Zand, hitte, paarden en geweren. Stuk voor stuk termen die slaan op het roerige wilde westen. Daarnaast zijn het ook de termen die slaan op Gun, een shooter uit de ontwikkelstal van Neversoft. Of de ontwikkelaar van de Tony Hawk games ook met dit genre uit de voeten kan, lees je in onze review.
Eén grote paardenstal
Het speelveld waarin de hele game zich afspeelt ligt tussen twee steden in. Omdat de loopafstand tussen deze twee steden redelijk groot is, heb je altijd een paard ter beschikking. Een echte band met het paard bouw je overigens niet op aangezien je deze ten allen tijde in kunt wisselen. Een band zoals Zelda fans kregen met Epona zal hier dan ook niet voor komen.
Het rijden op het paard voelt zeer goed aan en is daarmee één van de sterkste elementen binnen de game. Om het paard sneller te laten gaan kun je het aansporen, maar als je dit teveel doet, zal het uitputten en sterven. Het is dus altijd noodzaak om in de gaten te blijven houden dat je het paard niet tot het uiterste drijft. Het paard zelf kan tevens gebruikt worden als wapen. Door een druk op de X knop gebruikt deze namelijk zijn hoeven voor een zogeheten 'trapple kill', waarmee hij criminelen direct aan kan vallen of ze van hun paard af kan schoppen. Vanaf het paard zijn echter ook de normale wapens te hanteren, waardoor het paard een soort moordmachine wordt ... of ga ik nu wat ver?

Aan wapens is er geen gebrek binnen het spel. Begin je met wat simpel schotgenot, daar wordt je arsenaal later flink uitgebreid. Denk hierbij aan dynamiet, molotov cocktails, shotguns en rifles. Helaas vond ik het wisselen tussen wapens niet echt optimaal en het is ook jammer dat de game je hiertoe nooit echt uitdaagt. Eenmaal een favoriet wapen dan zul je deze ook blijven gebruiken en omdat dit prima gaat, nodigt het ook niet uit om binnen de verhaallijnen te wisselen. Slechts sporadisch moet je even plaats nemen achter een ander wapen, waaronder een kanon, maar dit komt niet erg vaak voor.
Grand Theft Auto?
Toen de game in ontwikkeling was werd deze in diverse media beschreven als de Grand Theft Auto die zich afspeelt in het wilde westen. Na het spelen moet ik toegeven dat sommige elementen zeker overeen komen. Zo is de speelwereld redelijk groot en lijkt het idee voor zijmissies schaamteloos gestolen te zijn van deze reeks. Toch wil ik deze games absoluut niet met elkaar vergelijken. De reden daarvoor is simpel, namelijk dat Grand Theft Auto het in alle opzichten beter doet. Zo kan Gun wel een redelijk grote speelwereld kennen (wat het overigens bij lange na niet haalt bij Grand Theft Auto), maar het overgrote deel hiervan is leeg en saai. In Grand Theft Auto was overal wel wat te beleven en leek het geheel te leven, maar dit gevoel heb je in Gun nooit. Ik ga dan ook niet mee in de uitspraak die Irwin Chen (producer) gaf, namelijk dat Gun een massive living streaming world bevat.

Gun moet dan ook op zichzelf bekeken worden en zeker niet worden vergeleken worden met Grand Theft Auto. Wie met zo'n gevoel binnen de game stapt kan alleen maar teleurgesteld worden.
|