Review: Call of Duty: Black Ops 6
Door Joni Philips op 01-11-2024 om 16:20
|
Bron: Gamed
|
Een nieuw jaar, een nieuwe Call of Duty. Uitgever Activision-Blizzard is ondertussen eigendom van Microsoft, maar het vaste patroon is natuurlijk niet veranderd. Studio’s Treyarch en Raven Software mochten ditmaal de honneurs waarnemen, met Call of Duty: Black Ops 6 voor PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series S/X als resultaat.
De studio’s van Activision-Blizzard wisselen elkaar in sneltempo af in de ontwikkeling van de Call of Duty-games, maar ze volgen allemaal hetzelfde vertrouwde recept: een korte, maar krachtige singleplayer; veelal een verslavende Zombies-mode en een immens populaire multiplayer waar spelers de meerderheid van de tijd doorbrengen. Ook Black Ops 6 houdt zich aan dit recept, iets wat nog sterker opvalt sinds de games sterker worden geïntegreerd. Zo presenteert Black Ops 6 zich eigenlijk als een stukje downloadable content voor Call of Duty: Modern Warfare II op de PlayStation 5. Dat is ideaal voor die mensen die zich elk jaar aan Call of Duty wagen, en zich hiermee lang amuseren. Zij kunnen hierdoor genieten van al hun content op dezelfde plaats, maar voor anderen is het wel een stevige aanslag op de harde schijf. Gelukkig laten ze wel toe om strategisch bepaalde stukken te verwijderen, zo kun je kiezen om de singleplayer te de-installeren terwijl je de multiplayer wel behoudt.
Singleplayer, Multiplayer of Zombies hebben natuurlijk een verschillende aanpak, maar in essentie bevatten ze wel dezelfde elementen: schieten, in positie komen om te schieten, en vermijden om neergeschoten te worden! Vooral op die laatste twee heeft het ontwikkelteam veel tijd geïnvesteerd met de introductie van het Omnimovement-systeem dat meer bewegingsvrijheid geeft, bijvoorbeeld om naar een target te duiken en die dan meteen neer te knallen, en vooral meer dynamiek geeft. Het schieten zelf is niet geïnnoveerd, maar is opnieuw stevig gepositioneerd. De gunplay is echt een hoogtepunt, vooral omdat alle soorten wapens echt merkbaar anders aanvoelen. Ook de gadgets, zoals een racewagentje, maken een comeback, en maken dat het arsenaal wat uitgebreider is dan de traditionele wapens. Op deze manier biedt Black Ops 6 voldoende opties om alle onderdelen van het spel aan te pakken.
In singleplayer is Black Ops 6 de opvolger van Black Ops Cold War, waarbij de campagne van deze nieuwkomer zich een tiental jaar na die game afspeelt. De Koude Oorlog wordt daarmee achtergelaten, en in plaats daarvan trekken we naar het Midden-Oosten ten tijde van Operation Desert Storm. Een team van de CIA trekt naar Koeweit om aldaar een asset te extraheren, maar de missie loopt fout wanneer de mysterieuze paramilitaire groep Pantheon opduikt. Vandaar start een uitermate spannend avontuur waarin protagonist Case op zoek gaat naar de infiltratie van Pantheon, iets waarbij de nodige plotwendingen naar voren komen. Op zich is het verhaal niet te speciaal, maar het is wel een stevige basis voor een tiental missies waarin je niet alleen veel moet schieten, maar waarin ook ruimte is voor andere elementen.
Treyarch heeft ervoor gekozen om wat meer variatie aan te brengen, met onder andere meer diverse levels, meer dingen om te ontdekken, meer vrijheid om deze tot een goed einde te brengen en zelfs een gezonde dosis stealth. De tegenstand is gelukkig niet echt slim, dus een stealth-aanpak moet niet perfect zijn om te slagen. Gelukkig zijn er af en toe betere vijanden die zelfs dezelfde gadgets als de speler kunnen gebruiken, wat hen een grotere roadblock maakt. Het meest opvallende is de toevoeging van een ‘Safehouse’ waar Case tussen de missies door zijn tijd kan doorbrengen. Het is mogelijk deze te upgraden met geld verdiend in de missies, waardoor er nieuwe upgrades beschikbaar worden. Er zijn zelfs puzzels te vinden om nieuwe geheimen vrij te spelen. Black Ops 6 is dus meer dan van de ene missie in de andere springen.
De singleplayer kiest dus duidelijk voor de vernieuwing, maar de Zombies-mode keert juist terug naar de basis met een ronde-based opzet, met als doel zoveel mogelijk zombies uit te schakelen. De Zombies-mode – die zowel solo als met vrienden te spelen is – biedt momenteel twee maps aan, namelijk het gevangeniseiland Terminus en het kleine Amerikaanse stadje Liberty Falls. Deze beginnen redelijk kleinschalig, maar gaan gaandeweg open naarmate de spelers meer punten verdient. Dit aantal lijkt misschien wat laag, maar er is voldoende te ontdekken, waarbij de speler alle kanten op mag gaan. Echt grote doelen zijn momenteel niet aanwezig, maar Treyarch belooft dat er ook een versie komt die meer focust op het verhaal. Het is wel te hopen dat men dan ietwat meer uitlegt toevoegt, want momenteel is het verhaal nogal moeilijk te volgen, omdat het veronderstelt dat het verhaal van Cold War’s Zombies-mode nog vers in het geheugen ligt.
De multiplayer is natuurlijk het hoogtepunt. De sterke gameplay, een interessante vijftiental maps en verschillende modes laten ruimte voor tientallen uren spelplezier. Er zullen natuurlijk mensen zijn die klagen over een tekort aan maps of gameplay-modes, maar dat is traditioneel voor Call of Duty. Het ontwikkelteam weet dat ook, en zorgen dat de content de volgende maanden zal blijven komen. Zo is de nieuwste Nuketown-map nog maar net verschenen, en staan er nog vele nieuwe dingen klaar. Wat wel meteen goed zit, is de gameplay. Met Modern Warfare III had de serie hierin nog een stap achteruitgezet door het moeilijker te maken om vooruitgang te boeken, maar voor Black Ops 6 heeft men dit gelukkig rechtgezet. De vooruitgang in Perks en dergelijke is hier weer eenvoudigweg gekoppeld aan de behaalde scores, zodat elke match voor een beetje progressie zorgt.
Als laatste moet er ook nog een compliment gaan naar de technische aspecten, want ook hier hebben Treyarch en Raven Software veel geïnvesteerd. Ze hadden natuurlijk al een goede basis met de bestaande ‘IW9.0’ engine, maar ze hebben die ook goed ingezet. Met name wanneer de game wordt gespeeld op een groot scherm komen details zoals de prachtige herlaadanimaties voor wapens goed naar voren. Leuk is ook de ondersteuning voor console-specifieke features, zoals de 3D-audiotechnologie van de PlayStation 5.
|
|
Beoordeling
90
De recente Call of Duty: Modern Warfare games kregen zware kritieken te verwerken, door enkele opvallende tegenvallende keuzes. Treyarch en Raven Software hebben goed geluisterd naar de kritieken die hun collega’s kregen, en hebben niet verder gebouwd op systemen zoals de Armory. Ze gingen terug naar de basis, zorgden dat het schieten goed zat en deden dan pas hun eigen succesvolle toevoegingen zoals het nieuwe ‘Omnimovement’ systeem. Het resultaat is een Call of Duty die lang kan meegaan.
|
|
|
19:07 Pokemon TCG-uitbreiding Prismatic Evolutions aangekondigd
17:04 Horizon: Zero Dawn Remastered
|
Reacties (1) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (194.78.27.xxx)
op 07-11-2024 om 15:03
|
MP is gewoon niet te spelen, SBMM, desync, lag ( ook al heb ik 20 ping ) packet burst. Elke match kom ik tegen CDL pro players...
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|