In de vele jaren die we al gamen zijn we het als iets vanzelfsprekends gaan beschouwen. Natuurlijk, graphics worden mooier, laadtijden korten en zo nu en dan zijn er heus wel innovatieve dingen te bespeuren, alleen de echte verwondering blijft toch veelal uit. Je moet dan ook van goede huize komen om dit gevoel op te wekken.
Eén van de games die bij mij wel een gevoel van verwondering wist op te roepen was Astro’s Playroom. Een game die nota bene gratis werd aangeboden bij de PlayStation 5 en waar ik nog altijd warme gevoelens bij heb. Ietwat oneerbiedig zou je kunnen zeggen dat Astro Bot meer van hetzelfde is. Weliswaar niet gratis, maar dat hoef je ook niet te verwachten als je er drie keer zoveel tijd in kunt stoppen. Het mooie hiervan is dat je Astro Bot blindelings aan kunt schaffen als je minstens zoveel liefde voor Astro’s Playroom voelt. Als platformer is het één van de beste in zijn soort, daar waar Mario de laatste jaren op eenzame hoogte stond.
Het verhaal van Astro Bot is grotendeels verwaarloosbaar. Astro’s ruimteschip, in de vorm van een PlayStation 5, wordt aangevallen door een groene alien. Een noodlanding in een woestijn zorgt ervoor dat onderdelen van het schip zijn weggenomen en je bemanning grotendeels is verdwenen. Gelukkig kun je met een kleiner schip, ditmaal in de vorm van een DualSense controller, nog altijd naar diverse planeten vliegen om aldaar orde op zaken te stellen. In totaal zijn er meer dan 75 levels waarin je meer dan driehonderd bemanningsleden terug dient te vinden, puzzelstukjes verzameld, geheime uitgangen ontdekt en bovenal; van de ene verbazing in de andere valt.
Astro is een klein robotje die een stukje kan vliegen met zijn jet booster, beschikt over een simpele stoot om vijanden uit te schakelen of rond kan tollen door de knop wat langer ingedrukt te houden. Ieder van de levels zijn lineair opgezet, terwijl er tegelijkertijd voldoende vrijheid is om op verkenning te gaan. Enkel dan zul je alle geheimen ontdekken en mocht je toch iets missen kun je er in een tweede run altijd nog voor kiezen om wat muntjes te investeren zodat een meevliegende vogel je wijst op de locaties. Tot dusverre een 3D platformer waar er velen van zijn, alleen is dit slechts de oppervlakte waar nog veel meer achter schuil gaat.
Veel van de levels zijn gebouwd rondom een power up die je enkel in dat level kunt gebruiken. Met bokshandschoenen in de vorm van een kikker deelde ik rake klappen uit, als spons kon ik water in me opnemen en weer uitwringen om vuurtjes te doven en elders kon ik Astro verkleinen tot het formaat van een mier om het level vanuit een andere dimensie te beleven. Het is lovenswaardig hoeveel creativiteit ontwikkelaar Asobo Studios heeft en je zelfs na vele uren in de game nog weet te verrassen. Wat misschien nog wel meer indruk maakt, is dat al deze creatieve uitspattingen de gameplay nergens in de weg staan. Het besturen van Astro is snaarstrak en eventuele fouten zijn je jezelf toch echt zelf aan moeten rekenen. Gelukkig staat hier nooit een grote straf tegenover. Als je in een afgrond valt of het moet afleggen tegen een vijand zul je een klein stukje terug worden geplaatst en verlies je de verzamelde muntjes, en omdat er geen levens zijn kun je het gewoon blijven proberen.
Overigens is dit niet op de gehele game van toepassing. Sommige speciale, optionele levels zijn juist opgezet als een uitdaging en bieden geen checkpoints aan. Voor de wat jongere gamers kunnen deze levels wat lastig zijn, terwijl ze voor de geoefenden onder ons juist een leuke afwisseling vormen. En als we het dan toch hebben over speciale levels hebben, dan stip ik graag even de levels aan die in het teken staan van een bepaalde franchise. Neem bijvoorbeeld Bot of War, wat uiteraard refereert naar God of War. Alhier mag je niet alleen gebruik maken van de Leviathan Axe, de werking is ook nog eens precies hetzelfde. Omdat ik zo min mogelijk wil spoilen wil ik me beperken tot het opmerken dat het op meerdere vlakken een perfecte ode betreft, en dat is slechts één van de franchises waar dit op toepasbaar is.
Deze referentie naar een andere franchise gaat nog veel verder dan het handjevol levels. Zoals gezegd zijn er meer dan driehonderd bemanningsleden vermist. Minder dan de helft hiervan zijn standaard bots, terwijl de rest de overstap hebben gemaakt uit andere games. Naast bekende namen als Kratos, Ratchet & Clank en Lara Croft gaat het ook om minder bekende namen als Yumipon (Patapon), Amaterasu (Okami) en Vibri (Vib-Ribbon). Het is een rijk gezelschap dat zich na hun bevrijding verzameld op de planeet waar je ruimteschip is neergestort. Hoe meer je er terug weet te brengen, hoe meer er ingezet kunnen worden om weer nieuwe locaties te ontdekken. Ze kunnen bijvoorbeeld een brug vormen om overheen te lopen, een liaan waar je aan kunt hangen of geven voldoende kracht om een zwaar object op te tillen.
Wanneer je eenmaal genoeg puzzelstukjes hebt verzameld kun je ook enkele gebouwen neerzetten, denk aan een garage om je DualSense schip van een nieuwe kleur te voorzien of de Cacha-grijpautomaat. De ballen die je – tegen betaling – uit deze machine trekt geven weer enkele leuke extra’s aan de bekende bots die je al hebt bevrijd. Sterker nog, door ze hierna nog even op te zoeken geven ze een unieke animatie die geheel in het teken staat van hun achtergrond. Ook hiervoor gaat op dat ik er niet teveel over wil spoilen, wel bewijst het nog maar eens hoeveel liefde de ontwikkelaar in de game heeft gestopt.
Het is misschien niet de beste verkooptechniek om je review aan de man te brengen: zo weinig mogelijk vertellen over een game waar je het liefst alles over vrij wil geven omdat je er zo van genoten heb. Dus vooruit, nog enkele losse flarden die ik met jullie wil delen nadat ik ze had opgeschreven tijdens het spelen. De geweldige soundtrack, de leuke geluidjes die ook vanuit de DualSense ten gehore worden gebracht, de verschillende trillingen die je vanuit de controller voelt bij andere ondergronden, de vele objecten als honderden blaadjes of balletjes die individueel reageren op je acties zonder dat dit beperkt is door technische imperfecties en leuk bedachte (tussen)bazen van veelal epische proporties.
Voor zover nog niet duidelijk: ik heb genoten van Astro Bot. Of jij ditzelfde gaat doen hangt een beetje af van je verwachtingen. Als je namelijk opmerkt dat je eigenlijk meer van hetzelfde krijgt aangeboden in vergelijking met Astro’s Playroom kan ik dit namelijk niet weerleggen. Als criticus zou je zelfs kunnen zeggen dat het, de power-ups even buiten beschouwing latend, een redelijk simpele platformer is. Zonder multiplayer of time-trial die Astro’s Playroom juist wel had. En ook dan kan ik je geen ongelijk geven. En toch weet Astro Bot die verwondering te geven. Dat fijne gevoel waarin de uren voorbij vliegen en ik bij het wegleggen van de controller meteen spijt heb dat ik niet nog één leveltje eraan vast had geplakt. Dus mocht je weten of de game iets voor je is, ga dan aan de slag met Astro’s Playroom en je hebt een perfect beeld van wat je kunt verwachten. Soms is meer van hetzelfde namelijk heerlijk.
Beoordeling
95
De ultieme dooddoener is hier wel de beste conclusie: als je een fan bent van het platformgenre moet je Astro Bot gespeeld hebben. Ontwikkelaar Asobo Studios weet voortdurend te verrassen, de gameplay is heerlijk en de mogelijkheden van de PlayStation 5 en de DualSense worden ten volle benut.
dantekloon
op 08-09-2024 om 10:59
[Niv: 187 / Exp: 9359]
Heb zelf maar een paar uurtjes gespeeld ivm te weinig tijd.
Maar de game is zoooo vet leuk gedaan en is telkens weer leuk om de cameo bots te redden.
Heb alleen ergens gelezen dat er totaal geen cameo van Square Enix in zit. Verbaasd me enorm aangezien Final Fantasy, NieR en Kingdom Hearts wel de 3 SE franchises dat extreem bekent is op PS.
Wel tof dat ze RPG cameos in de game hebben gestopt zoals Persona3+4+5, Wild Arms en The Legend of Dragoon.
Gast (92.110.79.xxx)
op 08-09-2024 om 11:37
Met een game als deze is het Playstation merk weer cool. :)
Gast (77.248.10.xxx)
op 08-09-2024 om 17:48
GoTY
raxus07
op 09-09-2024 om 10:10
[Niv: 62 / Exp: 3111]
@Dantekloon, misschien dat ze niet de toestemming/rechten kregen om de cameo's in zijn volledigheid te laten werken. Wel jammer iig, blijven toch wel games/franchises waarmee PS groot is geworden.
Gewijzigd door raxus07 op 09-09-2024 om 10:10
Gast (104.28.30.xxx)
op 09-09-2024 om 15:32
Heb de game ook, zelf mijn zoon van 6,5 gaat er helemaal los op. Hij heeft al 118 bots gevonden. Ongelofelijk dat het zo goed speelbaar is voor jong en oud
Nocturnal_Fox
op 10-09-2024 om 23:15
[Niv: 2 / Exp: 89]
Geweldige game!
Gast (185.220.101.xxx)
op 11-09-2024 om 08:54
Komt gelukkig ook naar de PC binnenkort volgens de leaks.