Wanneer er games rondom Kong verschijnen stappen we veelal in de huid van de grote aap. Ontwikkelaar 7Levels kiest voor een andere benadering, ze vertellen het verhaal namelijk vanaf de menselijke kant. Het is alleen jammer dat ze hier verder niet veel mee doen.
Als Kong en diverse andere monsters een stad aanvallen resulteert dit in een grote evacuatie. Niet iedereen weet te ontkomen, waaronder ook de dochter van David Martin. Zoals het een goede vader betaamt bewandelt hij de omgekeerde route en keert hij terug naar de stad, dat inmiddels bestaat uit ingestorte gebouwen, waar branden zijn uitgebroken en giftige stoffen de doorgang belemmeren. Je einddoel moge dan duidelijk zijn, toch heb je lang niet het idee dat David het zelf allemaal even serieus neemt. Zijn eentonige, emotieloze one-liners klinken niet als een vader die de wanhoop nabij is. In plaats daarvan merkt hij bijvoorbeeld liever keer op keer op geen fan te zijn van spinnen, nadat hij er net één uit de weg heeft geruimd.
Je weg door een verwoeste stad is weergegeven middels 2.5D gameplay. Gedurende zo’n zeven uur doorkruis je voornamelijk gebouwen die op het punt staan om in te storten. Nu begrijp ik dat een stad na een aanslag van monsters niet al te stevig op zijn grondvesten staat, alleen resulteert het in dit geval in plafonds en muren die te vaak naar beneden komen vallen en voor een lineaire route zorgen. Op het moment dat je toch enigszins kunt afwijken van de standaard route kom je flesjes water tegen die je levensbalk vergroot of kun je meer kogels meedragen. Ook ontdek je meer over de gebeurtenissen voorafgaande aan de aanvallen, hoewel gezegd moet worden dat deze niet heel interessant zijn.
Het vinden van je dochter is niet zonder gevaar. De Hyena’s zijn een groep huurlingen onder leiding van Alan Jonah, bekend van het MonsterVerse universum, die het op je voorzien hebben. Vanwege de schaarse ammunitie ben je vooral op melee combat aangewezen, waarbij je inkomende aanvallen af moet weren en toe moet slaan, al dan niet door ze beet te pakken en als schild te laten fungeren. Dat je iemand in de knieschijf kunt schieten om ze te verzwakken en ze af te maken middels een finishing move ziet er nog goed uit, alleen verder is de combat behoorlijk eentonig. Ondanks dat vijanden verschillende wapens dragen heb jij enkel de beschikking over een pistool, en er is slechts één menselijke vijand die ze van begin tot eind blijven herhalen, terwijl je verder te maken krijgt met grote spinnen. Dat David tijdens gevechten niet kan springen of klimmen brengt een belangrijk nadeel met zich mee: mocht een vijand een verdieping lager komen te vallen en dit overleven is er een kans dat je niet bij hem kunt komen en de game opnieuw moet laden.
Naast het vechten zul je op momenten moeten kijken hoe je verder komt, wat veelal resulteert in het schuiven van kratten, schieten om een doorgang te forceren of het repareren van liften. De ontwikkelaar spreekt zelf over een Metroidvania, alleen geven ze het hiermee teveel eer. Ondanks dat je een sloophamer en een grijphaak verkrijgt zijn het veelal herhalende handelingen waarvoor je nauwelijks terug hoeft te keren naar eerder bezochte gebieden. Spectaculairder zijn het vinden van de Orca Sigma’s, apparaten die bepaalde golven uitzenden die de titanen lokken. Dit doe je uiteraard niet zomaar, ze worden juist aangetrokken om een doorgang te forceren door bijvoorbeeld een gebouw met de grond gelijk te maken zodat je verder kunt.
Het is niet de enige keer dat je de titanen tegen komt. Soms bevinden ze zich op de achtergrond, op andere momenten merken ze je op en openen juist de jacht op jou. Daar waar het op visueel vlak een indrukwekkend schouwspel is vormt het tegelijkertijd de zwakste gameplaysectie. Je doel is om te ontkomen en hoewel het logisch is dat er de nodige paniek bij komt kijken resulteert ieder klein foutje in de dood en een nieuwe poging. Hierdoor is het meer trial-and-error omdat lang niet altijd duidelijk is waar je precies naartoe moet. In combinatie met de repetitieve gameplay is het moeilijk om Kong: Survival Instinct aan te raden, ondanks dat we de ontwikkelaar prijzen voor de andere aanpak.
Beoordeling
55
De relatief onbekende ontwikkelaar 7LEVELS kreeg de Kong franchise toegeschoven en de makkelijke oplossing was om een nieuwe monstergame te maken. In plaats daarvan belichten ze juist het menselijke aspect, van een vader die tracht zijn dochter terug te vinden. Helaas blijft dit verhaal aan de oppervlakte en is de gameplay, ondanks enkele goede set-pieces, te herhalend en op sommige momenten zelfs frustrerend.