Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
17 Oktober 2019 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
16 Oktober 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2019 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(6) 
14 Oktober 2019 
(3) 
(6) 
(0) 
(2) 
(0) 
(10) 
(6) 
(1) 
13 Oktober 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
12 Oktober 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
(2) 
(2) 
11 Oktober 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
10 Oktober 2019 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2019 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(21) 
08 Oktober 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Oktober 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
06 Oktober 2019 
(22) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Oktober 2019 
(6) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(12) 
(0) 
(7) 
(0) 
03 Oktober 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
02 Oktober 2019 
(13) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
01 Oktober 2019 
(7) 
(0) 
(12) 
(0) 
(5) 
30 September 2019 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(10) 
29 September 2019 
(4) 
28 September 2019 
(0) 
(1) 
(0) 
27 September 2019 
(2) 
(0) 
The Bradwell Conspiracy
Call of Duty: Mobile
A Knight's Quest
Yooka-Laylee and the Impossible Lair
Review:

Ghost Recon Breakpoint


Door Rene Groen op 11-10-2019 om 14:25
Bron: Gamed

Het uitstellen van een game is nooit leuk. Je kijkt maanden, zo niet jaren uit naar een aankomende titel en als de ontwikkelaar om nog meer geduld vraagt levert dit logischerwijs teleurgestelde gezichten op. Toch had Ubisoft er goed aan gedaan om Ghost Recon Breakpoint enkele maanden later uit te brengen, in zijn huidige staat is het namelijk moeilijk om de game aan te raden.

Na Ghost Recon Wildlands wilde Ubisoft in ieder geval één fout voorkomen en dat is de kritiek van een land op hun hals halen. Ditmaal dan ook geen Bolivia of een andere locatie die je terug kunt vinden op de wereldbol, in plaats daarvan reizen we af naar Auroa. Dit fictieve eiland was lange tijd het speelterrein van Skell Technology, een bedrijf dat met hun uitvindingen een betere wereld wil realiseren. Het gaat echter fout als een containerschip wordt aangevallen en Amerika in een tegenreactie de Ghosts inzet. Hun missie komt abrupt ten einde als drones de helikopters aanvallen en je neerstort op het eiland. Al snel blijkt dat Cole D. Walker de hoofdverantwoordelijke is. Deze voormalige Ghost heeft zijn goede intenties verruild voor een rol als leider van de Wolves. Een groepering die de technologieën in hun eigen voordeel willen gebruiken en door jou, in de rol van Nomad, gestopt dient te worden.


Door de insteek van het verhaal zorgt Ubisoft ervoor dat Auroa een militaire staat is waar de medewerkers en familie van Skell Technology zijn verdreven. Het eiland, hoewel mooi vormgegeven, voelt daardoor leeg aan. Zo nu en dan kom je eens in aanraking met aan patrouille of een drone, verder zijn het vooral de nederzettingen waar de actie plaatsvindt. Blijkbaar was dit ook voor de ontwikkelaar niet genoeg en dus trachten ze Breakpoint een realistische insteek te geven waar je wonden dient te verzorgen en op je uithoudingsvermogen moet letten. Hoewel dit passend lijkt bij de situatie is dit in de uitwerking niet waarneembaar. Als Ghost verwacht ik een soldaat die de nodige meters af kan leggen zonder als een astmatische patiënt hijgend en puffend overeind te blijven. Omdat Auroa is opgebouwd uit heuvels zul je zo nu en dan hoogteverschillen moeten overbruggen en ook dit gaat gepaard met glijden en vallen, hetgeen zijn uitwerking heeft op je gezondheid. Deels kun je dit opvangen door de juiste kwaliteiten te selecteren in een skill tree, toch is het opvallend te noemen dat dit überhaupt nodig is.

De spelwereld is lekker divers gemaakt met onder andere gebergten, bossen en fjorden en het is wat dat betreft ook jammer dat de missies geen zelfde diversiteit hebben gekregen. Het vergaren van informatie of iemand redden dan wel vermoorden voert de overhand. Op de locatie komen is veelal een uitdaging waar je enige tijd mee bezig bent, enerzijds omdat het op een flinke afstand ligt, anderzijds omdat de wereld je tegen staat. Voertuigen besturen niet lekker genoeg en lopen is al niet veel beter, het is bijna lachwekkend als je keer op keer een richeltje op probeer te klimmen om er vervolgens weer af te vallen. Zo kunnen we meer punten als lachwekkend omschrijven hoewel dit natuurlijk eigenlijk helemaal niet de bedoeling is geweest.


Met Breakpoint is de Ghost Recon serie meer dan eens een looter shooter geworden. Of je het nu gaat om je wapens, je laarzen of je pet; vrijwel alles is te upgraden. Hoe hoger je level van loot, hoe meer kans je maakt binnen de gebieden waarin sterkere vijanden rondlopen. Op papier klinkt dit logisch, in de uitwerking slaat het helaas nergens op. Op een gegeven moment had ik een stevige helm die ik in kon ruilen voor een truckers cap van een hoger level. Hoe dan? Wel heeft Ubisoft er goed aan gedaan om loot automatisch op te laten pakken. Waar ze geen goed aan hebben gedaan is om microtransacties in de game te verwerken. Toen ik net met Breakpoint begon was werkelijk alles te koop door er maar Euro's voor neer te leggen. Nieuwe wapens, kleding of XP boosters? Je kunt het zo gek niet bedenken of het was te koop. Je kon letterlijk tientallen Euro's op de game kapot smijten nog voordat je ook maar enkele stappen had gezet. Het is een verdienmodel die ik verwacht bij een Free 2 Play game, niet bij een volwaardig product. Inmiddels heeft Ubisoft enkele van deze boosters uit de game gehaald, omdat ze later weer teruggezet zullen worden lijken ze hiermee enkel de kritiek bij de launch te willen pareren.

Goed, terug naar de inhoud van de game zelf want daar valt nog genoeg over te vertellen. Neem bijvoorbeeld het gegeven dat je enkel hulp krijgt van een drone maar dat AI metgezellen niet inzetbaar zijn. Breakpoint is weliswaar coöperatief te spelen, dit kan momenteel alleen met mede spelers. Wat het des te opvallender maakt is dat het in diens voorganger Wildlands wel mogelijk was. Er is toegezegd dat de mogelijkheid om met AI te spelen later zal worden toegevoegd, hetgeen mijn gedachte alleen maar verder onderstreept dat de game te vroeg is uitgebracht. Een sync shot uitvoeren is weliswaar nog altijd mogelijk, toch voelt dit een stuk minder bevredigend met een drone. Wat het extra jammer maakt is dat het coöperatieve aspect juist het sterkste onderdeel is van de game. Wanneer spelers vanuit hun klasse handelen en je goed samenwerkt is er veel meer plezier te beleven. Een goed geoliede machine die een vijandige basis weet uit te schakelen voelt wat dat betreft ook nu weer heerlijk aan.


Toch zul je ook met zijn vieren uit de illusie gehaald worden dat je bezig bent om een eiland van de Wolves te ontdoen. De inzet van acteur Jon Bernthal als Walker zorgt – ondanks een matig script en slechte lip-syncing – voor een goede acteer prestatie, toch doen ze dit direct teniet als de AI om hem heen te dom is om als een soldaat te handelen. Als je een soldaat neer schiet zal dit een collega die vlakbij is niet alarmeren. Sterker nog, ze blijven gewoon een deur door lopen waar je zojuist iemand hebt omgelegd en kunt ze op deze manier één voor één uitschakelen. Het is een probleem dat niet op zichzelf staat aangezien Breakpoint vol met bugs en andere soorten fouten zit. Ik zou een apart artikel kunnen schrijven over alle bijzondere momenten die ik heb meegemaakt. Auto's die stuiteren alsof ze in een jaren negentig hip-hop muziekvideo zitten, niet de mogelijkheid bezitten om vijanden weg te lokken, het verplaatsen van lijken dat dermate langzaam gaat dat het nooit een meerwaarde heeft, vijanden die door elkaar heen bewegen, geweren die ineens niet meer zichtbaar zijn, spelers die niet op de stoel in een helikopter zitten maar ernaast hangen, karakters die niet verschijnen zodat je een missie niet kunt starten, cutscenes die starten terwijl vijanden op de achtergrond levenloos toekijken, door muren heen lopen, door de grond vallen, vijanden die je niet opmerken als je naast ze staat of op een vierkante meter rondjes blijven lopen; het was alsof ik de komedie-optie had ingeschakeld. De mogelijkheid om je te camoufleren in bijvoorbeeld modder of sneeuw past perfect bij de setting maar heeft geen enkele meerwaarde als het helemaal niet nodig is door fouten als bovenstaande. Was er dan echt geen gaatje meer vrij in 2020?

Ghost Recon Breakpoint is dan ook heel veel dingen niet maar gelukkig weet het sommige dingen wel goed te doen. Neem Ghost War, een PvP modus waarin je vier tegen vier speelt en tactiek een grotere rol van betekenis heeft. Het doet denken aan de betere tijden van de Ghost Recon serie. Eveneens positief is de Exploration Mode in de singleplayer. Alhier krijg je geen kant en klare markeringen op je map, je zult aan de hand van beschrijvingen zelf je weg moeten vinden. Of neem Gunsmith, een manier om je wapens uit elkaar te halen en er nieuwe attachments aan toe te voegen om zo aan te sluiten op je speelstijl, nog los van de gekozen klasse. Dit bovenop de eerder benoemde coöperatieve beleving die zeker zijn charme heeft. Toch overheerst vooral het gevoel van wat de game had kunnen zijn. Ik ben er zeker van dat dit moment nog kan komen als Ubisoft er tijd en moeite in steekt. Voor nu hebben we te maken met een valse start waarbij het de uitgever zelf is die het schot hiervoor gegeven heeft. Soms is uitstel echt zo erg nog niet.
Beoordeling
50
Op sommige momenten laat Ghost Recon Breakpoint zien wat de bedoeling was van de ontwikkelaar. Het idee dat jij als individu of in coöperatief verband redding moet brengen op een eiland dat is overlopen door Wolves onder leiding van een voormalige Ghost, geportretteerd door acteur John Bernthal. Zijn aanwezigheid kan alleen niet verhullen dat de game nog enkele maanden nodig had om tot het gewenste resultaat te komen. Afgezien van enkele onlogische keuzes zit het spel namelijk vol met bugs, sommigen grappig, anderen ronduit irritant. Ubisoft moet zich schamen dat ze dit product nu al in de markt hebben gezet.


14:44  FIFA 20 op 10 miljoen spelers en viert dit met cadeautjes
15:11  Zeven nieuwe namen voor Game Pass op PC
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Redneckerz (Redacteur) op 11-10-2019 om 16:17 [Niv: 212 / Exp: 10597]
Het zou eigenlijk niet meer mogen dat zulke grote titels zo onafgewerkt op de markt worden gezet. Maar ja, uitstel zou ongetwijfeld een datum in Maart betekenen, en daar is nu eenmaal geen ruimte voor.

Doodzonde, en helaas een negatieve spiraal die zich voortzet na Wildlands, welke ook de nodige tekortkomingen had. In die game bedierf dat echter niet geheel de gameplay, waar Breakpoint dat wel doet. (https://www.gamed.nl/view/126491)

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint
Type:
Game
Releasedatum:
04-10-2019
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:
Geen media gevonden