Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Castlevania: Dawn of Sorrow


Door Jasper_ op 29-01-2006 om 00:16

Castlevania: Dawn of Sorrow is een game die geheel volgens de regels van de Castlevania reeks is gemaakt. Dat is goed nieuws! Toch?



Castlevania: DS maakt niet echt nuttig gebruik van het touchscreen van de DS. Deze doet dienst als hoofdscherm, en op het bovenste scherm is een kaart te zien. Nu klinkt dit als een weinig inspirerende, nutteloze toevoeging, maar niets is minder waar! Mensen die zich al eerder aan een Castlevania game gewaagd hebben weten wat ik bedoel; je zult immers regelmatig deze kaart nodig hebben. En nu kun je zonder het spel te pauzeren even een blik werpen op het bovenste scherm om vervolgens je zoektocht te vervolgen. Sterker nog: nu je minder snel de weg kwijt zult raken hebben de ontwikkelaars het kasteel complexer kunnen maken. En met een druk op de knop verander je de kaart in een overzicht waarin de belangrijkste gegevens over Soma en de vijand waarmee je op dat moment aan het vechten bent worden weergegeven.

Met behulp van het touchscreen kun je deze ijsblokken 'wegvegen'.
Met behulp van het touchscreen kun je deze ijsblokken 'wegvegen'.


Het touchscreen word gebruikt om, als na het verslaan van een eindbaas het spel even stilstaat, vlug een magische zegel te tekenen om diegene voor eeuwig naar het hiernamaals te helpen. Dit is echter meer een hindernis dan een waardevolle toevoeging, als je bedenkt dat de eindbaas in kwestie weer met enkele levenspunten tot leven wordt gewekt, zodra je per ongeluk te langzaam bent of een verkeerd lijntje trekt. En geloof me, na een keihard gevecht dat je wellicht meerdere keren opnieuw hebt moeten doen zul je hier niet blij mee zijn. Ook zul je zo nu en dan het touchscreen moeten gebruiken om met je vinger ijsblokken te verwijderen, maar net zoals het bij meer DS spellen het geval is, is het niet zo innovatief en meer een gimmick.

Ook het van Nintendo's Metroid-franchise geleende spelprincipe is weer van de partij; vaak stuit je op een op het eerste oog doodlopend lijkende gang of een onbereikbaar platform. Je zult terug moeten gaan om de soul te zoeken die je door deze hindernissen helpt. Dit daagt je uit tot het verkennen van het héle kasteel, dat vol geheime kamers en items zit. En met zijn verschillende eindes en de mogelijkheid om na het uitspelen met de drie belangrijkste side-kicks te kunnen spelen zul je, ook al heb je de credits al voorbij zien gaan, nog lang niet klaar zijn met het spel. Ook een multiplayer optie ontbreekt niet, ware het niet dat je alleen verzamelde souls met elkaar kan ruilen en een suf spel kunt spelen waarin je om de beurt zo snel mogelijk een aantal kamers doorloopt. Een gemiste kans, vooral een coöperatieve modus had erg goed kunnen uitpakken.

Deze magische zegels worden steeds ingewikkelder.
Deze magische zegels worden steeds ingewikkelder.


Castlevania: DS is vormgegeven in 2D, met een werkelijk verbluffend resultaat. Dit is 2D op z'n mooist! De kleuren, de sfeer, de details, de bewegende achtergronden... Wie durft er nu nog te beweren dat 2D maar niks is? En dan de muziek! Schitterende melodieën die je nog dagen nadat je het spel gespeeld hebt bijblijven, en die dankzij de geheimzinnige stijl en de klassieke muziekinstrumenten perfect aansluiten bij de gotische sfeer van het spel. Om optimaal van deze soundtracks te genieten dien je wel een hoofdtelefoontje te gebruiken. Ook de geluidseffecten zijn uitstekend.

Het spel doet niet veel anders dan wat zijn voorgangers al deden, en maakt niet slim gebruik van het touchscreen en de microfoon. Moet je een game daarop afrekenen? Natuurlijk niet! Dit is side-scrolling van de bovenste plank. 'Waarom op zoek gaan naar totaal nieuwe spelmogelijkheden, als je geweldige games krijgt door de bestaande te perfectioneren?', moest ontwikkelaar Koji Igarashi gedacht hebben. En daarmee slaat hij de spijker precies op zijn kop. Fok de revolutie, lang leve de evolutie!
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   90
Graphics   95
Replay   90

Dit is side-scrolling van de bovenste plank!
91


10:54  Zes screenshots van Rugby '06
00:16  Quake 4
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Gast (86.81.130.xxx) op 29-01-2006 om 10:30
Deze game krijgt alleen maar hoge cijfers deze moet ik eens gaan halen.
_O_

Gast (81.207.109.xxx) op 29-01-2006 om 12:01
graphics 95? Ziet eruit als Gameboy Color ><"

Rene Groen (Eindredacteur) op 29-01-2006 om 12:32 [Niv: 752 / Exp: 37605]
Screenshots doen een game soms geen recht, dat moet je onderhand toch wel weten.

Ikkyu op 29-01-2006 om 13:45 [Niv: 88 / Exp: 4417]
"Fok de revolutie" : waar slaat dat nou weer op ?

Gast (62.251.66.xxx) op 29-01-2006 om 13:54
Dat een game niet vernieuwend of revolutionair moet zijn om goed te zijn.

Gast (84.27.215.xxx) op 29-01-2006 om 14:46
ik vind het er niet uitzien sorry maar dat is mijn mening *d

Roderick op 29-01-2006 om 15:47 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Hou ook even in gedachten, dames en heren, dat de screens uitgerekt zijn. Daarbij komt nog het feit dat beweging ook een deel van de beoordeling van graphics is en niet alleen de eerste indruk van 1 plaatje.

Jasper_ op 29-01-2006 om 17:18 [Niv: 8 / Exp: 416]
Slechte graphics? Kijk dan eens hoe gedetaileerd de afbeeldingen zijn! Neem nu een het eerste plaatje. Alleen Soma bestaat al uit vele details. De riem en de medailon om zijn nek zijn goed zichtbaar, en zijn jas wappert realistisch achter hem aan. En de gevleugelde vrouw boven hem... je kunt de veren tijdens zo'n moment opname tellen! En dan die reus waar Soma tegen vecht, de aders in de arm en hand en de ijzeren kap op zijn hoofd met schroeven.

Zelfs deze uitgerekte screenshots zien er fantastisch

gieltjegitaar op 29-01-2006 om 20:45 [Niv: 16 / Exp: 791]
Doet mij eraan denken dat ik deze game nog moet voortspelen, mijn DS heeft het te druk met Advance Wars momenteel dat ik deze even uit het oog ben verloren. Zit nog niet ver, nog maar drie bosses verslaan ofzo.

Gast (85.145.204.xxx) op 09-03-2006 om 17:45
*D

Gast (212.117.127.xxx) op 27-06-2006 om 14:44
het is egt een gaaf game , en het duurt aarddig lang voordat je alle spirits hebt:)

Bobby91 op 20-09-2006 om 18:15 [Niv: 5 / Exp: 237]
het spel lijkt me egt cool ik ga em denk ik ook kopen

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Castlevania: Dawn of Sorrow
Type:
Game
Releasedatum:
30-09-2005
Ontwikkelaar:
Konami
Uitgever:
Konami
Media:

Meer media