 |
|
Nieuws: Oud-medewerker spreekt zich uit tegen Naughty Dog
Door Rene Groen op 13-03-2020 om 16:30
|
Bron: Twitter
|
Vele PlayStation 4 gamers kijken uit naar The Last of Us: Part II, na een eerder uitstel te verschijnen op 29 mei. Toch is achter de schermen niet alles rooskleurig, zo spreekt een oud-medewerker van ontwikkelaar Naughty Dog zich uit tegen de studio.
Het verhaal komt voort uit een artikel van Kotaku dat in gaat op een breder probleem binnen de game-industrie, te weten het vele overwerk, vooral in aanloop naar de release van een game. Dit zogeheten crunch legt een enorme druk op ontwikkelaars, zeker als een datum steeds dichterbij komt.
Hoewel The Last of Us: Part II eerder was uitgesteld betekent dit helaas niet dat Naughty Dog hier niet mee te maken heeft. Althans, als we een anonieme bron mogen geloven die tegenover Kotaku zijn verhaal doet. Volgens hem is The Last of Us: Part II een zeer goede game, maar dit gaat wel ten koste van de medewerkers. Hoewel de perceptie van velen is dat een uitstel ervoor zorgt dat er minder stress of werkdruk op het team wordt gelegd is dit volgens de bron allerminst het geval.
Nadat Kotaku het verhaal heeft gedeeld is ook een voormalig Naughty Dog animator naar voren gestapt om zijn verhaal te doen. Deze Jonathan Cooper deelt via Twitter zijn verhaal nadat hij eerder aan Uncharted 4 en The Last of Us: Part II heeft gewerkt alvorens hij de studio verliet. Dit vertrek ging bepaald niet op vriendelijke wijze:
quote: "Toen ik eind vorig jaar bij Naughty Dog vertrok, dreigden ze mijn laatste salaris in te houden totdat ik extra papierwerk tekende waarin stond dat ik hun productiepraktijken niet zou delen. Ze gaven uiteindelijk toe toen ik hen verzekerde dat dit hoogstwaarschijnlijk illegaal was ..."
Cooper zelf zou als Story Animator nooit zijn verplicht om langer dan uur in een week te werken (met een piek van 55 uur in sommige gevallen), toch was dit zeker niet de standaard binnen de rest van het bedrijf.
quote: "De waarheid is dat ik geen vreselijk crunch-verhaal heb. De "verhaalanimators" waren gemiddeld 46 uur per week werkzaam toen ik wegging en persoonlijk heb ik nooit meer dan 55 uur gewerkt. Het verhaalteam is supergeorganiseerd en we reageerden op alles wat naar ons werd gegooid. Dat wil niet zeggen dat anderen niet leden.
Voor de demo die afgelopen september werd getoond, hebben de gameplay-animators meer gecrunched dan ik ooit heb gezien en vervolgens hadden ze weken herstel nodig. Een goede vriend van mij werd in die tijd wegens overwerk in het ziekenhuis opgenomen. Hij had nog meer dan een half jaar te gaan. Sindsdien zijn dit er nog meer geweest."
De situatie zoals Cooper het beschrijft is zo slecht dat Naughty Dog een reputatie voor crunch heeft gekregen die ervaren ontwikkelaars afstoot.
quote: "De reden dat ik vertrok was dat ik alleen samen wilde werken met de beste. Dat is niet langer het geval bij Naughty Dog. Hun reputatie voor crunch binnen Los Angeles is zo slecht dat het vrijwel onmogelijk werd om ervaren game animators te krijgen om het project af te sluiten. Om deze reden werd besloten om filmanimators binnen te halen."
Omdat Naughty Dog het niet voor elkaar kreeg om ervaren medewerkers binnen te halen zou dit weer problemen opleveren bij de ontwikkeling van The Last of Us: Part II:
quote: "Hoewel ze supergetalenteerd waren, misten ze de technische / ontwerpkennis om scènes samen te stellen. Evenzo werd het ontwerpteam opgezadeld met junioren om de uitputting van sleutelrollen goed te maken. Elk aspect van het voltooien van deze game duurde veel langer vanwege het gebrek aan game-ervaring in het team."
Door zijn ervaringen is Cooper niet bereid om Naughty Dog aan te raden als studio om voor te werken. Volgens hem is de ontwikkelaar niet langer de krachtpatser binnen de game-industrie waar ze ooit om bekend stonden. Volgens hem zou een meer ervaren team het voor elkaar hebben gekregen om de game eerder te verschepen:
quote: "Begrijp me niet verkeerd, deze kinderen zijn overwegend awesome en de beste waren geweldig. Wanneer de verhouding tussen junioren en senioren uit balans is dan kunnen dingen langer duren en wordt er meer tijd besteed aan trainen dan aan daadwerkelijk werken (LA teams, zorg ervoor dat u deze mensen oppikt wanneer de contracten aflopen).
Het is net wanneer de verhouding tussen junior en senior uit balans is, de dingen echt kunnen malen en er meer tijd wordt besteed aan trainen dan aan echt werken. (LA-teams, zorg ervoor dat u ze ophaalt wanneer alle contracten aflopen.)
[...]
Voor The Last of Us: Part II fans; de game moet fantastisch worden met geweldige animaties. Ik zou Naughty Dog simpelweg niet aanbevelen als werkgever tot ze hun prioriteiten herzien. Uiteindelijk hebben de lineaire spellen van Naughty Dog een formule en testen ze de game zeer lang. Hoewel ze getalenteerd zijn is hun succes voor een groot deel te danken aan de diepe financiële zakken van Sony, in plaats van vaardigheid alleen. Een meer ervaren team zou TLOU2 een jaar geleden hebben uitgebracht."
De berichtgeving van Cooper staat in een sterk contrast met een Tweet die hij een jaar eerder verzond, toen liet hij nog weten zo lang mogelijk te willen blijven.
Naughty Dog heeft geen reactie gegeven op zijn uitspraken, noch op het artikel van Kotaku.
|
|
|
|
05:20 Tell Me Why toch opgebouwd uit episodes
15:54 Silent Hill reboot komt exclusief naar PlayStation?
|
Reacties (13) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (86.208.115.xxx)
op 13-03-2020 om 19:27
|
Je bent eigenlijk ook dom als je je zo laat manipuleren in welk bedrijf dan ook. Een vriend van mij is arts en die werkt ook veel meer dan zijn contract 60+ ipv 40, maar die krijgt gelukkig wel zijn overuren uitbetaald. Maar hij zegt ook dat het niet leuk is en dat terwijl hij juist mensen wil helpen en dan oververmoeid hopen dat je geen fouten maakt. Spelen met je eigen en andermans levens.
|
|
Gast (81.83.125.xxx)
op 13-03-2020 om 22:52
|
Het is niet omdat het in de ene sector collectief is overeengekomen dat het in de andere ook zo is ... bedrijven doen werkelijk alles om zo min mogelijk te betalen en de werknemer zo veel mogelijk uit te persen ... naughty dog is gewoon R* nr2 . En de klant geeft er ni om , omdat hij een kwalitatieve game wilt ... zolang de klant zo’n dingen niet steunt , zal er niks veranderen .. dit is exact hetzelfde als die sweatshops in de derde wereld landen
|
|
Gast (81.83.125.xxx)
op 13-03-2020 om 22:52
|
Het is niet omdat het in de ene sector collectief is overeengekomen dat het in de andere ook zo is ... bedrijven doen werkelijk alles om zo min mogelijk te betalen en de werknemer zo veel mogelijk uit te persen ... naughty dog is gewoon R* nr2 . En de klant geeft er ni om , omdat hij een kwalitatieve game wilt ... zolang de klant zo’n dingen niet steunt , zal er niks veranderen .. dit is exact hetzelfde als die sweatshops in de derde wereld landen
|
|
Redneckerz
(Redacteur)
op 13-03-2020 om 23:09
[Niv: 227 / Exp: 11336]
|
Het lijkt verdikkeme wel een ResetERA verhaal zoals hij het brengt. Maar:
- Crunch is van alle tijden. Het kan ook zeer uit de spuigaten lopen, zie Telltale. Het is dan aan ND (en Sony) om hierop toe te zien. Hier lees ik echter weinig van terug - Enerzijds omdat dergelijke details NDA zullen zijn, anderzijds, omdat, tja, wat eigenlijk?
- Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er meer speelt. Zeker gezien die tweet met award. Cynisch gesteld: Heeft Cooper belang bij het openbaren van dit nieuws? Want ik heb er een hard hoofd in dat dit naar buiten komt zonder dat er meer belangen spelen.
Kortom, het moraal zou moeten zijn dat Crunch ''acceptabel'' wordt gehouden en niet de norm wordt.
|
|
Gast (196.244.191.xxx)
op 14-03-2020 om 13:13
|
Als ik zou moeten crunchen, zou ik het bedrijf saboteren door de onzichtbare troll uit te hangen.
|
|
Gast (87.208.227.xxx)
op 14-03-2020 om 17:06
|
Crunch is er in alle bedrijven, als er een project af moet komen worden er door iedereen meer uren gedraaid als normal.Kijk naar de bouw, de wegenbouw, in de gezondheidszorg, de mode wereld, overal is er wel Crunch. En natuurlijk ook in de gameindustrie. Als je in de gameindustrie werkt weet je dat dat gebeurd. It comes with the job, als je dat niet wilt er moet je een beroep kiezen waar dat niet het geval is.
Natuurlijk is er een grens, bij sommige bedrijven is de crunch the overdreven, maar dat is bij ND niet zo. Deze gast is weg bij ND en dan is het makkelijk natrappen, om wat voor reden dan ook.
|
|
Gast (196.244.191.xxx)
op 14-03-2020 om 17:37
|
"Comes with the job", ik zeg tegen hen fuck you en laat een mooi kakje in het kantoor van de baas
|
|
Gast (86.83.64.xxx)
op 14-03-2020 om 17:45
|
Geloof er niks van, het is Amerika dus hij zal wel hopen via deze weg extra geld te bemachtigen dat gaat daar nou eenmaal door met de vinger te wijzen.
|
|
Gast (217.103.21.xxx)
op 15-03-2020 om 00:42
|
Druckmann is een klootzak eerste klas
|
|
Gast (77.173.96.xxx)
op 15-03-2020 om 11:02
|
ND games zijn al jaren verschrikkelijk. Crunch gaat daar niet bij helpen.
|
|
Gast (86.208.115.xxx)
op 15-03-2020 om 13:46
|
Je zit er niet ver naast Red. Jason Schreier is ook zo'n ResetEra loser.
|
|
Gast (87.208.227.xxx)
op 15-03-2020 om 20:30
|
De laatste drie reacties zijn zo typisch voor een bepaalde groep "fanboys". Hier laat ik het bij.....
|
|
Redneckerz
(Redacteur)
op 16-03-2020 om 11:39
[Niv: 227 / Exp: 11336]
|
Ter attentie:
Er zijn posts aangepast en weggebonjourd. Dat je het niet eens bent met iets kan altijd, maar posts die ronduit pure haat en nijd tentoonstellen gaat nergens over. Het is immers makkelijk iets te haten wat je niet echt kent en waarvan je weet dat diegene je reactie toch niet zal lezen.
Betrek het eens op jezelf. Echt blij zou jij ook niet worden als je zelf zo gehaat wordt. Dus waarom andersom wel? Omdat het een publiek figuur betreft?
Oude man die naar wolken schreeuwt, en daarbij een roepende in de woestijn, maar vraag het eens af. Met de huidige nationale situatie is daar nu voldoende tijd voor.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|
|
|