Ubisoft is vaak verweten op safe te spelen en geen risico's te nemen. Met Prince of Persia: The Lost Crown sloegen ze echter een andere richting in die door velen enthousiast werd ontvangen. Toch lijkt dit niet genoeg te zijn.
[Update] Niet het ontwikkelteam, maar het management van Ubisoft zou de schuld moeten krijgen als Prince of Persia: The Lost Crown beneden verwachting verkoopt. Dit is althans de mening van Michael Douse, die bij Baldur's Gate 3 studio Larian als director of publishing werkzaam is.
Volgens Douse zou Ubisoft de game vanaf dag één beschikbaar gesteld moeten hebben op Steam, in plaats van zeven maanden later. Ubisoft koos ervoor om de PC-versie uit te brengen via de Epic Games Store en Ubisoft Store, waardoor het bereik minder groot was.
quote: "“De laatste noemenswaardige game op hun platform was waarschijnlijk Far Cry 6 in 2021. The Crew, Mirage en Avatar kwamen in 2023 en presteerden niet, dus je kunt ervan uitgaan dat de abonnementen op een laag pitje stonden toen Prince of Persia in 2024 uitkwam. Als het op Steam was uitgebracht, zou het niet alleen een succes op de markt zijn geweest, maar zou er waarschijnlijk ook een vervolg zijn gekomen, omdat het team zo sterk is.”
Douse voegt toe dat het veel lastiger is om een game met een 85+ rating te ontwikkelen dan deze uit te brengen.
[Eerder bericht] Er gaat namelijk een gerucht dat het Montpellier team is ontbonden, nadat Prince of Persia: The Lost Crown minder zou zijn verkocht dan verwacht. Deze informatie komt naar buiten via YouTuber Gautoz, die zich zegt diverse ontwikkelaars van het team te hebben gesproken. Dit nieuws betekent ook dat er geen vervolg komt, waarvoor al een pitch zou zijn geweest door "de meer optimistische ontwikkelaars binnen het team."
Enkele ideeën voor een opvolger zouden inhaken op "Mask of Darkness", de verhalende downloadable content, alleen werden deze door Ubisoft als te risicovol ervaren. Volgens hun beredenering zou het uitbrengen van een tweede deel uiteindelijk de verkopen van de eerste game schaden. Dat er geen tweede deel komt is niet te wijten aan het ontwikkelteam, zo was er een sterke collectieve geest waarin er ruimte was voor crunch, wat behoorlijk verschilt van de manier waarop Ubisoft normaal gesproken games maakt met 80 tot 100 mensen die volledig belast zijn met de ontwikkeling, wat in vergelijking vrij klein is.
Het sluiten van het team heeft niet alleen gevolgen voor de creatie van een nieuwe game, ook voor de ontwikkelaars zelf lijkt dit een grote klap te zijn. Sommigen van hen zouden "totaal opgebrand" zijn geweest nadat ze veel tijd aan Beyond Good & Evil 2 hadden gewerkt, en werden "weer op de been geholpen na moeilijke tijden in hun carrière" met The Lost Crown.
Ubisoft heeft zelf nog niet gereageerd op het gerucht.
|