Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
10 December 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 December 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
08 December 2024 
(0) 
07 December 2024 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 December 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 December 2024 
(0) 
(0) 
04 December 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
03 December 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
02 December 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
30 November 2024 
(0) 
(1) 
29 November 2024 
(4) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
28 November 2024 
(4) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
27 November 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
26 November 2024 
(6) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 November 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
22 November 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
21 November 2024 
(0) 
(2) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 November 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 November 2024 
(0) 
(6) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 November 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
17 November 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
15 November 2024 
(8) 
(0) 
(1) 
14 November 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 November 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 November 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
11 November 2024 
(2) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
10 November 2024 
(0) 
Het Ontstaan van een Game
Gamed Gamekalender December 2024
Farming Simulator 25
Stellar Blade x NieR Automata
Review:

Dragon Age: The Veilguard


Door Rene Groen op 22-11-2024 om 17:20
Bron: Gamed

BioWare is een ontwikkelaar van uitersten. Een studio met geweldige franchises waarvan de games juist weer uiteen lopen in termen van kwaliteit. Kunnen ze zich na het teleurstellende Mass Effect: Andromedia en Anthem revancheren met een nieuw deel in de Dragon Age-serie?

Het antwoord is niet met een simpel ja of nee te beantwoorden. The Veilguard is een game van uitersten, en dat op vrijwel ieder vlak. In dit vervolg op Dragon Age Inquisition tracht Solas de Veil, een scheidingslijn tussen twee werelden, te verbreken. Zijn plannen worden gedwarsboomd, alleen niet voordat enkele kwade machten de overstap weten te maken. Uiteraard is dit niet de bedoeling en dus moet er redding worden gebracht. Er zijn weliswaar vele boeken, comics en animaties over Dragon Age verschenen, met het bovenstaande verhaal weet je grotendeels wat de opzet is. Er is een kwaad en jij moet het, samen met enkele kompanen, stoppen. Op deze metgezellen, waarover later meer, ligt een stuk meer nadruk dan op het plot zelf.

De ‘jij’ waar ik hierboven naar verwees is Rook. En dat is ook het enige waar jij en ik vermoedelijk samen komen als het gaat om het speelbare personage, door het invullen van onder andere zijn ras en achtergrond creëer je namelijk een uniek individu. De opties zijn behoorlijk veelzijdig, zo kun je sturing geven aan hoe je tegenover de plannen van Solas staat. Dit zul je inderdaad zelf moeten doen, eerder genomen beslissingen worden niet meegenomen. Helaas is Rook ook niet echt een gelaagd personage. Het is iemand die het overal wel mee eens is, conflicten liever uit de weg gaat en niet met zijn vuist op tafel zal slaan. Er worden ook nooit twee uitersten opgezocht in de dialogen, en dus waait hij voornamelijk mee met hoe de wind op dat moment staat. Gelukkig is de voice-acting wel van een hoog niveau.


Je kompanen, die zich één voor één bij Rook voegen, zijn wat dat betreft interessanter. Ze zijn een stuk opener dan dat jij zelf bent en wanneer je na een missie terugkeert in The Ligthouse voeren ze gesprekken met elkaar over hetgeen wat er gaande is, of juist over alledaagse onderwerpen. Het maakt de zijmissies ook een stuk interessanter. Veelal leer je iets over hun achtergrond en beweegredenen, hoewel de ontwikkelaar ook hier de randen van het toelaatbare niet op durft te zoeken. Van mij had het best wat rauwer gemogen. Iets meer wrijving om dat vuurtje op te stoken. In plaats daarvan blijft het allemaal net iets teveel op de vlakte.

Wanneer je eerder een Dragon Age game hebt gespeeld is het belangrijk om te schetsen wat je mag verwachten. The Veilguard pakt veel dingen anders aan dan je wellicht gewend bent. Classes als de Mage, Rogue en Warrior zijn nog altijd aanwezig, en dit is door de diverse specialismen zeker geen vaststaande keuze. Een uitgebreide skilltree onderstreept dit nog eens, net zoals je kompanen diverse abilities hebben die je kunt upgraden. Dit alles zorgt alleen niet voor tactische gevechten. Je kunt iemand wel een opdracht geven om een bepaalde actie in te zetten, veel tactischer dan dit is het niet. Persoonlijk had ik geen problemen met deze actie-RPG-benadering, ben je daarentegen iemand die juist zijn troepen aan wil sturen en meer diepgang verlangd dan is dit iets om rekening mee te houden.


Het vechten doe je in real-time door lichte en zware aanvallen te combineren, combo’s te maken met je kompanen, te blokkeren en te ontwijken. Hoe diep je hierin wil gaan en hoeveel tegenstand je krijgt is te bepalen middels een moeilijkheidsgraad, en diverse variabelen die je zelf in kunt vullen. Om je niet snel het gevoel te geven dat je gevangen zit in dezelfde gameplay is het mogelijk om je gehele skilltree overhoop te gooien en opnieuw te beginnen. Op deze manier is melee of magie geen vaststaand gegeven en kun je sturing geven aan de richting die jij op wil, zelfs als blijkt dat je een verkeerde kant bent opgeslagen. De gevechten zijn heerlijk spectaculair qua actie en effecten, waarbij wel de kanttekening geplaatst moet worden dat de lock-on tot irritatie kan leiden. Voortdurend verspringt deze naar andere tegenstanders en te midden van een gevecht is dat nou net wat je niet wil hebben.

Waar je ook rekening mee dient te houden is dat The Veilguard een lineaire game is. Weliswaar in open gebieden, maar niet in een open wereld. Gelukkig zijn deze gebieden interessant genoeg, zo is er altijd reden om van het gebaande pad af te wijken om de geheimen ervan te ontdekken. Op een later moment kun je er altijd nog naar terugkeren, bijvoorbeeld omdat de eerder genoemde missies rondom je kompanen hierom vragen, of vanwege de andere zijmissies waarbij je hulp kunt bieden aan de diverse facties. Wel is het jammer dat de gebieden niet echt tot leven komen. Omstanders reageren lang niet altijd op je acties en er zijn geen mini-games zoals we dit bij veel genregenoten wel tegen komen.


En dan komen aan bij een element wat ongetwijfeld de meeste discussie op zal leveren. Nee, ik heb het niet over een term als woke, waar een ieder van mag vinden wat hij wil, maar waarvan we niet moeten vergeten dat dit BioWare niet vreemd is en waar ik vrijwel niet mee te maken heb gehad. In plaats daarvan zijn de graphics veel belangrijker om nog te benoemen. De beste manier om dit te omschrijven is door de term cartoonesk te gebruiken. Het is behoorlijk wennen en toch wist het me na enkele uren te grijpen. En dat is meteen ook het moeilijke, want ik snap evengoed als dit voor jou niet het geval is. The Veilguard is echt een game die op veel vlakken anders is dan zijn Dragon Age voorgangers en dit is weer zo’n aspect waar dat uit blijkt, en waar je nu net maar vrede mee moet kunnen hebben.

Eigenlijk is dat een conclusie die ik op de gehele game moet plakken. Dat er op vele vlakken een dermate grote stijlbreuk is dat dit ongetwijfeld resulteert in twee kampen. Het kamp dat alles bij het oude wil laten en het kamp dat het ziet als verfrissing. Zelf zit ik in het laatste kamp. De andere benadering van de combat en de andere insteek van de graphics moesten even blijven plakken en toen dit eenmaal het geval was vond ik het een goede keuze. Dat neemt niet weg dat er wel degelijk kritieken zijn. Het verhaal is grotendeels verwaarloosbaar, Rook is een weinig gelaagd personage en de conversatieopties hadden verder uit elkaar mogen liggen. Wat dat betreft is het toch lastig te spreken van een ware revanche vanuit BioWare.
Beoordeling
75
Dragon Age fans opgelet: als je eerdere delen een warm hart toedroeg is er niet de garantie dat The Veilguard hetzelfde gaat doen. Veel elementen zijn anders dan wat je gewend bent en je kunt dit zien als verfrissend, een knieval naar de casual gamer of zelfs het verloochenen van waar de franchise voor staat. Bedenk dus goed welke optie voor jou het geval is.


08:43  Stellar Blade x NieR Automata
13:52  Tweede seizoen van Pokemon Horizons vanaf februari 2025 te kijken
 Reacties (4)
 Pagina: 1
daantje6 op 22-11-2024 om 18:25 [Niv: 5 / Exp: 258]
Buiten een paar cutscenes vond ik de "woke" elementen persoonlijk wel meevallen. Het begin van de game voelde voor mij wat traag, maar vanaf het moment dat alle companions beschikbaar zijn, kwam het spel echt op gang. Een prima game, al is het zeker niet zonder gebreken.

Gast (95.99.209.xxx) op 22-11-2024 om 18:53
De nieuwe Dragon Age zou oorspronkelijk een online RPG worden, vergelijkbaar met Guild Wars. Toen men echter doorhad dat dit niet was wat de fans wilden, werd besloten om er toch weer een offline game van te maken. Helaas is dat besluit duidelijk merkbaar in de eindresultaten. De interface voelt vreemd en ongepolijst aan, en de gevechten stralen uit dat ze oorspronkelijk bedoeld waren voor een online-ervaring. Dit zorgt voor een onsamenhangende spelervaring die niet doet denken aan eerdere titels in de serie.

Wat betreft het aspect van Diversity, Equity, and Inclusion (DEI), wordt dit bijzonder sterk naar voren gebracht. Er is in totaal ongeveer 90 minuten aan dialogen en inhoud in de game gewijd aan dit thema. Hoewel inclusiviteit belangrijk is, voelt de uitwerking hier overdreven en geforceerd aan, wat afleidt van de gameplay en het verhaal. Het is dan ook begrijpelijk dat de game op dit vlak kritiek krijgt. Deze keuzes lijken meer te zijn ingegeven door hedendaagse trends dan door een focus op het creëren van een meeslepende en samenhangende ervaring, wat jammer is voor een franchise met zo’n sterke geschiedenis.

Gast (87.212.150.xxx) op 25-11-2024 om 10:09
Nee dank je. Ziet er waardeloos uit.

Gast (89.205.141.xxx) op 26-11-2024 om 08:16
Deze game zou dood gezwegen moeten worden,DEI maakt alles kapot..

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Dragon Age: The Veilguard
Type:
Game
Releasedatum:
31-10-2024
Ontwikkelaar:
BioWare
Uitgever:
Electronic Arts
Media:
Geen media gevonden