Ashly Burch heeft haar zorgen geuit als het gaat om de implementatie van kunstmatige intelligentie binnen videogames. Dit nadat er een video verscheen waarin het door haar gespeelde personage, Aloy uit Horizon, via deze vorm tot leven kwam.
De video, waarvan het niet de bedoeling was dat deze publiekelijk zou worden, kreeg massaal reacties en velen hiervan waren negatief. Dit is niet gek als je beseft dat er juist stakingen zijn door het SAG-AFTRA (de Amerikaanse vakbond die game-, film-, televisieacteurs en radioartiesten vertegenwoordigt) tegen de toename van kunstmatige intelligentie.
In de beelden zien we ook Aloy voorbij komen, alleen dan zonder betrokkenheid van haar originele acteur, Ashly Burch. Hoewel Horizon ontwikkelaar Guerrilla Games tegen haar heeft gezegd dat de video geen reflectie is van waar ze momenteel aan werken spreekt ze zich toch uit tegen deze mogelijke toekomst van de industrie. In een video op haar TikTok laat ze weten:
quote: “Ik wilde het hebben over AI Aloy. Ik zag de tech demo eerder deze week. Guerrilla nam contact met me op om te laten weten dat de demo niets weerspiegelde wat actief in ontwikkeling was. Ze hebben niets van mijn performance gebruikt voor de demo, geen van mijn gezichts- of stemgegevens. Guerrilla bezit Aloy als personage.
“Ik maak me zorgen, en niet specifiek over Guerrilla of Horizon of mijn prestaties of mijn carrière, ik maak me zelfs zorgen over deze kunstvorm, gameprestaties. We zijn momenteel in staking. SAG-AFTRA staakt momenteel tegen videogames vanwege AI, omdat deze technologie bestaat en omdat we weten dat gamebedrijven het willen gebruiken. We vragen om bescherming.
Ik maak me zorgen, niet omdat de technologie bestaat, en ook niet omdat gamebedrijven het willen gebruiken, maar omdat ze natuurlijk technologische vooruitgang willen gebruiken. Ik kan me voorstellen dat er een video als deze uitkomt, waarin iemands optreden is gekoppeld, waarin iemands stem, gezicht of beweging voorkomt, en dat als we dit gevecht verliezen, die persoon meer verhaal zou kunnen halen."”
De stakingen van het SAG-AFTRA geven aan dat Burch niet alleen staat in haar mening en hier ondervonden ontwikkelaars al eerder last van. In februari gaf Bungie aan dat sommige dialogen van Destiny 2: Heresy ontbraken. Om dit op te vangen is er gebruik gemaakt van ondertitels, zonder dat je stemmen te horen krijgt.
|