Een ongelukkige Ruiter van de Apocalyps wordt de ongewilde aanleiding van de definitieve oorlog tussen Hemel en Hel, zijn broer Death trekt meteen op pad om diens onschuld te bewijzen, en zijn zus Fury? Die gaat aan de slag om te bewijzen dat ze absoluut niet moet onderdoen voor haar broers.
In een avontuur dat parallel loopt aan de originele Darksiders, waarin War de hoofdrol speelde, en diens vervolg waarin Death een al even grote rol kreeg, zien we nu wat Fury deed tijdens de grote oorlog tussen Hemel en Hel. En als je nu denkt dat haar broers alle gevaarlijke monsters al hebben gedood, dan zit je goed fout. Fury moet het namelijk opnemen tegen de Zeven Hoofdzonden om de mysterieuze Charred Council af te maken. Een rechttoe rechtaan verhaal moet je hierbij niet verwachten, wel de nodige intriges waarbij je moet gaan bedenken of je nu wel op het juiste pad zit. Afwijken van dat pad is natuurlijk niet mogelijk, maar het houdt alles wel fris tussen het vele vechten door.

Dat vechten verloopt wel duidelijk anders. War had zijn zwaard, Death zijn zeisen en Fury heeft haar magische zweep als haar primaire wapen, hoewel ze zeker meer dingen in haar arsenaal heeft. Naast extra wapens als zwaarden en dolken beschikt ze eveneens over magische transformaties die haar elementaire krachten geven. Zo heeft ze een vlammende vorm die vijanden lekker doet aanbranden wanneer ze uithaalt. Dat hele arsenaal zal absoluut noodzakelijk zijn, want ontwikkelaar Gunfire Games wil de moeilijkheidsgraad wat opdrijven. Men wil ditmaal een meer tactische ervaring als Dark Souls in plaats van de Hack & Slash ervaring van voorgaande Darksiders. Gezien de populariteit van de Souls serie is dat een logische beslissing, maar het is tegelijkertijd spijtig als zo de ziel van de serie wat verloren gaat.
Een andere verandering zit hem in de opbouw van de spelwereld. Deze moet meer 'natuurlijk' zijn, wat zoveel betekent als dat je meermaals zult moeten terugkeren naar dezelfde omgevingen om alle paden te openen. Naarmate je verder komt in het spel, krijg je namelijk nieuwe krachten welke toelaten nieuwe wegen te vinden in oudere gebieden. Op deze manier haalt men meer waarde uit elke omgeving, maar indien slecht uitgevoerd kan het vervelend worden. Dat wordt een risico waar men hopelijk rekening mee heeft gehouden. Uit onze korte GamesCom speelsessie kon dat spijtig genoeg niet blijken, zodat we tot eind november dienen te wachten om te ontdekken of deze game zijn voorgangers kan evenaren of zelfs kan voorbijsteken.
|