze harde werkers!!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Videogame Industrie
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden