Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 September 2021 
(3) 
(1) 
25 September 2021 
(3) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 September 2021 
(2) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
23 September 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
22 September 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 September 2021 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
20 September 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
19 September 2021 
(0) 
18 September 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 September 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 September 2021 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(1) 
15 September 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 September 2021 
(2) 
(1) 
(2) 
(4) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
13 September 2021 
(0) 
(0) 
(4) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
11 September 2021 
(1) 
(4) 
(0) 
10 September 2021 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 September 2021 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
08 September 2021 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 September 2021 
(0) 
Deathloop
Lost in Random
Life is Strange: True Colors
Song of Iron
Review:

Ghost of Tsushima: Director's Cut


Door Stefan Vogels op 23-08-2021 om 08:57
Bron: Gamed

Ruim een jaar na de originele release brengt ontwikkelaar Sucker Punch ons een nieuwe uitgave van hun hit Ghost of Tsushima. De Director’s Cut brengt ons de originele titel, inclusief alle later uitgebrachte content, PlayStation 5 specifieke features en de substantiële Iki Island uitbreiding. Is dit genoeg om de meerprijs te kunnen verantwoorden?

Een jaar geleden recenseerde mijn zeer gewaardeerde collega René Ghost of Tsushima. Met een kritische blik constateerde hij dat de game een sterk verhaal presenteert, met een schitterende spelwereld en interessante queesten. Desondanks viel het hem op dat de game na verloop van tijd sterk in herhaling valt en vijanden een wisselvalige kunstmatige intelligentie kennen. Zijn bevindingen kan je lezen in Rene’s review en daarachter schaar ik mij volledig. Ben je nieuw met de game? Lees dan vooral eerst de originele review nog eens door.


Nu is de Director’s Cut van de game beschikbaar. Een opvallende benaming overigens. Niemand minder dan Hideo Kojima – wiens Death Stranding in september een Director’s Cut ontvangt – bracht de discussie rondom deze subtitel op gang. Deze term uit de filmindustrie staat voor variant die dichter bij de visie van de regisseur staat, niet gehinderd door tijdsdruk, discussies over rechten of bemoeienissen van een uitgever. Exemplarisch hiervoor is misschien wel Zack Snyder’s variant op de Justice League, die zich positief onderscheid van het de originele release. Bij Death Stranding én Ghost of Tsushima spelen deze discussies niet, het zijn letterlijk de originele versies mét extra’s, bonuscontent. Verwacht dan ook geen nieuwe zienswijze op het verhaal van Jin Sakai en metgezellen, maar een game meer in lijn met een ‘Complete Edition’ of ‘Definitive Edition. Deze ongelukkige betiteling doet echter niets af aan de spelervaring die Sucker Punch ons geeft.

Voor mij persoonlijk was het met deze Director’s Cut de eerste maal dat ik mijzelf in Tsushima begaf. Met de DualSense controller in handen betrad ik het strijdveld op Kodoma. De vibraties in mijn controller synchroniseerden met de hoeven van mijn paard, en mijn zwaard. Zestig luttele beeldjes per seconde in volle 4K glorie. De lippen van karakters afgestemd op de Japanse taal – een pijnlijk gemis in de originele uitgave. Het is adembenemend om Tsushima te verkennen. De spelwereld heeft een ideale balans tussen primaire en additionele content en laat ruimte open voor bewondering. De meest schitterende vergezichten passeren ongehinderd je scherm. Onwetend zou je prima kunnen geloven dat de game hoofdzakelijk ontworpen was voor de PlayStation 5.


Voor een nieuwkomer heeft de originele verhaallijn en alle extra’s in de spelwereld genoeg te bieden om je tientallen uren zoet te houden. Daar komt vervolgens Ghost of Tsushima: Legends bij; de gratis uitgebrachte online coöperatieve modus. Deze losstaande ervaring focust op vier krijgers die twee persoons coöperatieve missies en vier-speler overlevingsuitdagingen en Raids kunnen aangaan. Ook een New Game+ behoort sinds het najaar van 2020 tot de spelbeleving. Hier komt nu de eerste betaalde losstaande content – inbegrepen in de Director’s Cut – bij: Iki Island.

Met Iki Island geeft Sucker Punch fans nog meer van Ghost of Tsushima en voor liefhebbers is dat zeker niet verkeerd. Bij aanvang van Chapter 2 – zo’n 8 tot 10 uur in de game – wordt de content toegankelijk. Jin ontdekt dat op het nabijgelegen Iki Island een Mongoolse leider ‘Eagle’ is neergestreken, die Tsushima bedreigt met een naderende invasie. Hierom reist Jin af naar het afgelegen eiland, een vrijhaven voor bandieten en piraten, maar tevens een plek van grote persoonlijke betekenis. Op Iki Island verloor Jin zijn vader en in deze verhalende uitbreiding duiken we dieper in zijn persoonlijke achtergrond.


Iki Island is echter wederom een betoverend stukje virtuele natuur met een enorme kaart om jezelf in te verliezen. Herkenbare activiteiten als het vinden van natuurlijke spa’s, bamboe uitdagingen en het schrijven van Haiku’s keren terug. Nieuw zijn boogschuttersuitdagingen, dierenverblijven en een diversiteit aan nieuwe queesten, zowel in het heden als verleden, normaal en mythisch. Het speelritme op Iki Island is grotendeels gelijk aan dat wat je op Tsushima zelf beleeft.

In het gevecht is dit echter een ander verhaal. Er zijn nieuwe vijandtypen, waaronder sjamanen die met hun zang en dans hun medestrijders verheffen in kracht. Er zijn tevens vijanden die tussentijds van wapen wisselen, waardoor je voortdurend van gevechtsstand zal wisselen. Hiermee staat Jin voor nieuwe en grotere gevechtsuitdagingen, waardoor het nieuwe spelers aan te bevelen is niet direct hun avontuur te zoeken op het afgelegen eiland. Bewaar de content liever voor later óf zelfs voor na de hoofdgame.


Met een ruime acht uur aan verhalende missies en nog zo eens acht uur aan aanvullende content vormt Iki Island een behoorlijke uitbreiding op de al stevige spelervaring die Ghost of Tsushima biedt. Probeer echter niet in een eerste playtrough alles te doen. De kritieken van René op herhalende aspecten zijn nog steeds van kracht en worden extra benadrukt door de aanvullende content, die het speelritme ongewijzigd laat. Zorg zelf dan ook voor genoeg variatie in je speelsessies en laat je niet voortdurend afleiden door vraagtekens en kleine zoektochten. ‘Geniet, maar speel met mate’ is een verbasterde uitdrukking die mijns inziens goed van toepassing op Ghost of Tsushima: Director’s Cut. Een fantastisch totaalpakket en zeker de definitieve versie van een al zeer indrukwekkende en complete game.
Beoordeling
80
Met Ghost of Tsushima: Director’s Cut haal je de definitieve en meest complete versie van Sucker Punch’s hittitel in huis. Een adembenemend mooie spelwereld wacht je op; pas enkel op dat je niet te snel uitgebrand raakt.


09:33  Black Myth: Wukong toont PC versie met Unreal Engine 5 en NVIDIA DLSS
11:45  [GC] Lego Star Wars: The Skywalker Saga maakt opwachting
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (92.108.244.xxx) op 26-08-2021 om 14:20
Jullie gaven Valhalla ook een 80 maar toch doet deze game alles net wat beter en verdient hij tov die game minstens een 85 score.M

Gast (92.108.244.xxx) op 26-08-2021 om 14:21
Maar goed ieder zijn mening natuurlijk. ;)

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Ghost of Tsushima: Director's Cut
Type:
Game
Releasedatum:
20-08-2021
Ontwikkelaar:
Sucker Punch
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media