Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 Juli 2021 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 Juli 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Juli 2021 
(1) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
21 Juli 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Juli 2021 
(0) 
(8) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
19 Juli 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
18 Juli 2021 
(1) 
17 Juli 2021 
(7) 
(0) 
(0) 
16 Juli 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Juli 2021 
(8) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Juli 2021 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
13 Juli 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juli 2021 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
(1) 
(2) 
(0) 
11 Juli 2021 
(0) 
10 Juli 2021 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
09 Juli 2021 
(0) 
(1) 
(1) 
(6) 
08 Juli 2021 
(3) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(3) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juli 2021 
(4) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Juli 2021 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
F1 2021
Alex Kidd in Miracle World DX
Gamed Gamekalender Juli 2021
[E3] Een terugblik in trailervorm - Deel 2
Review:

Ys IX: Monstrum Nox


Door Joni Philips op 30-01-2021 om 11:59
Bron: Gamed

In onze contreien heeft Nihon Falcom geen grootse naamsbekendheid, maar de kleine ontwikkelstudio heeft toch een belangrijke gamegeschiedenis. Het was één van de eerste studio's in Japan die zich waagde aan Role Playing Games met onder andere Panorama Toh en Dragon Slayer. Hun bekendste serie Ys zag het levenslicht in 1987, een jaar na Dragon Quest en een half jaar voor Final Fantasy. Ondertussen zijn we meer dan dertig jaar verder en beslaat Ys al een vijftiental games inclusief spin-offs. Het zestiende deel – Ys IX: Nostrum Nox – ligt volgende week in de winkels op de PlayStation 4.

Hoewel de game zeker speelbaar is zonder voorkennis van de voorgangers – als je het niet erg vindt om hier en daar de referenties naar het verleden te missen – heeft de Ys serie een frequent terugkerende protagonist. Oude bekende Adol Christin en zijn trouwe vriend Dogi hebben samen al vele avonturen meegemaakt, en in Monstrum Nox moeten ze opnieuw aan de slag. Het duo belandt ditmaal in Balduq, ooit de hoofdstad van een oude natie, maar tegenwoordig onder controle van het Romun Empire. Ondanks deze overname is Balduq uitgegroeid tot een economische superhub, waarbij onder andere het gigantische fort dat dienst doet als gevangenis de nodige aandacht trekt. De status en oppervlakte van de stad is zeer belangrijk, want deze stad is zowat de enige relevante locatie van Monstrum Nox. Het hele spel speelt zich af in diens omgeving zodat je de stad door en door leert kennen.


Door een vloek die is opgelegd door een mysterieuze heks verandert Adol namelijk in een Monstrum. Hij krijgt op deze manier toegang tot nieuwe bovennatuurlijke krachten, maar hij kan hierdoor letterlijk de stad niet verlaten. Hij heeft dan ook geen andere keuze dan te beginnen aan een grootschalig avontuur om verlost te raken van de vloek. Dat wordt natuurlijk niet eenvoudig, want het zou nu eenmaal geen echte Role Playing Game zijn moest het verhaal niet de nodige twists kennen. Het dient tegelijkertijd wel opgemerkt te worden dat het overkoepelende verhaal minder aandacht trekt dan in voorgaande Ys games. Men heeft ervoor gekozen om in plaats daarvan meer aandacht te geven aan de personages, waarbij elk hoofdstuk één karakter centraal wordt geplaatst. Dit is een interessante aanpak waardoor je een betere band met ze opbouwt, maar het zorgt eveneens voor een slechte pacing in het hoofdverhaal. Dit had beter verspreid moeten worden om minder te lijken op een infodump die de actie onderbreekt.

De keuze voor een enkele stad zorgt voor een unieke aanpak, maar het houdt ook risico's in qua level-design. Tenzij je goed oplet zoals Square Enix heeft gedaan met Final Fantasy VII Remake krijg je namelijk snel de indruk dat je steeds in dezelfde buurt rondloopt. Zeker in de eerste uren lijkt de game maar uit één omgeving te bestaan. Later in de game komt er wat meer variatie, maar er is nooit iets dat eruit springt. Op dat gebied lijkt Monstrum Nox eigenlijk een stap achteruit ten opzichte van Ys VIII: Lacrimosa of Dana dat ondertussen toch al een viertal jaar oud is. Ondanks de toegang tot een volledige stad heeft Nihon Falcom de game evenzeer erg lineair gemaakt, waarbij je eigenlijk gebied per gebied dient af te ronden alvorens je verder kunt wat toch wat teleurstellend is. Ook de soundtrack voelt aan als een stap achteruit ten opzichte van de voorgaande Ys, zodat er op dit gebied eveneens een teleurstelling is.


De gameplay van Monstrum Nox is eveneens vergelijkbaar met die van Lacrimosa of Dana, wat natuurlijk niet zo verrassend is. Het vechtsysteem van die game kreeg namelijk vele complimenten, zodat men eerder aan finetuning heeft gewerkt. Zo kon je in Lacrimosa equipment gebruiken om bijvoorbeeld je statistieken te verhogen, maar deze werden redelijk laat en in maar beperkte mate beschikbaar. In Monstrum Nox wordt deze optie veel vroeger en veel uitgebreider beschikbaar, zodat je er ook meer mee kunt experimenteren. Ook de intercepties uit Lacrimosa of Dana zijn terug, maar ze zijn nu niet meer zo willekeurig geplaatst. Zo kon het zijn dat je vroeger in een dungeon zat en plots moest deelnemen aan zo'n gevecht. In deze versie komen ze echter voor op specifieke momenten van het verhaal. Daarbij zijn de gevechten nu eveneens iets moeilijker, zodat ze voor wat meer spanning zorgen.

Ook de kern van het vechtsysteem is bewaard gebleven, en dat is natuurlijk wel goed nieuws aangezien dit heel strak aanvoelde. Dat betekent dat je dus opnieuw in een arena belandt met een team van 3 karakters. Jij hebt de controle over één van deze karakters terwijl de computer de andere twee overneemt, met de mogelijkheid om te wisselen wanneer je dat wil. Ondertussen ren je vrij rond en val je de vijanden aan met je uitgebreid arsenaal. Dat arsenaal bevat onder andere enkele basis-aanvallen, een serie vaardigheden waarvan je er vier kunt kiezen voor gebruik in gevechten, en wat speciale mogelijkheden zoals dodgen en een boost waarmee je de kracht van al je aanvallen verhoogt. Door hierin slimme keuzes te maken kun je elk gevecht gemakkelijk aan, maak de foute en je zou wel eens regelmatig kunnen sterven. Op deze manier komt er een flinke dosis strategie kijken.


De bovennatuurlijke krachten van een Monstrum spelen ook een rol binnen deze gevechten. Zo beschikt Adol over de mogelijkheid om direct te teleporteren waardoor je snel kan toeslaan. Echt spectaculair is deze toevoeging echter niet, het is een leuk extraatje. Gelukkig zijn deze superkrachten ook buiten de gevechten bruikbaar om de stad op een andere manier te verkennen, wat wel een leuke afleiding is. Meteen naar de daken teleporteren, de muren oplopen en lekker rondvliegen; het zijn allemaal dingen die we nog niet echt in Role Playing Games zagen en het is een ideale manier om de stad van een andere kant te leren kennen. Met de side-quests speelt Monstrum Nox ook echt in op deze mogelijkheden, zodat je je hiermee niet alleen amuseert, maar ook vooruitgang boekt. Waar de andere verbeteringen eerder klein zijn, is dit eentje waarmee de game resoluut scoort.
Beoordeling
75
Ys IX: Monstrum Nox en Ys VIII: Lacrimosa of Dana lijken eigenlijk in omgekeerde volgorde uitgebracht, want Monstrum Nox is in zijn algemeenheid net iets minder succesvol dan zijn voorganger. Het tempo van het verhaal gaat met te veel horten en stoten, het grafische aspect is niet verbeterd en de muziek is een tegenvaller. Ook op gameplaygebied is de game iets te veel een doordruk van zijn voorganger, enkel de Monstrum toevoegingen aan het verkennen van de omgevingen voelen aan als een grote verbetering. De gameplay staat echter nog steeds sterk zodat Monstrum Nox ondanks zijn eerder genoemde minpunten nog steeds een aangename ervaring betreft om een uur of vijftig mee te vullen.


12:29  Problematiek rondom Amazon Game Studios blootgelegd?
14:48  Bleeding Edge krijgt geen contentupdates meer
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Ys IX: Monstrum Nox
Type:
Game
Releasedatum:
05-02-2021
Ontwikkelaar:
Nihon Falcom
Uitgever:
Nippon Ichi Software
Media:



Meer media