Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
06 Mei 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(4) 
(1) 
(2) 
(0) 
(1) 
05 Mei 2025 
(0) 
(10) 
04 Mei 2025 
(2) 
(1) 
(1) 
(0) 
03 Mei 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(3) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
Grand Theft Auto VI - De Locaties
Grand Theft Auto VI - De Personages
Days Gone Remastered
Gamed Gamekalender Mei 2025
Column:

Het leed dat 'Game Over' heet


Door Joker op 08-04-2006 om 00:20
Bron: Gamed

Game Over... Je hebt gefaald! Het is voor elke gamer een bekende zin die niet al te vrolijke gedachten zal ophalen. Toch vermijden de meeste dit einde niet en kiezen ze voor de uitdaging. Waarom?

Iedereen kent het wel, ben je net lekker bezig met je spel, kom je op een punt terecht waar je keer op keer wordt verslagen. Na meerdere pogingen om die éne eindbaas te verslaan, begin je al een klein beetje de moed te verliezen. Behoorlijk wat gevloek en een controller op grond, later geef je het op en zet woest je spel uit, andere keer maar weer proberen... Laatst kwam ik weer gefrustreerd en ontevreden achter mijn console vandaan en rees bij mij de vraag: Waarom kies je telkens voor die hogere moeilijkheidsgraad? Gamen doe je toch voor je plezier?

In de vorige column had Martijn het over de Game-fu krijgers, gamers die tot het uiterste gaan om de game zo goed mogelijk uit te spelen. Ik heb altijd veel bewondering voor deze gasten, stel je eens voor hoeveel ze wel niet hebben moeten oefenen voor ze tot een prestatie als deze konden komen. Onderdeel van deze tak van gaming zijn de speedruns, het zo snel mogelijk uitspelen van een bepaalde game. Zo kwam ik laatste deze contest tegen tussen twee super gamers. Het is ongelofelijk maar waar, ze weten Super Mario Bros. in precies 6 minuten uit te spelen en eindigen met een ware foto finish. Dit is trouwens niet eens hun record, dat staat namelijk op respectievelijk 5:11 en 5:09.



Erg knap als ik het zo bekijk, maar dan vraag ik me al snel af of dit resultaat al het oefenen waard is. Voor mij niet, echt niet. Ik speel die spellen voor mijn plezier en dat heb ik niet als ik het zovaak opnieuw moet doen. Aan de andere kant geven veel games je de keuze in moeilijkheidsgraad en toch zal vrijwel niemand kiezen voor de makkelijkste mogelijkheid, ik dus ook niet. Door het jezelf moeilijker te maken geef je het gamen wat extra gewicht mee, overwin je de uitdaging dan heb je jezelf bewezen... tegenover jezelf!

Eigenlijk hebben we dus allemaal lichte thrillseak trekjes, het geeft een goed gevoel om mooie prestatie neer te zetten. Soms ben ik echter de irritatie en moeite die dat kost zat, maar gelukkig zijn er ook nog games die deze irritatie willen voorkomen, denk bijvoorbeeld aan The Sims, Animal Crossing en Nintendogs. Mensen kunnen toch plezier hebben, zonder altijd maar weer een uitdaging te hoeven overwinnen. Op deze manier speel je zonder irritatie en ik denk dat hier het geheim van hun successen ligt. Het is ook wel eens fijn om gewoon te kunnen gamen op een hele luchtige, vrolijke manier.

Het is dus erg fijn dat beide soorten games bestaan. Het hangt een beetje van de aard van het beestje af waar je interesse ligt. Ik kies dan toch voor het verslaan van die eindbaas. Mocht ik te vaak Game Over zien, dan kan ik toch altijd nog overstappen op Animal Crossing? Ik ben wel benieuwd wat jullie keuze is, verkiezen jullie het overwinnen van een uitdaging boven het leed dat Game Over heet?


00:20  Yangus komt nog negenmaal langs
13:09  Radical Entertainment werkt aan Revolution game
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Omabeatle op 08-04-2006 om 00:32 [Niv: 7 / Exp: 337]
prima column, en natuurlijk ga ik voor de overwinning.

Bij vrouwen ligt dat anders... daarom scoren the Sims en Nintendogs ook zo goed bij hun. Je hoeft namelijk geen uitdaging te overwinnen

DanLee op 08-04-2006 om 07:55 [Niv: 18 / Exp: 907]
Ik zie amper Game Over meer Mission Failed }>

Cubic X op 08-04-2006 om 08:35 [Niv: 203 / Exp: 10171]
Goede column!
als ik vast zit in een game dan probeer ik het ongeveer 2/3 en als het dan niet lukt dan word de controller en game afgesloten om de game vervolgens de eerste 2 week niet meer aan te raken, zo gaat dat meestal bij mij.
Als het niet lukt geef ik het te snel op en raak ik de game ook niet meer zo snel aan, omdat dan de gedacht heerst bij mij:
waarom zou ik het nog een keer proberen? het lukt me toch nooit, stom kut spel
dus veel games liggen hier nog zonder ze ooit helemaal uitgespeeld te hebben

Gast (82.173.102.xxx) op 08-04-2006 om 10:46
Ik kies de hogere moeilijkheidsgraad, meestal omdat dit vaak een grotere beloning heeft, zoals iets unlocken :)

AlttC op 08-04-2006 om 11:15 [Niv: 14 / Exp: 699]
Ik herinner me dat ik bij Viewtiful Joe en Resident Evil 4 eerst de makkelijkste moeilijkheidsgraad koos
Maar later wel altijd de andere moeilijkhijdsgraden hoor.
En als het niet lukt na veel proberen, kap ik er vaak mee.

Drie maanden later, totaal niet meer van de controls bewust door al die andere games, probeer ik het weer eens en meestal win ik dan ook in 1 keer

Kennen jullie trouwens ook dat als je de eerste keer bij een eindbaas komt, dat je hem dan bijna verslaat (nog een paar hits ofzo) en als je het dan opnieuw probeert, je vaak niet verder komt dan het midden van het gevecht. Zou de drang van nieuwsgierigheid positief invloed hebben op je gameskills; boven ervaring nog?

Lennie1973 op 08-04-2006 om 19:06 [Niv: 31 / Exp: 1566]
Bij heel veel games vind ik het nou juist spannend om de eindbaas tegen te komen en dat Game over hoort er bij. Ik RPG's kun je je nog altijd uplevelen

Gast (84.104.81.xxx) op 09-04-2006 om 16:59
ik kies voor het gemak, maar achteraf kijk ik dat op sommige games dan te snel bent uitgekeken omdat er toch niet genoeg uitdaging in zit, hoewel de gameplay eerste half uur lache is. ik speel het daarom dit zulke games als tussedoortje als ik niet veel tijd heb om in een game echt te verdiepen.

Gast (83.118.232.xxx) op 10-04-2006 om 13:36
ik kies meestal voor hard of normal, ik vind easy gewoon te easy! :P

Joker op 15-04-2006 om 13:32 [Niv: 67 / Exp: 3369]
@ Omabeatle, dat klopt. Zal wel te maken hebben met de genen, mannen zoeken vaker de uitdaging op. Maar dit is natuurlijk niet bij iedereen het geval, voor ik weer mensen over me heen krijg.

@ Robert, dat heb ik dus ook. Vaak probeer ik het op een hogere moeilijkheidsgraad en kom ik vast te zitten. Dan stop ik en laat ik de game liggen en elke keer dat ik denk laat ik verder gaan, herinner ik me dat ik de vorige keer ook vast zat. Te lui om een makkelijkere moeilijkheidsgraad in te stellen en geen zin om weer vast te zitten laat ik het dan maar en ga ik een potje online spelen(meestal andere game), daar zit je nooit vast

@ AlttC, het heeft meestal wel zin om even een pauze te nemen, omdat je het dan de volgende keer anders aanpakt, maar drie maanden later... Dat lukt me meestal niet

Ugamer op 20-04-2006 om 17:28 [Niv: 14 / Exp: 707]
GAME OVER, maar tussendoor ACWW ofzo is perfectos!

Gast (217.122.122.xxx) op 07-05-2006 om 11:55
Ik ga ook meer voor het Game Over en "de prestatie neerzetten"....Ahoewel ik mij met The Sims ook wel een poosje kan vermaken, dat is goed voor de afwisseling *D

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden