Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

OlliOlli World


Door Rene Groen op 07-02-2022 om 13:16
Bron: Gamed

Na het succesvolle, doch ietwat simplistisch weergegeven OlliOlli en OlliOlli2: Welcome to Olliwood besloot ontwikkelaar Roll7 om hun skateboardgame naar een volgend niveau te brengen. Toegankelijker en en minder straffend waren twee van de uitgangspunten die hiervoor moesten zorgen en of dat gelukt is lees je in onze review.

OlliOlli en diens opvolger zijn, om het oneerbiedig te zeggen, een uitgeklede versie van games als Skate en Tony Hawk. In tweedimensionale levels is het de bedoeling om de snelheid erin te houden, trucjes uit te voeren en perfect te landen, terwijl je steeds moeilijker wordende uitdagingen dient te voltooien. Met OlliOlli World is een groot deel van dit basisprincipe overeind gebleven. In de door ons gespeelde Xbox-versie bouw je snelheid op met de A-knop en met de linkerstick voer je tricks, grinds en manuals uit, al dan niet gecombineerd met de rechterstick voor grabs. Aan het einde van de game combineer je dit tot één lange combo die van het begin tot het einde van een level door loopt, alvorens je dit echter lukt zullen je eerst de basisbeginselen worden uitgelegd.


De naam 'World' uit de game verwijst naar Radlandia, een wereld die is onverdeeld in verschillende districten waarin levels zijn geplaatst. Denk aan de map van Super Mario World en je hebt enigszins een idee wat je te wachten staat. In ieder district staat een skategod aan het roer en door alle levels te voltooien zul je uiteindelijk zelf tot een grootheid in het skaten worden gekroond. Onderweg naar dit einde wordt je bijgestaan door een groep volgelingen waar ik weinig binding mee kreeg. Hun pogingen tot humor komen niet over, mede omdat hun spraak bestaat uit het slaken van rare kreten. Gelukkig hoeft dit niet als kritiek genoteerd te worden, met een druk op de knop sla je de conversaties over en rol je direct het level in. Je zelf te creëren karakter is wat dat betreft een stuk interessanter aangezien deze aan te kleden is met vele, maar dan ook echt vele kledingstukken, waarvan je er gaandeweg de game nog meer vrijspeelt. Ze hebben geen invloed op de gameplay zelf en zijn er puur om je een ander uiterlijk te geven, zo zul je nergens verplicht worden om hier tijd in te steken als je na een eerste keuze tevreden bent.

Zoals eerder aangegeven kent OlliOlli World een rustige opbouw. In de eerste levels krijg je uitgelegd hoe je snelheid maakt en een trucje uitvoert, om hier pas later meer diepgang in aan te brengen middels perfecte landingen, wall grinds en meer geavanceerde tricks. Om de gameplay behapbaar te maken voor ieder niveau zijn er checkpoints in de levels aanwezig, tegelijkertijd kent ieder level diverse challenges als je meer uitdaging zoekt. Niet alleen zijn er een drietal scores die je kunt verbreken, er valt ook te denken aan het raken van alle ballonnen of het high-fiven van een karakter die je eerst moet zien te vinden.


Dit laatste is makkelijker gezegd dan gedaan. De latere levels zijn geen rechtlijnige rit van start tot finish en kennen meerdere paden om te ontdekken die je zowel naar de voor- als de achtergrond verplaatsen of in tegengestelde richting laten skaten. Op deze manier kunnen levels meerdere keren gespeeld worden om alle routes te leren kennen, uitdagingen te voltooien en scores te verbreken. Over het algemeen werkt dit prima, slechts op enkele momenten zijn elementen uit de voor- en achtergrond slecht van elkaar te onderscheiden of volgt de camera de actie net niet goed genoeg waardoor je verkeerde keuzes maakt. Gelukkig kun je met een druk op de Y-knop direct vanaf je laatste checkpoint beginnen of door de knop ingedrukt te houden vanaf de start een nieuwe poging wagen. Hoewel er weinig tijd is om erop te letten is het spel grafisch prima in orde, met een rustige cel-shaded artstijl en muziek die nooit irritant op de voorgrond dringt.

Na een uur of zes had ik het einde in alle levels behaald en waren er nog genoeg redenen om terug te keren. Daar waar het in de eerste levels niet al te lastig is om de highscores te verbeteren kost dit later een stuk meer moeite en is het enkel te behalen als je het level in één lange combo weet door te komen, om het nog niet eens te hebben over de vele challenges en sidequests die nog open stonden. Tevens is er een online gedeelte, Gnarvana genaamd, waarbij je jezelf aansluit in een league en een zo hoog mogelijke score moet halen op een vastgestelde track. Na 24 uur stijgen de beste spelers naar een volgend niveau en hoe hoger je komt, hoe meer beloningen je verkrijgt. Hiernaast is er de Portal Mode waar er tracks worden gegenereerd aan de hand van je ingegeven opties, denk aan de regio en de lengte van een track. De code die hieruit komt rollen kun je met vrienden delen om elkaar uit te dagen elkaars score te verbreken. Door ondersteuning van crossplay is dit ook mogelijk via andere platformen, het enige wat ik wat dat betreft wel miste was een real-time multiplayer.
Beoordeling
85
Toegankelijker en minder straffend. Twee uitgangspunten waardoor OlliOlli World gekenmerkt moest worden en iets waar de ontwikkelaar zeker in is geslaagd. De rustige opbouw laat een ieder aan de gameplay wennen en de frustratie zal minder snel aanwezig zijn dan in vorige delen als je een fout maakt. Tel hier de verdieping in gameplay bij op als je een uitdaging zoekt en we kunnen spreken van een succesvolle voortzetting in de OlliOlli-franchise.


11:10  EPOS viert Valentijnsdag met kortingen op de 600 serie headsets
17:06  Batman: Arkham Collection komt mogelijk naar de Nintendo Switch
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
OlliOlli World
Type:
Game
Releasedatum:
08-02-2022
Ontwikkelaar:
Roll7
Uitgever:
Private Division
Media:
Geen media gevonden