De Urban sfeer lijkt helemaal hip te zijn tegenwoordig, veel mensen lijken zich er door middel van kleding en accesoires mee uit te dossen. Op film- en cultuurgebied gaat er een ware hype door de wereld. De gamesindustrie blijft natuurlijk niet achter en zo ontstaan games als Marc Ecko's Getting Up: Contents Under Pressure.
Er wordt niet alleen gespoten op ooghoogte, soms zul je flink moeten klimmen en klauteren om bij de goede locatie te komen. Trane is behoorlijk lenig, hij klimt op pijpen, springt van muur naar muur en hangt aan richels. De weg naar de verplichte tag is niet altijd even makkelijk en je zult daarom soms even moeten zoeken voor je het juiste pad hebt gevonden. Dit is in mijn ogen één van de leukere elementen in het spel. Het mag dan sterk geleend zijn van Prince of Persia, feit is dat het prima werkt en leuk is toegepast binnen de stedelijke omgevingen. De camera werkt echter niet altijd even goed mee, waardoor je soms plekken wat moeilijk ziet en acties niet goed uitvoert.
Andere elementen die erg goed uitgewerkt zijn in de game zijn de sfeer, het geluid en de verhaallijn. De sfeer in de game ademt een echt smerig en stedelijk gevoel uit. New Radius lijkt vol rotzooi te zitten en de gebouwen geven een ghetto gevoel. Helaas is er over het algemeen wat weinig activiteit in de levels en is de grootte van de speelruimte wat beperkt. Direct verbonden aan de sfeer is het geluid, met een werkelijk prachtige soundtrack, die flink uitgebreid kan worden door het vinden van Ipods tijdens het spelen, en sterk ingesproken stemmen. Hierdoor word je goed meegenomen in het verhaal van de hoofdpersoon Trane. Laat dit verhaal ook goed geschreven zijn. Stap voor stap volg je de ontwikkeling van Trane, die steeds meer reputatie krijgt en meer in contact komt met de beste artists in de stad. Je ziet Trane zijn sporen verdienen en zult daar zelf ook erg tevreden mee zijn als speler.
Helaas is de kwaliteit van de graphics niet van hetzelfde niveau als het geluid. Ondanks het feit dat de arts strak ogen, de characters een redelijke hoeveelheid detail hebben en de sfeer goed wordt neergezet geeft de game een beetje het gevoel dat het 2 jaar geleden ook wel had gekund. Zoals eerder gezegd zijn de omgevingen wat onbevolkt en klein, wat je niet zou verwachten in een drukke stad met grote ghetto's.
Al met al blijft toch een positief gevoel over, Getting Up biedt een zeer divers aanbod aan gameplay en weet deze ook met redelijke kwaliteit af te leveren. Helaas zijn er wat problemen rondom de A.I. en de camera. Ook de controls, die wat traag reageren, zullen niet altijd even sterk bijdragen aan een goed spelverloop. De algehele sfeer in de game, ondersteund door een uitstekende soundtrack, maakt weer veel goed. Tel daarbij een goede speelduur en tig redenen om Getting Up opnieuw te spelen bij op en je hebt een vermakelijke titel.
|