Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Maart 2024
Wo Long: Fallen Dynasty - Complete Edition
Gamed Gamekalender Februari 2024
Prince of Persia: The Lost Crown
Review:

Ghost of Tsushima


Door Rene Groen op 17-07-2020 om 05:03
Bron: Gamed

Soms wil je weleens iets anders, zo moet ontwikkelaar Sucker Punch hebben gedacht. Nadat ze sinds 1999 aan slechts twee franchises werkten in de vorm van Sly en Infamous is het dan ook niet gek dat ze een geheel andere richting ingeslagen zijn, een richting die ons naar het feodaal Japan aan het einde van de dertiende eeuw brengt.

In het jaar 1274 besluit de Mongoolse leider Kublai Khan een offensief in te zetten om het eiland Tsushima over te nemen. Een enorme veldslag op Kodoma Beach volgt en het is snel duidelijk dat de meer geavanceerde wapens en honderden manschappen een te grote overmacht zijn voor de Japanners. Samoerai Jin Sakai weet de slag te overleven en ontwaakt enkele dagen later. Het eiland is inmiddels grotendeels ingenomen door de Mongolen en je oom is gevangengezet. Shimura is als een vaderfiguur die hem de wijze van de samoerai heeft bijgebracht, toch leer je al snel dat deze eervolle wijze, waarbij je vijanden direct confronteert, niet afdoende is om redding te kunnen bieden. Om de invasie van de Mongolen af te kunnen wenden en je oom te redden zal hij ook een innerlijk conflict moeten beslechten tussen de wijze van de samoerai of die van een ghost.


Het is een strijd die je niet alleen kunt voeren en je dient dan ook handlangers te vinden die je bijstaan. De ontwikkelaar heeft er goed aan gedaan om niet te kiezen voor enkele inwisselbare personages die enkel als extra stootkracht dienen. Het zijn goed uitgewerkte karakters met ieder hun eigen achtergrond en beweegredenen om zich in de strijd te mengen. Door deze verdieping krijg je meer binding met ze en dit is nog eens extra kracht bijgezet in de optionele missies. Daar waar veel open-wereld games je urenlang bezighouden met nietszeggende fetch-quests betreffen het hier volwaardige verhaallijnen waar ook nog eens interessante beloningen tegenover staan. Wel moet gezegd worden dat de inhoud wat minder indruk maakt in termen van gameplay, het komt er veelal op neer dat je een karakter volgt, onderzoek moet plegen en uiteindelijk in een gevecht terecht komt. Echter, door het verhalende element dat ermee samenhangt is dit makkelijker te vergeven.

Als eervolle samoerai is Jin gewend de directe confrontatie met vijanden aan te gaan. Geen stiekem gedoe, als je een groep vijanden ziet maakt hij zich direct kenbaar door de sterkste tegenstander uit te dagen voor een stand-off. Terwijl je elkaar in de ogen kijkt wacht je op een actie van je tegenstander, het teken dat je toe kunt slaan en in één keer met hem af kunt rekenen. Reageer je te vroeg of op een schijnbeweging dan zal dit een groot deel van je eigen gezondheid kosten. Met de juiste upgrades is het zelfs mogelijk om op je op snelle wijze van meerdere vijanden te ontdoen.


Deze vechtwijze mag weliswaar eervol zijn, het zorgt ervoor dat een kamp direct gewaarschuwd is en hun manschappen uitstuurt. Naast simpel slachtvee zijn je tegenstanders in categorieën te plaatsen als de dragers van een schild, speer of zwaarden. Om ze schade aan te kunnen brengen zul je eerst door hun verdediging moeten breken en om dit proces te bespoedigen kun je op ieder moment één van de vier stances innemen, verdeeld in steen, water, wind en maan. In de waterhouding breek je sneller door de verdediging van een schilddrager, terwijl de windhouding weer effectiever is tegen speren. Het wisselen tussen houdingen gaat gelukkig zeer snel door R2 ingedrukt te houden en één van de vier richtingen te kiezen. Deze directe manier van confrontaties kun je extra kracht bijzetten met onder andere kleefbommen, toch leer je al snel dat de wijze van de samoerai lang niet altijd toereikend is om je doelen te bereiken.

Hoewel het tegen zijn opvoeding in gaat beseft ook Jin dat hij af en toe als een Ghost moet handelen. Dit doe je door jezelf juist niet prominent op de voorgrond te plaatsen, in plaats daarvan tracht je zoveel mogelijk ongezien te blijven. Je sluipt door een kamp en valt vijanden van achteren aan, of je gebruikt je pijl en boog of een kunai (werpmes) om stilletjes toe te slaan. Mocht je toch gezien worden dan helpt een rookbom om jezelf in veiligheid te brengen. De vijanden zijn niet verbonden aan een level, in plaats daarvan kun je aan hun uitrusting zien hoe sterk ze zijn. Kom je in het begin vijanden tegen die amper bepantsering hebben, daar zul je het later op moeten nemen tegen volledig uitgedoste vechters. Gelukkig is er qua moeilijkheidsgraad voor een drietal gradaties gekozen om zo je eigen uitdaging in te stellen. Op de makkelijkste stand kom je al een flink eind door simpelweg de aanvalsknop in te blijven drukken, speel je daarentegen op de hoogste moeilijkheidsgraad dan kom je hier niet mee weg.


Minder enthousiast ben ik over de wisselvalligheid van de vijanden op het vlak van intelligentie. Er zijn momenten waarop je pijl zijn doel mist, het geluid opgemerkt wordt en zij actief naar je op zoek gaan, helaas zijn er evenveel momenten waarbij je een half kamp hebt uitgemoord en ze hier geen actie op ondernemen. Hierop inhakend moet ook gezegd worden dat de manieren waarop je met vijanden af kunt rekenen binnen een kamp na verloop van tijd wat eentonig zijn. Hoewel het mogelijk is om een brandende pijl op een ton te schieten, een bijenkorf te raken of een dier uit een kooi te laten zijn dit elementen die we al meermaals in andere games zagen. Tevens is het niet zo dat je nieuwe wapens ontgrendelt. Hoewel het gevechtssysteem behoorlijk diep gaat ontbreekt echte innovatie dan ook op dit vlak. Toch reken je niet zomaar met vijanden af. Natuurlijk, je helpt om de Mongolen terug te dringen, tegelijkertijd vergroot het je reputatie en verkrijg je er nieuwe ervaringspunten mee om je kwaliteiten verder uit te bouwen.

Het hoogtepunt van Ghost of Tsushima is voor mij het eiland Tsushima zelf. Niet alleen zijn uitgestrekte bloemvlakten, stranden en te beklimmen gebergten maken indruk, het is vooral de combinatie met het moment van de dag en de weersomstandigheden. Bovendien heeft Sucker Punch niet de fout gemaakt dat deze wereld vol moet zitten met activiteiten. Overdaad schaadt, zo moet de gedachte zijn geweest. Dit betekent gelukkig niet dat de wereld leeg is. Er zijn onsen, Japanse warmtebronnen waar je gezondheid van toeneemt, je kunt op serene plekken een haiku schrijven om nieuwe hoofdbanden te verkrijgen, als je een vos tegen komt en volgt brengt hij je naar een altaar om nieuwe slots vrij te spelen om buffs in te plaatsen en zie je een gouden vogel dan is het raadzaam om deze te volgen (mits deze niet in de omgeving blijft hangen) om speciale locaties te vinden. Op deze manier zit de wereld vol met activiteiten die je lopend of te paard kunt ontdekken. Activiteiten die na verloop van tijd helaas wat in herhaling vallen, toch was dit voor mij geen grootse kritiek omdat er altijd weer een beloning tegenover stond. Kritischer ben ik wel op de animaties, of beter gezegd: het gebrek aan verfijnde animaties. In plaats daarvan verkiest de ontwikkelaar het simpelweg indrukken van een knop of een kortstondig zwart beeld om de animatie mee te vervangen. Een snellere, doch ietwat makkelijkere wijze om de animaties mee te vervangen.


Terwijl je de wereld doorkruist, al dan niet met een bijzonder snelle fast-travel, kun je onder andere bamboe, bloemen en linnen verzamelen om je uitrusting en wapens mee te upgraden of op cosmetisch vlak het nodige aan te passen. Ga je meer doelgericht te werk dan kun je op je map het punt aangeven waar je naartoe wilt, waarna de wind je naar deze locatie begeleid. Door over het touchpad van je controller te swipen zet de wind op en hoef je enkel de richting te volgen. Het is een manier om de HUD te minimaliseren en hier zijn ze in geslaagd. Er is weinig om je af te leiden en dat komt de grafische pracht alleen nog maar ten goede. Niet voor niets ga je met een druk op de knop direct naar de fotomodus waar het zelfs mogelijk is te spelen met elementen als het weer, het moment van de dag, de snelheid van de wind, hoeveel blaadjes er vallen en in welke kleur en diverse filters. Zelfs in de game zelf kun je het weer veranderen door op je fluit te spelen, waarbij je nieuwe melodieën leert voor weer andere mogelijkheden.

Keuzes in handen van de gamer leggen zien we ook op ander vlak terug. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de game in het Japans of in het Engels te spelen, waarbij de synchronisatie overigens in het Engels is opgenomen. Tevens is het mogelijk om qua graphics voor de Kurosawa Mode te kiezen, een zwart-wit filter ter ere van de klassieke filmmaker Akiro Kurosawa. Door dit soort implementaties is het duidelijk dat het Amerikaanse Sucker Punch veel liefde heeft gestoken in deze Japanse game. Of je hier ten volle van kan genieten hangt samen met de vraag of je het erg vindt dat echte innovatie ontbreekt. Sterker nog, na verloop van tijd vallen bepaalde elementen zelfs wat in herhaling. Gezien het sterke verhaal, de interessante sidequests met een echte betekenis en de prima gameplay kon ik deze kritiek makkelijk opzij schuiven, ben jij daarentegen iemand die dit al tegenstond in games als Assassin's Creed dan is Ghost of Tsushima misschien niet de game voor jou.
Beoordeling
80
Ghost of Tsushima is geen game zonder minpunten, zo is de opzet na verloop van tijd wat herhalend en is de AI van vijanden wisselvallig. Toch gaat het spel niet ten onder aan deze kritieken omdat het sterke verhaal met interessante sidequests en de schitterende spelwereld veel indruk maken.


15:05  Externe geluidskaart Epos GSX 300 nu verkrijgbaar
05:03  Gameplayvideo van Planet Coaster: Console Edition
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Gast (217.103.21.xxx) op 17-07-2020 om 08:24
goedie review

Gast (62.163.217.xxx) op 17-07-2020 om 09:46
Ik zie ook echt heel veel wisselvallige reviews die elkaar echt tegen spreken in zowel de plus punten als de minpunten

Rene Groen (Eindredacteur) op 17-07-2020 om 10:27 [Niv: 746 / Exp: 37322]
Heb je daar voorbeelden van?

Gast (62.163.217.xxx) op 17-07-2020 om 10:54
@Rene Groen

De ene reviewer zoals PU vind de wereld juist leeg en side quests oninteressant en maakt alleen maar vergelijkingen dat het een assassins creed is in een Japanse setting

Andere reviewers zeggen weer dat de vergelijkingen met assassins creed minimaal zijn en er als jullie dat de side quests wel heel interessant zijn

De ene vind de collectables interssant en de ander niet

Ik zou zeggen lees even de reviews zelf en je zal het zelf zien

Gast (86.87.64.xxx) op 17-07-2020 om 11:49
Kwestie van smaak denk ik, een review blijft altijd persoon. Het beste wat je kunt doen is kijken welke reviewers/sites het beste aansluiten op je eigen smaak en die gewoon volgen. Als je van open werelden houdt zul je het altijd anders beoordelen dan iemand die liever van lineaire spellen houdt.

Gast (92.108.244.xxx) op 17-07-2020 om 12:02
Mijn ervaring van een paar uur: Als je AC & The Witcher 3 tof vind dan is dit zeker een must-have.

Qua production value vind ik het zelfs beter dan de AC game.De combat is beter/leuker als die van The Witcher 3.

En ondanks dat ik deze 2 games noem heeft de game zeker wel een eigen smoel.

Rene Groen (Eindredacteur) op 17-07-2020 om 14:05 [Niv: 746 / Exp: 37322]
@ Gast (62.163.217.xxx)

De vergelijking met Assassin's Creed in een Japanse setting snap ik wel, maar daarmee zou je Ghost of Tsushima naar mijn mening wel tekort doen. De wereld is weliswaar leger dan bij een Assassin's Creed, toch zie ik dit juist als een voordeel. Je komt niet op iedere tien meter een betekenisloze vraagteken tegen, in plaats daarvan zijn de aanwezige sidequests juist goed uitgediept qua karakters. Dat ze qua gameplay wat herhalend zijn is een punt wat ik ook aanhaal in de review.

Gast (85.144.67.xxx) op 18-07-2020 om 13:59
Het niet kunnen locken op een vijand is tergend..

Gast (92.108.244.xxx) op 18-07-2020 om 14:14
(85.144.67.xxx)
Het is pas tergend als alle ontwikkelaars precies hetzelfde doen.

Gast (80.233.134.xxx) op 18-07-2020 om 17:22
Echt een matige game, vind hem echt saai.

Gast (80.200.188.xxx) op 19-07-2020 om 11:34
Gast80 is echt opvallend. Overal Sony aanvallen en dan doen geloven dat hij een PS4 heeft en dit spel effectief heeft gespeeld.

Gast (87.208.227.xxx) op 31-07-2020 om 15:02
Och de Xboxfans zijn de laatste week wel een stuk rustiger na de Xbox show...ik bedoel Halo Infinte.....Het internet stond in brand na die show....en terecht...

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Ghost of Tsushima
Type:
Game
Releasedatum:
17-07-2020
Ontwikkelaar:
Sucker Punch
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media